Alla inlägg under mars 2013

Av Helena Häll - 31 mars 2013 13:34

Nu äntligen kommer bilderna från när vi påskpysslade ihop våra blomsterarrangemang förra helgen. Vi var hemma hos Anna och det var jag, Anna, Ida och Linda. Dagen innan hade vi varit på blomsterlandet och handlat ihop. Vilket var ett smart drag för då kunde vi köpa gemensamt med blomjord och diskutera fram olika alternativ och pyssel. Jag älskar ju det här med att plantera och fixa med blommor. Det har alltid funnits där men nu på senare tid har det växt oxh växt.. Jag kanske är ett tecken på att jag börjar bli gammal..   Nu har jag så mycket att jag vet inte vad jag ska ställa allt, funderar på om jag ska ge bort något. Men sen är ju påsken över imon och blommorna har redan slagit ut så jag behåller väl min djungel i köket. Se för er själva;

 

Det är påskarrangemang, tulpaner, hyacinter, nån blomma från Ikea, lavendel, hjärtan på tråd.. tror de var allt.. Hahaha.. och detta är BARA i köksfönstret! Jag har hela lägenheten invaderad av blommor nu, det är helt fantastiskt! Och det är betydligt lättare att andas sen jag slängde mina påskliljor med.. Hahaha... Men åter till påskpysslandet, dessa bilder har jag lovat ett bra tag så här kommer de, titta och njut på våra fantastiska kreationer!

Pysselgänget! Uppe t.v Ida, t.h Jag. Nere t.v Linda, t.h Anna!


 

Made by Ida.


 

Made by me!


 

Made by me.


 

Made by me.


 

Made by me.


 

Made by Linda.


 

Made by Linda.


 

Made by me.


 

Made by Anna.


 

Made by me.


 

Made by Anna.


 

Made by Anna.


 

Sötnosar!

   

Ytterligare ett gäng sötnosar, han till höger är inte riktigt som alla andra bara..   


Tror att alla kreationer kom med nu. Missade jag något kommer den in senare! För att fortsätta i planteringsspåren så tog jag idag även tag i mitt växthus. Eller jag tog tag i att plantera mina frön och sätta in i växthuset, visade sig att jag hade ett lite litet växthus.. Allt fick inte plats, så de sista paprikorna fick stå på en bricka istället. Men det blev så fint, så nu får vi hoppas att något av det börjar växta med! Jag planterade basilika, timjan, koriander, tomat och paprika. Tomaterna och Paprikorna tänkte jag plantera ut på balkongen sen när det blir sommar! (om jag nu får några vill säga.. haha..)

Testar ett planteringssätt från Ikea. Namnskyltarna har jag gjort själv.. Ifall jag skulle bli senil och inte komma ihåg vad som är vad..   


 

Växthuset börjar fyllas.


 

Tomatplanteringsdags!


 

Instagramcollage på mitt växthus med mina planteringar.


   

Paprikorna som inte fick plats i växthuset.


Det blev ett kilometerlångt inlägg pga alla bilder! Men då har ni något att njuta av! Nu ska jag ta tag i matlagningen inför kvällen påskmiddag jag är bjuden på. Knytkalas är temat och alla får ta med sig precis vad de vill.. Herrejisses vilka kombinationer vi kommer äta ikväll! Exakt vilka återkommer jag med under morgondagen!

Av Helena Häll - 30 mars 2013 10:17

Som jag lovade igår så skulle jag lägga in alla bilder från Annas födelsedagskalas och vår påskpysselkväll. Det kommer dock bli två olika inlägg och vi börjar med Annas födelsedagskalas! Nu i torsdags fyllde Anna 34! Hipp Hip Hurra!   

Vi var bjudna till Anna på en jättegod födelsedagsmiddag bestående av fläskfile, rotfruktsgratäng med sallad och sås och hembakad tårta till efterrätt! Mumsigt värre!

Middagen!


   

Efterrätten!


På middagen var vi stora delar av vårt middagsgäng och dessutom Annas syster Karin och kollega Maria. Karin ska med oss när vi ska ner till Malmö och se på eurovision, och Maria känner jag sen innan då jag var hennes fadder när hon sparkades in på högskolan. Det var en super trevlig middag och senare på kvällen kom även många av middagsgängets sambos förbi och fortsatte och festa med oss. Jag var nykter då mitt huvud och alkohol fortfarande inte är vänner efter olyckan. Men jag är så stolt över mig själv att jag höll i så länge som jag gjorde, åkte nog inte hem förren halv två. Så länge har jag inte varit vaken och aktiv på hur länge som helst.. dvs sen olyckan så SEX veckor! Hurra! Idag dock två dagar efter så har jag nog fått äta upp dessa fartflängda dagar och nätter.. Är väldigt trött och har lite värre huvudvärk. Men tänker att jag ska försöka ta mig ut i solen liten sen, passa på så länge det är klarblå himmel och sol!


Emma, Linda och Maria


   

Karin, Anna och Ida

Av Helena Häll - 29 mars 2013 22:33

Både igår och idag har dagarna bara flugit förbi. Vilket är roligt för det är så jag levde mitt liv innan olyckan. Att orka med att ha dagen full med roliga saker att göra. Igår var vi hos min kompis Anna och käkade födelsedagsmiddag eftersom hon fyllde år! Den delen och påskpysselkorten ska jag försöka ha tid att lägga in imon.
Idag började jag morgonen med att i egen hövlig hotellservice köra hem min övernattande hotellgäst.. I pappas vrålåk, vilket jag fick lämna tillbaka sen men då fick jag åka i Emmas vrålåk istället! Och som vi åkte, på roadtrip till Hanna i vaggeryd! Där fick vi supergod lunch med kyckling och så påskpysslandet vi också! Vi målade ägg!! De blev så fina! :) Emma hade sett på Nyhetsmorgon hur man blåste ur äggen på innehåll och sen målade dem! Så hon gjorde hål i var ända av ägget och blåste ut innehållet, det var inte det lättaste!
Nu på kvällen har jag fredagsmysa med Emma och ville, vi har ätit liban deli och kollat på film. Filmen flight med Denzel Washington, den var bra, riktigt gripande vid vissa delar! Nu är jag så fruktansvärt trött att jag praktiskt taget redan sover! God natt!

1. Stick hål i ägget på varsin sida.

2. Blås ut innehållet!

 

                        Emma                                    Jag                                               
  Hanna

3. Låt kreativiteten flöda!

Emma utklädd till påskägg under filmvisningen.

Av Helena Häll - 27 mars 2013 19:57

Jag är lika trött idag som resterande kvällar denna veckan.. Det vill säga helt slut.. Ni blev nog utan blogginlägg igår med, men jag orkar knappt hålla mig vaken, ännu mindre ta tag i att göra något. På dagarna är jag på bena och det går ganska bra på jobbet. Har inte alls varit så arg och sur som den veckan då jag sist började jobba heltid. och idag har det varit en fantastisk vårdag i stan. Solen har lyst, lyst och lyst! Underbart skönt har det varit. Det gör en sån stor skillnad när man får lite sol på sig. Vi har på jobbet varit ute mellan kvart över tolv till jag gick hem vid kvart över tre, dvs tre timmar ute i vårsolen och säsongens första mellanmål i solskenet ute på gården! Fantastiskt!

Sittandes i solen vid mellanmålet!


 

Gummistövlarna på!


 

Mellanmålsbesök av (två) nyckelpigor, en kom med på bild!


   

Sol i enbart linne på balkongen idag!

Av Helena Häll - 25 mars 2013 21:02

Bilder från påskpysslandet kommer inom snar framtid som jag lovat. Har idag börjat jobba heltid igen och energi räcker inte riktigt till då jag mått illa från och till flera dagar och började denna dagen med att vakna jätteanfådd och sen ha 20 minuters näsblod! Hej bra start på veckan!

Av Helena Häll - 23 mars 2013 14:57

Idag har vi varit flytthjälp år Erika och Marcus, ja bebisen och Leo med.. Jag har som alltid när Erika ska flytta, lyftförbud! Typiskt! Men bar lite lätta saker för jag måste faktsikt tänka på att jag inte får för en anledningen, de kan förvärra nacken och göra att det tar ännu längre tid innan det släpper. Men jag var inte ensam om att inte få lyft något, Erikas pappa har problem med ryggen och Erika själv är ju nästintill höggravid och bebisen vill promt snart titta ut verkar det som, trots att det är sju veckor kvar! Så Erika fick peka och visa och vila istället!

Erika sittandes utanför deras nya hus och visar var allt ska stå!


 

Den LILLA lastbilen var med på flytten! Vi behövde bara köra ETT lass!

 

Ju mer vi är tillsammans ju gladare vi blir!


   

Erikas pappa hade lagat supergod lasange till alla!


På vägen hem lämnades jag hemma hos mor och far för att hämta bilen, för idag var det dags! Första bilkörningen sen olyckan! Jag har inte kört bil på FEM veckor och då slutade det med att jag hängde uppochner i bilen liggandes i ett dike. Men första premiär turen gick galant, dock är blå valen till bil jätttttttee mycket större än vad lilla grodan var! Och jag är fortfarande i ett lyckorus över att ha fått köra bil igen, jag insåg när jag kört hur mycket jag faktiskt hade saknat det, jag insåg att det var nog det jag mest av allt saknat efter olyckan! Att få köra bil igen. Andra saker som ingår på den där listan över saker jag saknat sen olyckan är; slippa huvudvärken, orka träna, ha sex, kunna dricka ett glas vin utan att få migrän, komma ihåg allt jag bör komma ihåg, äga en ny bil, jobba heltid osv.. det var några av de mest vardagliga sakerna som jag innan tagit för givet men som efter olyckan inte varit möjliga. Vissa har jag testat och det funkar. Vissa har jag testat och funkar inte. Men en dag i taget så ska jag förhoppningvis någon gång vara tillbaka till den gamla vanliga Helena igen, som orkar allt och lite till!

 

En MYCKET LYCKLIG tjej!   

Av Helena Häll - 22 mars 2013 18:26

Idag kommer ju slutklämmen på hur det blev med mina minicupcakes jag bakade som fredagskaka till jobbet idag! De blev fantastiska och jag fick massvis med beröm och fina ord från mina kollegor på förskolan och skolan!   

Jag fick för mig att jag skulle skriva en bokstav på varje cupcake så det bildade ett ord, eller rättare sagt tre ord; FREDAGSFIKA PÅ GRÄSTORPSSKOLAN. Hehe.. Det blev så tjusigt och gott. Jag tycker ju det är så roligt med, och det är ju precis det jag har fått order från läkare och sjukgymnast om att göra, gör saker du tycker är roliga! Jag får mig och mina kollegor på bra humör med färgglada minicupcakes!

 

Ungefär mitt under dagens arbetspass fick så där äckligt ont i huvudet som jag haft tidigare under min sjukdomsperiod efter olyckan. Jag mådde tom illa som bara den av all huvudvärk det är först nu det börjar släppa lite grann och gå tillbaka till "bara" vanlig huvudvärk.. Det tog bara NIO TIMMAR av migrän symtom!   

Men jag tog mig ändå iväg på lunchen efter jobbet som det var bestämt, bara för jag ville så gärna göra det. Var med Ida och Anna på Sofiehof och åt, det var supermysigt och himla god mat var det. Har aldrig ätit där innan! Sen blev det en väldigt kort sväng på vesters pysselbutik med Anna inna jag var tvungen att gå hem och däcka! Sov middag lite mer än en timme och hade ändå kvar huvudvärken och tröttheten var nästan värre efteråt. Men vi hade bestämt att vi skulle genmensamt handla på blomsterlandet inför vårat påskpyssel med blommor!! Jag har längtat så! Det är ju också någor jag tycker är sååååå roligt, blommor! Det har kommit nu på "äldre" dar.. Hehe.. Jag läste på någon skämtsida, sju tecken på att du börjar bli gammal. Nummer 1 var ungefär, du har fräscha blommor som lever en längre tid.. HAHAHA..   Ja, numer har jag det.. Börjar nog bli gammal nu!

