Direktlänk till inlägg 11 juli 2022

Torpinventering av släktbostad!

Av Helena Häll - 11 juli 2022 21:28

Idag har jag varit på en historisk utflykt med Cattis! Det hela började för länge sedan när jag började släktforska på riktigt. Men förra året kom jag över information kring var min farmors mormors pappa bodde. Ett soldattorp där även farmors mormor Augusta föddes 1874. Augustas pappa Claes och Augustas mamma Johanna Matilda flyttade till soldattorpet troligtvis runt 1864 och tio år senare föddes således min farmors mormor i soldattorp 552 under Sibbabo i Habo. Där bodde hela familjen fram till 1900 då pappa Claes dog i magsår. Då var han gratialist (dvs pensionerad soldat) och när han dog flyttade en annan gratialist in i torpet men frun och de kvarvarande hemmaboende barnen fick stanna. Kanske de kände varandra, vem vet? MEN! Vad har detta med vår utflykt att göra? JO! Soldattorpet 552 under Sibbabo ligger i Habo och Habo kommun har en fantastisk torpinventering (man kan bli lyrisk till den milda grad vilket jobb de har lagt ner!!). Varje torp har en markering med en tjockare träpinne med en blå markering på och har man tur en liten skylt med info. (Den turen hade inte vi) men stolpen hittade vi! Tänk själva! Där mitt på en äng/fält med små stenrös, där stod den, stolpen som markerar soldattorp 552! Där har mina släktingar bott. De har säkert hjälpt till med att rensa upp stenen från åkrarna och bygga de små stenrösena och den lilla stenmuren som omgav platsen! För att insupa atmosfären ännu mera satte vi oss för att fika där på en av stenhögarna. Sedan åkte vi vidare mot Habo kyrka som är en fantastisk fin kyrka med anor från 1100-talet (fast det nuvarande utseendet är från 1700-talet). Sedan bjöds det på lunch hemma hos Johan och Cattis innan avfärd hemåt och en eftermiddag med familjen! Vi åkte och badade med barnen (i Vättern!) Googlade det var en uppmätt temperatur på 17,5 grad idag.. hahaha! Vet i tusan det alltså, det var kallt men kanske inte så kallt! Men barnen var jättenöjda och sedan lekte vi på en lekplats bredvid innan vi åkte hem och åt tacos! Nu är Martin och handlar och jag sitter här och njuter av tystnaden och tänker tillbaka på att jag faktiskt hittade det där stället där mina släktingar en gång bodde.

#utflykt #historia #släktforskning #soldattorp #torpinventering #sibbabo #habo #habokyrka #vättern #bada

Här låg det, soldattorp 552 (Sibbabo) tillhörande kungliga Skaraborgs regemente!

Fikapaus i historisk anda!

Nöjda och glada!

Alltså WOW vilken kyrka! Den var mäktig!

De badälskande barnen!

Satellitmätning till trots, men 17,5, det är uppfriskande!

 
 
Ingen bild

Mamma

11 juli 2022 23:50

Det är ju helt fantastiskt att du hittade soldattorpet 👍🏽👍🏽👍🏽!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Lördag 27 april 21:17

I torsdag slog min förkylning till, eller rättare sagt, den satte sig i bihålorna! Jag lät täppt och hade ont så efter jobbet åkte jag hem och sov i 2h. Sen sov jag på natten också! På fredagen jobbade jag som vanligt sen åkte Martin och quizade och ...

Av Helena Häll - Onsdag 24 april 21:32


Idag var våra söner på livets första fotbollsträning! Det var bollibompa (som det så käckt heter!) för barn som var född 19 och 20 som våra barn är. Så hela familjen drog iväg på fotbollsträning idag. De fick välja färg på sin väst och hamnade i olik...

Av Helena Häll - Måndag 22 april 21:18


Alltså kan någon efterlysa våren? Det borde låta ungefär såhär; söker efter årstiden då knoppar brister, solen värmer så smått, gruset sopas bort från gatorna, man känner att ljuset gör underverk med oss. Men NÄ.. inte iår heller. Inte för jag kommer...

Av Helena Häll - Söndag 21 april 20:54

Igår började vi förmiddagen med att träffa Max förskolekompis med familj. Vi gick i skogen vid vattenledningsparken. Barnen va helt överlyckliga och vi lyckades pricka en solig förmiddag. Även om det blåste kallt. När vi kom hem åkte jag på Storefact...

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards