Av Helena Häll - Fredag 6 juli 19:31

Idag har vi haft en pooldag och legat hela dagen vid hotellets pool (med undantag för lunchen) då vid gick till vårt stammishak och köpte pitagyros till lunch. Den tog vid med tillbaka till hotellet och åt på balkongen! Sedan ner till poolen igen! Så en heldag utan saltvatten men med klor istället, men nu har jag lock i örat, måste sluta doppa huvudet i poolen då jag förmodligen är min mor upp i dagen och har öronen fulla med vax.. Hahaha! Saltvattnet har inte alls samma effekt på mitt öroninnehåll! Så imorgon blir det nog stranden, vår sista hela dag här på Rhodos! Tänk att det har gått så fort och att vi snart ska åka hem igen! Och imorgon spelar Sverige sin kvartsfinal i fotbolls-VM också! Galet! Så det blir en lite kortare dag på stranden imorgon för att vi ska hinna se Sveriges match!

Igår var vi ute och önske-åt! Pappa hade sagt att hittar vi restaurang Jason så skulle vi äta där för att uppleva hans gamla minnen! Han var där 1978, exakt för 40 år sedan och åt och igår var vi där och åt (dock utan pappa!) haha! Men han fick bilder av vårt återbesök åt hans vägnar! Nu ska vi snart ut och äta för ikväll, vi får se vad vi väljer för restaurang men en med TV får det bli för snart börja kvartsfinal nr 2!

#rhodos #semester #poolen

Av Helena Häll - Torsdag 5 juli 19:30

Nu har jag inget skrivit varken igår eller idag (förens nu!) men vi har det fortfarande bra här i värmen! Vi svettas, solar, badar i havet och så om igen.. vi har legat vid havet flera dagar i rad på våra hyrda solstolar och vi ligger på samma del av stranden varje dag så både den äldre tanten som hyr ut stolarna och mannen i vår supermarket känner igen oss nu! Hehe! Solen steker iallafall av bara sjutton, vi har en bit över 30 varje dag och (om vi har tur under 30 på natten!) nätterna ligger på runt nätta 29 grader! Men inte ska man klaga, utan möjligtvis på mina myggbett som kliar ihjäl mig! Har bara från knäna och neråt och får nya bett varje kväll när vi är ute och äter! Typiskt att jag inte har med mig tunna långbyxor! Fast då hade jag nog smällt bort i värmen!

Igår var vi i gamla stan igen och denna gången hittade vi ingången direkt! Hahaha! (Det var den vi gick ut ur sist!) väl inne i gamla stan gick vi runt bland gränderna och hittade små mysiga torg här och var! Och vid ett av dem satte vi oss på en restaurang och åt middag! Jag åt moussaka och Martin åt gyros! Mycket gott! Sedan hittade vi ut ur gamla stab (utan problem) i en annan utgång/ingång och hamnade vid lyxhamnen. Därifrån gick vi ut med hamnen och muren (hittade tre ingångar till gamla stan till!) haha.. sen kom vi ut vid den vanliga hamnen och vi gick hemåt hotellet!
Vilka äventyr vi har varenda gång vi ska till gamla stan!

Nu sitter vi nere i lobbyn och ska ut och käka får se vad det blir för gott idag!

Lunch från gårdagen!

Hittade rätt denna gången! Haha!

Gårdagens middag!

Av Helena Häll - Tisdag 3 juli 20:13

För att uppdatera er sedan gårdagen, så skulle vi ut och äta middag till sista fotbollsmatchen mellan Belgien och Japan. (Den mellan Brasilien och Mexico såg vi på hotellrummet när vi spelade spel och vilade lite!) men åter till besöket i gamla stan.. vi hittade nämligen inte ingången dit.. Hahaha! Först hamnade vi i typ vallgraven runt gamla stan och gick och gick och gick mellan två höga murar på en rensa gräs och fattade inte i våra vildaste fantasier hur fan man kom in till gamla stan.. Hahaha! Men till slut hittade vi typ en lönngång in i muren och fick gå i en mörk tunnel för att sedan komma ut på någon mellangård för att sedan genom en bräcklig lite ingång komma in i gamla stan som var full av folk!! Haha! Vi valde en restaurang som visade fotbollen och åt gyros o carbonara o fick en jättestor coca cola och njöt av värmen, maten och Belgiens seger (i sista minuten!). Hemvägen gick bättre att hitta och vi slocknade som två ljus!

Imorse va vi och köpte lite färska frallor, yoghurt och satt på balkongen och åt frulle innan vi gick ner till stranden, hyrde två solstolar och badade, solade och stekte oss till i Martins fall brun och i mitt fall någon fläckig röd nyans! Haha, men det lägger sig tills imorgon! Vid tre gick vi mot hotellet för att göra oss iordning för dagens händelse! Sveriges åttondelsfinal mot Schweiz i fotbolls VM. Vi hade tänkt gå till en sports-bar men den hittade vi inte utan stannade till på ett annat ställe! Det var ju svenskar på varenda ställe, och runt Rhodos stads bargata var det svenskar, svenskar och svenskar överallt!! Och när matchen va klar, visste jublet inga gränser!! Alla va glada till och med grekerna!

Nu sitter i på hotellverandan och dricker drinkar och kollar på England - Colombia tillsammans med hotellets svenska gäster!

Av Helena Häll - Måndag 2 juli 14:27

Nu sitter vi vid poolen på hotellet efter att i morse varit ute och gått en sväng, sen köpt frukost och jag slog i tån så det börja blöda.. Hahaha! Så typiskt mig! Men sen åt vi frukost på balkongen med utsikt över Rhodos hamn! Efter de gick vi till vings välkomst möte, lyssnade på hälften (den andra hälften va på danska, vilket va fullkomligt obegripligt!) sen tog vi en tur till stranden i några timmar! Eftersom vi inte ska bränna oss gick vi sedan mot hotellet och plockade upp lite gyrospita till lunch och tog med tillbaka till hotellet! Återigen satte vi oss på balkongen och åt vår lunch. Och nu sitter vi här, vid hotellets pool och njuter av solen.. eller jag gör, Martin är konstant i vattnet den mannen.. han är nog en fisk egentligen..

Förövrigt igår tog det 100år innan vi kom fram! Haha! Först va väskorna försenade, eller rättare sagt min väska.. när vi va typ 40 passagerare kvar stänger de ner bandet en kvart och ingen vet något om nått. Trodde ett tag att jag skulle få gå naken resten av veckan. Men den kom tillslut och sen skulle vi på rätt buss som stannade på fyra ställen innan vi fick gå av på sista stället! Men tillslut kom fram lagom att se de sex sista straffarna i matchen mellan Kroatien och Danmark! Vilken rysare!

#rhodos #semester

Av Helena Häll - Söndag 1 juli 16:24

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på vår avgång mot Rhodos! Här trodde vi skulle bli en lång väntan men icke, personalen fick upp fotbollen på storbildsskärm så nu njuter vi av Spanien - Ryssland i godan ro! Det är dock oklart hur wifin är på hotellet sen nere på Rhodos men hoppas kunna få ut lite inlägg från semestern annars får ni hålla till godo tills om en vecka när vi kommer hem igen!

#semester #rhodos

Av Helena Häll - Fredag 29 juni 21:33

Jag har alltid sagt att Martin och jag är lika, ja inte till utseendet men till sättet. Men även mycket som vi gör, tycker, anser, köper., ja you name it! Vi är lika på det mesta, brukar säga att Martin är som en manlig version av mig fast inte lika social! Haha!
Och idag kom ett en såntdär ypperligt tillfälle att förklara lite vad jag menar. Vi ska ju då åka utomlands om några dagar och letar fribrillt efter allt som ska med. Främst Martins saker som till en del är kvar hemma (trots utrensningen!) så idag tar jag fram mina flipflops (som jag köpte i nice!) och Martin tittar på och säger något i stil med: åh va bra så mina skor va här.. jag tittar på han som han vore knäpp och talar minsann om att det här är mina skor. Va är du säker får jag till svar.. Hahaha! Mina skor passade inte hans fötter.
Senare när vi åkte hem för att hämta hans skor förstod jag han.. vi har likadana flipflops.. båda har blåa med brasilianska flaggan på!! Vad är oddsen att vi oberoende av varandra har köpt precis lika dana skor.. mina är dock nyansen mer blå än hans, men ändå! Och det är sånna här saker som händer ganska ofta! Vi är lika som bär och förmodligen gjorda för varandra helt enkelt!

#familjenflipflop #likasombär #sammaskor #brasilien #flipflop

Här ser dock mina svarta ut, men de är blå!!

Av Helena Häll - Onsdag 27 juni 23:28

Idag har vi utnyttjat vår quizvinst vi vann på Harrys i Värnamo för några veckor sen. Ett Sverige-kit till en valfri sverigematch (och vilken match vi valde då!!) vi fick gratis inträde till åbroparken i Värnamo, grillbuffe, kaffe, efterätt och platser i den avspärrade delen framför skärmen! Allt detta i gassande sol och stekhet värme! Men stämningen var på topp, både från oss ditresta och halva Värnamos befolkning som var där! Jublet var dessutom lite extra stort för Viktor Claesson som är uppvuxen som Värnamo som moderklubb även Gislaveds sonen Oskar Hiljemark fick stora applåder av Värnamos fotbollsafans när han blev inbytt! Men jublet visste inga gränser när det stod klart att Sverige slog Mexico med 3-0 vann gruppen och tyskarna förlorade och åkte ur VM!! Herregud vad galet!! Och Schweiz får vi möta i åttondelen nu (skönt att det inte blev Brasilien!) men den matchen får vi se hos de gamla grekerna på Rhodos!! Hejjja Sverige!!

Efter utflykten till åbroparken for vi hemåt Jönköping igen för årets debut i quiz-sm! Jag hoppade in i laget en gång förra året men min sambo ville promt ha in mig i startelvan (eller fyran då eftersom man bara får vara fyra!) så vi hade två lag på plats och Martin, jag, Rolf och Mats lyckades skrapa ihop 54p.. vilket vi vann på!! (Vi hade BARA 7 fel!) Tvåorna hade 47! Så lite nätta 7p vann vi med! Tjoohooo!!! Dagens andra glädjejubel och guldbiljetten till regionsfinalen var vår tillsammans med Sveriges åttondelsfinal!!!

#åbroparken #harrys #harrysvärnamo #sverige #fotbollsVM #sverigevinner #vadgörvinukörvi #sverigecamp #musikquizsm #musikquizsm2018

Av Helena Häll - Tisdag 26 juni 22:45

Idag har min svärmor fyllt 53! Ja jösses ja, mina föräldrar och min svärfar är tio-elva år till, men hon råkar vara lite yngre än de andra tre! (Lite typ som jag och Martin, fast det är han som är yngre än mig och inte tio år!) haha! Men i vilket fall så gick vi ut och åt på bishops för våra presentkort! De skulle nämligen gått ut på lördag och några gick ut på söndag och vips när vi skrapat ihop allt så hade vi 1950kr att äta och dricka för på fem personer! Så för min del blev det lite bubbel, en öl, en entrecote och en efterrätt! Så mätt är jag nu, och trött efter all mat! Men gott vad det, godast var nog efterrätten! En smarrig sorbe! Nu kan jag inte hålla ögonen öppna längre, så nu vankas sängen och somna lär jag göra som en stock!

#bishop #mat #presentkort #quizvinster

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!