I vilket fall som helst så köpte jag lite av varje på blomsterlandet (Gud vad jag älskar den affären, skulle jag vara miljonär skulle jag köpa massvis!!) De mesta får ni nog se imon eller på söndag här på bloggen. Eftersom det är först imon vi ska pyssla! Men köpte faktiskt lite till mig själv som inte hade med pysslet att göra utan med påsken! Den är ju här nästa vecka så jag köpte mig en påskris och påskliljor! Så nu sen jag kom hem har jag klätt mitt påskris med fjädrar och ställt de i en vas jag fyndade på blomsterlandet för bara 40spänn! Skit snygg! och jag pimpade den ännu lite till med att sätta ett matchade snöre i samma färg som fjädrarna runt vasen!

Mitt vasfynd! 40kr på blomsterlandet!


   

  Min påskpyntade hall! MYSPYS   

 

Mina fina påskliljor! (Undra om jag tål dom sen...det återstår att se!)


Även barnen på jobbet påskpysslar för fullt! Vi började redan förra veckan som ni vet med att så gräs i deras pimpade egengjorda krukor (se tidigare blogginlägg)! Deras fortsatta påskpysslade återkommer jag med nästa vecka för att höja påskstämmningen ännu mer, tänkte däremot lägga ut lite bilder från när de pyntar avdelningen påskris, med fjädrar men framför allt med egenmålande träkulor som blev som ägg!

Träkula i ståltråd. Måla, måla, måla!


     

Supermysigt ägg hängandes i påskriset!

Av Helena Häll - 21 mars 2013 21:01

Det är vår tradition! Middag en gång i veckan med tjejgänget och idag var det min tur! Jag har som sagt hat lite ågren över vad jag skulle laga men min mamma kläckte ur sig i tisdags att jag kunde laga en av de rätter jag älskar! (men som jag aldrig gör själv.. wonder why?) Men i vilket fall jag har ikväll lagat florentinsk kasselgratäng! Det är potatisgratäng med spenat, fetaost och kryddor och grädde och mjölk och sedan in i ugnen sen läggs kassler och ost på det och sen in i ugnen igen! Mumsigt gott! Jag kan lägga ut receptet som en bild i inlägget sen eftersom jag har det som bildfil på datorn. Så kan alla laga detta fantastiska mästerverk hemma. och det var faktiskt ganska enkelt att laga, så det kommer bli fler gånger! (och ja mamma, middagen gick kanon och alla tyckte det var gott!)

Sen började jag ju baka imorse med, mina muffins till jobbet imon. Och det blev 38st små minicupcakes! Sparade fem stycken som efterrätt nu till middagen och tog med 33st till jobbet. När jag kom hem idag så gjorde jag frostingen, så den följer med till jobbet imon då jag tänkte dekorera mina cupcakes på plats. Så sinnessjukt jobbigt att forsla 33 färdiggjorda cupcakes på bussen. Det går inte, så fixar det imon. Så imorgon får ni uppföljningen på hur cupcakesäventyret slutar! Men till efterrätt på tjejmiddagen fick alla en minicupcake med deras initial på. Glömde dock att ta kort på sista steget och glömde även ta kort på hur maten blev.. Men inte lätt när man är helt inne på att fixa och dona. Känns som jag inte gjort något annat än att arbetat i köket och vart på jobbet idag.

Men imon är det fredag igen och jag slutar tidigt så ska luncha med några av mina tjejkompisar från middagsgänget på sofiehof vid halv ett! Bara tjejmys står på schemat framöver!   

Har för första gången på en HEL EVIGHET skalat potatis idag till middagen!


 

Minicupcakesen utan frosting!


 

Mini cupcaken med frosting, dock utan initaialerna!


   

Tjejmiddagen hos mig med Sandra, Ida, Linda och Anna!

 

Recepet som utlovat, smaklig måltid!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards