Alla inlägg den 26 juli 2022

Av Helena Häll - 26 juli 2022 21:42

Jag har fått upp släktforskningsgnistan igen! Kommer man väl in i det igen så blir man besatt! De små djävulshornen dyker fram och jag börjar att gräva! Ibland känner jag att jag hade kunnat jobbat på FBI som agent! Men på ett sätt tror jag nog att jag har en fördel i att jag är så ung (hahaha!) ja, nu är jag ju inte så ung egentligen. Men i dessa kretsar (alltså släktforskningskretsar) så är jag nog ganska ung. Jag är snabb vid datorn, och det kommer nya program och fattar ganska snabbt hur man ska göra. Sen är jag noggrann och metodisk! Det är av största vikt! Men jag funderar på hur jag bäst ska organisera allt o slutändan! Men tänker att många äldre finner det nog rogivande och spännande med släktforskning när man kommit upp en bit i åren. Min farmor gjorde de nämligen på äldre dar, även Martins farfar för att nämna några. Min farmor saknar jag verkligen att kunna berätta alla mina nya fynd för! För den kvinnan hade koll (på alla!) nu är det min roll, att ha koll på släkten! Och som jag gräver! Idag hittade jag en okänd morbror till min morfar!! (Det är ju fasen nästan nutid ju) Jag hade ingen aning om att han fanns! Nu levde han bara 1,5 år innan han dog (1903-1905) men han fanns! Helgas bror Erik Gotthard!

Men en annan sak jag har funderat över är ju att många gifter sig ju och så ploppar det ut en unge bara någon/några månader efter. Hur vet fadern att det verkligen är hans? Ja jo, för hoppningsvis har de ju fått till det, annars blir det ju inga barn. Men oftast bodde de ju på olika gårdar, eller olika ställen till och med. Ifs kan man ju få till det med vem som helst även om man är gift. Men vilket merjobb för oss släktforskare om allt visar sig vara hittepå. Man får väl testa ett sånt där DNA test någon gång och se vad de säger! Men det får bli en annan gåta att lösa! För nu kopplar vi bort för idag, en timmes fotboll väntar av damernas semifinal i EM!

#släktforskning #fotboll #nysläktning

Redo för släktforskning!

Max i friardalen!

Elliot filosoferar i trapphuset i väntan på nycklarna hem!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards