Alla inlägg den 13 juli 2022

Av Helena Häll - 13 juli 2022 23:08

Idag hände något riktigt läskigt. Jag oddsen för att det skulle hända måste vara minimala. Jag borde gått och köpt mig en lott. Men i vilket fall, härromdagen så varje jag och Cattis på torpjakt. Och på vägen från Sibbabos soldattorp till Habo kyrka kör vi en annan väg en den vi tog dit. Vilken leder till att vi kör på små grusvägar mitt ute i skogen. Och helt random där ute i skogen så säger Cattis; titta där är en sån där blå stolpe (som visar var ett torp legat) men med ett plakat där det står något. Jag bromsar genast och vi backar, kliver ur bilen och går och läser på skylten som står i skogen. Alltså en helt random stolpe mitt ute i skogen vid en grusväg. Vi åker vidare efter detta mot Habo kyrka. Och resten av den historien kan ni läsa om på bloggen men nu ska ni får höra något annat. Idag smsar jag Cattis en bild på min farmors mormor Augusta som föddes i torpet vi hittade på vår torpjakt! Och då kom jag på! Augustas man Carl Richard var ju från Habo. Så säger till Cattis; jag får ta reda på var han kom ifrån. Så kan hon guida mig att se på några fler torp! (Hon bor ju i närheten!) sagt och gjort jag gräver fram i arkiven var han är född. Ja ni kanske redan har gissat er till det, men ja, han föddes och bodde på torpet vid den ensamma lilla träpinnen i skogen utmed grusvägen. Samma ställe där jag tvärbromsade bara för att läsa på just denna skylten!! Visste jag undermedvetet att därifrån, mitt ute i nowhere, så föddes min farmors morfar! Vem vet, lite kalla kårar fick jag ändå. För det är så galet osannolikt att jag stannade just vid den pinnen av alla hundratals som finns! Men lite coolt med! Nu har jag forskat vidare och har fler torpinventeringspinnar att leta reda på.

Annars idag har vi badat på förmiddagen, lekt ute på eftermiddagen och sen nu ikväll har jag varit på quiz.

#semester #släktforskning #habo #torpinventering

Här är stolpen i skogen jag fotograferade härromdagen!

Min farmors mormor Augusta!

Ensam på stranden!!

Badfamiljen!

Eje med mormor

Max och Elliot med sin mormor och morfar!

Lek på lekplatsen!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards