Alla inlägg den 6 november 2021

Av Helena Häll - 6 november 2021 23:17

Herregud vilken dag. Jag en bra dag alltså! Men är så trött att jag vet inte om jag håller mig vaken innan jag hunnit få ner hela inlägget! Idag är det då alla helgons dag, den dagen man tänder ljus och skänker en tanke till de döda. Vi hade inte möjlighet att åka på eftermiddagen iom att vi har varit på 1-års kalas hela eftermiddagen och kvällen (den delen av dagen kommer nedan) men vi åkte i förmiddags istället och tände ljus vid gravarna medan Max klippte gräset!

Vi började på östra kyrkogården där vi först tände ett ljus vid graven där jag numer själv är gravförrättare sedan farmor gick bort. Där ligger min farmors farfar, min farmors farmor och min farmors faster begravda. För mina barn blir det sex generationer bakåt! Coolt ändå! Men Max klippte med sin gräsklippare vid graven medan Elliot inventerade våra gravljus vi hade med under barnvagnen. Jag tände ett ljus och så gick vi vidare till tant Annas grav, Martins extra mormor (hans riktiga mormors halvsyster). Där tände vi ytterligare ett ljus och gick sen och tände ljus vid Martins farfars grav (han vi begravde i torsdags!). Men trots den hyfsat tidiga förmiddagen var det redan mycket ljus tända och det var väldigt fint på båda kyrkogårdarna. För vi besökte givetvis en till, dunkehalla kyrkogård. Där tände vi ljus i minneslunden för min farmor, farfar och faster som ligger begravda där (men skänkte även tanke till mormor och morfar som ligger i minneslunden i mariestad), sen tände vi även ett ljus vid min farfars föräldrars grav (där även två av hans bröder ligger begravda)! Efter allt ljuständande och gravbesökande så fikade vi lite på kyrkogården innan vi åkte hemåt och vilade upp oss för eftermiddagen och kvällens stora strapats, barnens kusins 1-års kalas! Hujedamig vad det är full fart på våra ungar när de ses! (Kan va därför jag är helt slut nu) men det är alltid lika trevligt och det bjöds på mycket god mat! Och tårta! (Äta igen sa Max ett antal gånger när vi åt tårta!). Men efter nästan fyra timmars hålligång åkte vi hemåt och sövde barnen. Sen plockade jag iordning hela lägenheten och vek tvätt och hängde upp ny, medan martin var och storhandlade.. och nu är klockan helt plötsligt 23 och jag är helt slut! Inte undra på det!

#allahelgonsdag #allahelgon #gravvård #tändettljus #ettårskalas

Max klipper gräset vid graven för hans mammas farmors farfar o farmor!

Eje inventerar våra gravljus!

Här är Martin vid sin extra-mormors grav!

Här vilar Martins farfar!

Sen var vi i minneslunden på dunkehalla.

Sen var Max och klippte gräset en sväng vid sin mammas farfars föräldrars grav!

Sen var dags för pepparkaksfika!

Elliot äter sin pepparkaka på tvären!

Sen var det dags för 1-års kalas! Elliot är överlycklig att se Herman igen.. det var inte fullt så ömsesidigt..

Mumsigt!

Tårtan!

Här hade vi fiskedamm.. Max fattade inte alls vitsen utan det roligaste var att springa genom filten.. vi skrattade gott åt detta!

Grattis kusin Elsa 1år!

Bus i tältet!

Elliot kör runt på Elsa!

Skål och tack för idag!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards