Alla inlägg under augusti 2023

Av Helena Häll - 31 augusti 2023 20:54

Idag var det en sån där lyxtorsdag när vi hämtar barnen ihop. En sån där torsdag då vi ibland hittar på saker ihop, typ åker till bibblan och sånt där. Men just nu har vi ju ingen bil då det är på reparation för fixa till bucklan i plåten vi fick när vi blev påbackade innan semestern. Men i vilket fall, har man ingen bil får man leka i en lekpark i närheten istället. Bara det att det ösregnar! Fullständigt ösregnar! Och har gjort hela eftermiddagen! Men Martin var bestämd i att vi skulle gå ut. Så till friadalen i ösregn och ja vi var ensamma! Det var en mamma och bebis där en stund men det var också de ända vi såg överhuvudtaget. Haha! Efter 75min gav jag upp och gick hem och lagade mat! Sen kom de en stund efter sen! Men jag har knappt torkat än och gissa vad, jo det ösregnar fortfarande!

#regn #ösregn

Hej säger Martin

Hej säger Elliot!

Max åker jättefort!

Han landade ända här borta!

Ute och springer på fotbollsplanen!

Av Helena Häll - 30 augusti 2023 20:46

Nu har det varit tyst i några dagar igen. Jag är ju helt slut efter jobbet varje dag! Och idag är det extremt så nu ligger jag redan i sängen för att sova. Ska bli så skönt! Men iom att jag jobbar och sen kommer hem och lagar mat och äter med Martin och barnen så är det liksom samma sak varje dag! Inte så mycket nytt under solen att blogga om. Men något som börja arta sig är tomaterna och paprikorna på balkongen! De är faktiskt några tomater som börjar likna något åt det röda hållet och paprikorna börjar bli riktigt stora! Och så har vi en liten jordgubbe kvar! Jordgubbar har vi skördat hela sommaren i mängder! De trivs verkligen på vår balkong!

#balkong #söderläge #odla #tomat #paprikor #jordgubbar

Nu börjar någon enstaka bli röd, tror Martin räknade till över 50 st tomater häromdagen!

Jättepaprikan! Men kärnorna kommer från vanliga paprikor, inte spetspaprikor! Hehe!

En röd jordgubbe kvar (och en omogen!)

Av Helena Häll - 27 augusti 2023 22:03

Någon gång varje år brukar vi gå ut med Herman. Martins systers lilla mops. Barnen gillar honom verkligen (lite väl mycket kanske han ibland tycker!) men idag var det då dags för det lilla mopsen att ut och gå med oss. Vi var ute en timme med han och rastade hund och barn. Och de var inte så osams som man kunde tro kring vem som skulle hålla kopplet. Det var mest Max men Elliot körde lite löpturer i intervall iställlet! När promenaden var över var hunden helt slut och barnen fick lunch av farmor innan de tog svängen förbi stadsparken och öste lite till (utan hund och utan mamma). Jag körde hem bilen och läste lite bok innan de kom hem och vi gjorde hemmagjord snitzel och ja det var den dagen det! Imorgon börjar en ny arbetsvecka! Önska oss lycka till!

#söndag #hund #promenad #pug #mops #småbarnsföräldrar #pseudotvillingar

Nu drar vi!

Max och herman

Elliot och herman

Jag bad Herman sitta, barnen och mannen lydde men inte hunden! Hahaha!

Två barn som ler och en hund som tittar på annat.

Barnen i stadsparken. Snart har väl Max memorerat det som står den stenen också så som han gör i alla böcker vi läser för han.

Ankdammen! (Tänk där skulle Herman varit med, det hade han gillar!)

Av Helena Häll - 26 augusti 2023 22:22

Ahhh! Där satt den! Friidrotts-VM andra svenska guld (det lite mer väntade guldet) om man kan säga så. Det kom ikväll! Armand Mondo Duplantis tog sitt andra raka vm-guld och vann på 6.10 Tjoho! Jag var dock inte lika hysterisk idag som när Ståhl vann sitt i början av veckan! Men gissningsvis blir vi medaljlösa imorgon så kontentan blir förmodligen 2 guld och 1 silver! Det är ju helt okej för ett VM det! Och nästa år är det sommar-os! Åh som vi längtar!

Annars idag har det totalt spöregnat och vi har varit och handlat, samtidigt som ungefär resten av hela Jönköpings befolkning. Och dessutom var halva stan avstängd för Jönköpings maraton och pridetåget. Kul i det här vädret! Men när vi kom hem försvann iallafall två av våra nyinköpta creme fraicher spårlöst. Elliot hade dem och gick iväg med dem sen visste vi inte vad de tog vägen efter det (och inte Elliot heller!). Sen glömde vi faktiskt bort att de var borta men helt plötsligt när jag tömde disk och skulle ställa in i barnens låda, så låg creme fraicherna där i deras skafferilåda bland deras tallrikar och glas! Hahahaha! Ligist-lillebror är vad han är!

Guldet gick till Mondo duplantis! Yes!

Creme fraicherna är hittade!!

Barnen i stadsparken idag!

Av Helena Häll - 25 augusti 2023 22:16

Fredagkväll och jag och Martin har nu suttit i soffan och kollat på friidrotts-VM nu sen barnen somnat! Vi har firat med hämtmat och cola och GT för vi har överlevt första arbetsveckan efter en väldigt lång semester. Nu väntar några dagar kvar innan vi redan snart är inne i september! Galet vad fort det går!

Lyxkväll för oss!

Tjoho nu är det helg! Eller?

Av Helena Häll - 22 augusti 2023 19:19

Idag har vi begravt min farbrors sambo. Eller ja egentligen är han min ingifta farbror och hans första fru var min faster (dvs min pappas syster) men hon dog 2008. Strax därefter träffade min farbror en ny kvinna och nu har även hon dött. Livet är fan inte rättvist när han får begrava sin andra livspartner. Men fint var det och jättemycket folk kom för att hedra hennes minne. Jag bytte till en tidig tid för att kunna vara med på begravningen. Men i gengäld så fick jag också gå upp 05.30 idag. Jag är helt slut, både psykiskt och mentalt! Här blir då inte många knop resten av kvällen. Horisontellt läge framför friidrotts-VM!

Tack för allt kära du, du var en stjärna!

Tog en avstickare till Rudenstams när jag ändå var så nära efter begravningen. Och köpte lite gottigott!

Av Helena Häll - 21 augusti 2023 22:47

Då har jag jobbat första dagen efter semestern och shit jag är helt slut. Inte för de har varit så ansträngande men mycket intryck och förvirringen har varit total. Men 9.30-18 jobbade jag och klämde in ett tandläkarbesök innan det, redan tjugo i åtta i morse! Hua! Ingen bra start på dagen! Men ett desto bättre avslut blev det! Friidrotts-VM dag 3 och äntligen ett guld! Ett efterlängtat diskusguld, igen! Han är tillbaka stålmannen! Hurra! Och vilken spännande final! I sista omgången kastade Ceh som låg tvåa över 70m och gick om Ståhl och då trodde vi att det var kört. Men icke!! Han svarade med att kasta sitt livs tredje längsta kast 71,46 och nytt mästerskapsrekord i sista kastet!! Helt galet var det! Sån idrottslycka!
När diskusguldet var bärjat passade vi även på att slutföra vårt nyaste pussel. (Vi började igår!) Det Jan van Haasteren pussel då det gick ganska snabbt! Nu blir läggdags med ett vm-gulds leende på läpparna!

#vmguld #diskus #danielståhl #förstajobbdagen #pussla #janvanhaasteren

Vm-guld och nytt mästerskapsrekord

Ståhlmannen is back!

Här började vi igår!

Idag var vi klara!

Av Helena Häll - 19 augusti 2023 23:20

Jo jag avslutade ju gårdagen med en cliffhanger och det var ju just det jag och Martin skulle ägna resten av kvällen åt! Ett pussel, och inte bara vilket som helst utan ett vandringspussel som jag har fått skickat till mig genom en utlottning i Facebook grupp jag är med i. Sist var det ju ett ugglor jag pusslade och denna gången var det Peter Pan och kapten Krok som var motivet. Vi blev färdiga och idag har vi lottat det vidare till nästa pusslare. Men tro inte att jag är lottlös på pussel inte. En gammal kollega hade fyra på lager som jag fick köpa för en billig peng! Och vips hade vi fyra till att pussla! Men kvällen har vi enbart ägnat åt stillasittande framför friidrotts-vm som går nu! Två svenskar till diskusfinal, en svensk till semi på 100m, och en förbannat massa vurpor på upploppet! Det var nog kontentan av kvällen! (Tur att vi tog ett silver tidigare idag iallafall!)!

#pussel #pussla #hobby #vandringspussel #peterpan #fridrottsvm #friidrott

Här är vandringspusselet!

Mitt bidrag till vandringskedjan. Jag var nr 62!

Dagens besök på maxi, Elliot ringde in;

Assistenkåren Max!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards