Alla inlägg den 8 oktober 2020

Av Helena Häll - 8 oktober 2020 21:56

Och vinnaren är.. (är förövrigt ett album av Veronica Maggio hälsar quiznörden i mig) men nu var det ju inte det som titeln syftade på utan vem som vann Nobelpriset i litteratur. Idag var dagen (vad jag minns, alltid en torsdag i oktober där någongång, kl 13.00) som svenska akademin presenterar vinnaren och iår gick priset till den amerikanska poeten Louise Glück. Och som alltid (samma sak nästan varje år..) vem fan är det?! Jag kan sakna Gert Fylking som alltid skrek ÄNTLIGEN, varje gång de presenterade vinnare just på grund av det. Oftast har folk nada koll på vem sjutton det var som egentligen vann. (Eller det kanske bara är jag som inte har koll?!) Men himla kul att hon är kvinna, de är ju något underrepresenterade bland nobelpristagare överlag. Är väl dessutom inte så jätteofta det går till en poet heller. Men jag lär nog aldrig läsa något hon skrivit i vilket fall, är inte så mycket för poesi.
Förövrigt funderade jag just på det idag; har jag ens läst någon nobelpristagare någongång (jag läser ju typ bara deckare och de vinner inga Nobelpris vill jag lova) men sen kom jag ju på. Jag har ju läst nån Selma Lagerlöf bok och typ en halv Harry Martinsson bok. Hade ju både dem som kurslitteratur när jag läste litteraturvetenskap. Och jag äger faktiskt en bok av Kazuo Ishiguro som vann priset 2017, den hittade jag på Erikshjälpen för 20 spänn samma dag som han fick priset (där va jag snabb!) så får nog se till att läsa den eller någon annan av de utländsk nobelpristagarna någon dag när jag har tid, om typ 20 år när barnen är stora!

Annars har jag varit galet trött idag och barnen har farit runt som vanligt. Ja eller Elliot far väl inte runt så mycket men han låter desto mer. Så nu har martin lovat att söva Elliot och vi funderar på att börja ge ungen lite ersättning framöver så jag får sova ordentligt på nätterna. Fasen vad jag längtar efter när jag kan sova en hel natt igen! Tänk vad underbart! (Håller tummarna att Elliot blir som sin bror som till stor del sover hela nätterna igenom nästan jämt!) så nu är det bara att ta ett djupt andetag för imon är det fredag igen! Tjoho!

#ochvinnarenär #nobelpriset #litteratur #louiseglück

Årets vinnare Louise Glück

Den ena boken jag äger av en utländsk nobelpristagare, fast på min version står det inte vinnare av Nobelpriset 2017, då jag köpte mitt ex begagnat samma dag som han vann.

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards