Alla inlägg under juli 2020

Av Helena Häll - 31 juli 2020 20:31

Idag har vi firat min namnsdag! Hurra hurra för mig! (Min enda namnsdag då jag tillhör den lilla del av befolkningen som endast har ett namn! -Nä jag är inte bitter!) Min sambo har två namn (och två efternamn) och Max har tre namn och lillebror har inget än så länge. Men han lär få två eller tre han med.

Men i vilket fall vi började dagen med en liten stund av egentid med en kopp kaffe och lite bok när resten av familjen sov en tidig förmiddagslur, sedan efter barnens lunch tog vi en promenad till Dunkehalla kyrkogård. Så vi plocka några få blommor vi hittade på promenaden dit (det är tanken som räknas!) sen hälsade vi på farmor, farfar och min faster som ligger i minneslunden och sen gick vi en stund på den lugna kyrkogården och tittade på gravarna. Vägen tillbaka hem tog vi via dunkehalla och utmed dunkehallaån. Så mysigt men lite trångt på sina ställen med dubbelvagnen. Men verkligen så fint i det soliga vädret!

När vi kom hem så Max lite mellis och vips när jag kom ut i köket igen så stod där ett paket. Ett namnsdagspaket till mig från världens bästa man!! Han hade i onsdags när jag var med lillebror på BVC vart och köpt en ny parfym till mig då han visste att min är typ slut. Alltså vilken man jag har! Jag blir tårögd bara jag tänker på hur lyckligt lottad jag egentligen är med honom! (Smörigt jag vet, men han är det bästa med mig! Hahaha)

Vi har även på eftermiddagen hängt i trädgården på vårt lilla ställe jämte föreningens bouleplan och fotbollsmål. Detta tills Max bajsade och lillebror blev hungrig (vilket hände ungefär samtidigt!) Hahahaha... synkade ungar! Så det var bara att gå in och byta blöja på den ena och amma den andra! Passade även på att göra en dubbel omgång av banan o hallon matmuffins till Max som han älskar, innan jag lagde min egen namnsdagsmiddag; Tacogratäng med sallad och nachoschips! Något hela familjen älskar (Max åt med stor aptit, sån aptit att han hade tacogratäng i näsan sen!). Nu ska jag njuta resten av kvällen av min namnsdag för nu dröjer det ett helt år tills den är här igen!

#namnsdag #mindag #ripfarmor #dunkehalla #dunkehallakyrkogård #blommor #dunkehallaån #dunkehallaleden #present #parfym #världensbästaman #tacogratäng

Utsikten från kyrkogården! Alltså vilken vy!

Promenaden ut med ån!

Min fina parfym jag fick!

Namnsdagsmiddagen!

Av Helena Häll - 30 juli 2020 22:34

Ja nu verkar det som jag har fått precis det, blodad tand på att läsa. Jag fick väl inspiration när jag läste ut min förra bok och började på en ny häromdagen. Hittade 3096 dagar av Natasha Kampusch bland mina pocketböcker och kände genast att den har jag tänkt att läsa länge. Jag är ändå lite fascinerad (kanske är fel ord men ni fattar)! Hela det här hur man kan stänga in någon så länge och kidnappa folk utan att någon hittar dom. Läste ju någon bok om just det för några år sen. Tror den hette typ 11 år i fångenskap, den handlade om Ariel Castro som kidnappat tre tjejer och höll dom fånga i sitt hus i usa i flera år. Sen har vi ju den kändaste av dem alla Herr Fritzel him self och hans ökända källare där han höll flera av sina barn instängda. (Även det i Österrike, va fan har de för förkärlek till att låsa in folk i Österrike?!) Ja fy fasiken och ändå kan jag inte låta bli att fascineras (det var det där ordvalet ja) över livshistorierna och berättelserna. Jag får se vad jag säger när boken är utläst sen, men har redan hunnit över 50 sidor i den och hon har berättat om sin uppväxt och om hur hon kidnappades och även hennes första natt i fångenskap, så nu återstår bara 3095 dygn till innan hon kan fly. Och sen gissar jag att boken avslutas med lite efterdyningar efter vad som hände efter hon rymt från sin förövare. Men som sagt dit har jag inte kommit än.

#3096dagar #nataschakampusch #österike #fritzel #källare #arielcastro #11årifångenskap #kidnappa #läsa #läsabok #människoöden

Förövrigt har vi varit hos martins mormor o morfar en sväng idag så de fick träffa lillebror! De blev så glada när vi överraskade dem! Sen somnade båda barnen i bilen hem, så söta de var!

Sen har även lillebror fått paket! Tack snälla Ewa-Karin för den fina stickade koftan och mössan till lillebror! Superfina! (Lillebror har smyganvänt Max kofta som han fick när han föddes) men nu fick han en egen på posten! Wooopie! Sååå fina! Tack!

#stickat #kofta #mössa #sovaibilen

Av Helena Häll - 29 juli 2020 22:21

Så gamla (eller unga) är mina killar! Ja alltså mina småttingar då, min sambo är ju också min kille, men min stora kille! Idag fyllde nämligen Max 14 månader (eller 1 år och 2 månader) och lillebror fyllde 10 dagar! Och det firade vi med ett besök på BVC, för lillebror då vill säga! Han skulle på sin första bvc invägning och längdkontroll! Han hade gått upp vikt (Yes!) och när jag kom hem och tittade så visade det sig att Max och lillebror vägde exakt på gramet lika mycket efter 10dagar! Och vår bvc sköterska (vi har samma till båda!) sa att hon verkligen såg syskonlikheten på dom, möjligvis att lillebror är lite mer lik min sambo förtillfället. Men det var Max också när han va yngre, nu är han mer lik mig (kort och rund.. Hahaha!) men i vilket fall så hade lillebror växt över 4cm på 10 dagar så vår bvc sköterska mätte om två gånger och sen kom fram till att antingen blev han mätt någon cm för kort på BB eller så växer han så det knakar! Återstår att se nästa gång hur längden (och vikten!) utvecklar sig! Nu ska jag försöka sova lite medan martin har lillebror (som ifs hickar så det hörs över halva bäckalyckan) men jag ska nog lyckas slockna av utmattning om inte annat.

#barn #pojkar #minasöner #14mån #10dagar #bvc #syskonlika

Av Helena Häll - 27 juli 2020 20:48

Alltså hör och häpna - jag har läst ut en bok. Ja alltså en riktig fysisk bok, inte en ljudbok! Jag vet inte när jag läste en riktig bok senast.. men nu så! Jag har vart så sugen på att läsa länge men tiden finns inte riktigt alltid när man har småbarn och sen har ju våra böcker varit nedpackade inför flytten (läs mina böcker - martin äger inga böcker!). Men de blev ju uppackade för några veckor sen och alla inbundna blev inställda i skåpet i arbetsrummet och pocketböckerna är i en låda i skåpet i arbetsrummet.

I vilket fall så hade jag börjat läsa på en bok (för vad som kändes som 100 år sen). Cold case - försvunnen av Tina Frennstedt var det. Förövrigt en bok som martin köpte till mig på Ica maxi en gång när han fick ett infall och frågade när vi var och handlade; vill du inte ha en bok? Jo absolut (dum fråga!) och då vet jag att jag valde denna och han betalade! (Bra deal!). I min värld var detta jättelänge sen, typ långt innan jag var gravid med Max.. (tänkte jag..) och till viss del hade jag väl rätt men det kan inte vart så länge sen som jag tänkte eftersom den kom ut i januari 2019.. dvs halvvägs in i graviditeten med Max.. Hahaha.. och helt ny var den ju inte heller när han köpte den åt mig. Men det har som sagt tagit ett tag och läsa klart den, absolut inte för att den inte va bra! För den va mycket bra och väldigt spännande och när man tror man vet, så vet man ändå inte! Men jag ska inte avslöja för mycket! Men läs den om ni inte har gjort det! Hon har visst släppt en till i cold case serien nu iår, den heter väg 9 och kom nu i mars. Så nästa projekt att leta upp och köpa denna med. Men under tiden får jag väl börja läsa något annat.. finns ju lite att välja på i mitt egna bibliotek!

Förövrigt idag har det inte hänt så mycket mer än vad det gör alla andra dagar.. förutom vår dagliga promenad med barnen då! Idag var färden av ner mot Vättern (vilket inte så långt) men vi gick till piren och där köpte vi var sin glass (till lunch!) Hahaha.. Max va överlycklig varje gång han fick smaka! Lillebror fick inte smaka, han sov som vanligt! Sen gick vi utmed Vätterns strandpromenad hemåt igen! Och jag visade martin lilla vätterstranden där vi kan bada med barnen sen när de blir större! Dagen till ära sken solen också för en gång skull så vi va ute i 1,5h i det fina vädret.

#läsa #läsabok #småbarnsförälder #pseudotvillingar #vättern #tinafrennstedt #coldcase #deckare #piren #jönköping

Av Helena Häll - 26 juli 2020 23:03

Idag hade vi mentalt laddat för att ta oss upp till stadsparken... gåendes.. med en dubbelvagn med två barn i.. på dryga 14-15kilo sådär tillsammans och en mamma (läs mig!) som fortfarande känner av min foglossning. Så ja det behövdes lite mental träning. Men upp kom vi! Där tittade vi på ankorna, vi tittade på utsikten och vi var och gungade på lekplatsen innan vi gick hemåt igen. Eller jag, Martin och Max gjorde detta. Lillebror va givetvis med, men sov som en stock hela promenaden tills vi åkte hissen upp till lägenheten igen. Så han såg inte så mycket av varken ankor, utsikten eller lekplatsen!

Lillebror har förövrigt firat sin 1-veckas dag idag! Hurra för lillebror!

#utflykt #stadsparken #ankdamm #utsikt #lekplats #gunga #jönköping #lillebror #1vecka

Av Helena Häll - 25 juli 2020 23:03

Idag har det hör och häpna inte regnat! Jag vet liksom inte vilken dag detta hände senast! Tiden bara rinner iväg och det regnar typ hela tiden! Stackars de som har semester i allt regn! (Ska jag säga som officiellt har semester veckan ut.. Hahaha!) Men i vilket fall så har de ju haft en solig dag idag, så också vi! Så efter lunch gick vi mot torget och mötte upp Martins mamma! Vi passade på att köpa lite jordgubbar och tog en vätskepaus på gatuköket vid torget innan vi vandrade hemåt igen för att hinna hem innan lillebrors matsammanbrott (vi hann hem!). På eftermiddagen gick vi ut och hängde lite i vår trädgård vi har här på området. Vi la oss inte direkt utanför utan gick bort till bouleplanen, fotbolls målet och basketkorgen. Där lekte vi lite och åt jordgubbarna vi köpt på torget.. Max kan ha hunnit äta några löv och ett och annat grässtrå emellan jordgubbarna med, och lillebror sov hela utevistelsen.
Nu håller vi tummarna för att det är fint väder även imorgon!

#sol #nomorerain #semester #torget #torghandel #jordgubbar #bröder #trädgård #familjemys

Av Helena Häll - 24 juli 2020 21:41

Idag skulle du kommit till världen enligt beräkningen! Idag skulle dagen D har varit här! Lillebror skulle ploppat ut.. om det inte vore så att han redan har ploppat ut för flera dagar sen dessutom. Si sådär fem dagar sen.. i v 39+1 kom han vår minsting. Max föddes i 39+5 tror ja så båda barnen har kommit innan BF. Förmodligen för jag blivit igångsatt båda gångerna också!

Något annat som skulle kommit till världen idag var OS! Vi tyckte ju att vi matchat det så bra med barnafödande en sommar med både fotbolls-EM och OS.. men sen kom coronan och allt vi fick va regn och samma gamla tv-program som alltid.. men vi fick ju lillebror iallafall. Men som den sportnörd till stora sportevenemang så hade det ju inte skadat att amma till något annat än samma tv-program om och om igen..

#lillebror #BF #redanfödd #os #inställt #fotbollsem #regningsommar #corona

Av Helena Häll - 23 juli 2020 22:22

Just nu går livet lite på repeat.. men så är det ju när man har en nyfödd hemma. Man gör samma saker varje dag. Äter, ammar, städar, tvättar, lagar mat, ammar, ammar, ammar, promenerar, ammar igen och har jag tur har jag lyckats sova lite på dagen (vilket jag inte gjort idag!), men jag har iallafall vart utanför dörrn två gånger idag!! Woho! En kort promenad med familjen.. det regnade och lillebror var missnöjd 3/4 av sträckan innan han tillslut somnade. Och så har jag även gått de 140 meterna bort till mina föräldrar och hämtat ett torkställ till eftersom vi hade för mycket tvättad tvätt och för lite torkningars.. givetvis regnade det då också! men nu är jag i vilket fall megatrött och vi har precis lyckats söva lillebror (storebror sover sen någon timme tillbaka!). Så nu hoppas jag på att få sova bättre än inatt!

#nyfödd #tredagargammal #bebis #lillebror #livetpårepeat

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards