Alla inlägg under maj 2018

Av Helena Häll - 10 maj 2018 22:38

Idag var det då Sveriges tur att äntra tävlingen och även om jag inte överförtjust i Benjamin hejar jag ju på Sverige! Men här kommer mina tankar från idag;

Norge - bättre än väntat. Men vinner på lördag gör han inte, men till final tar han sig lätt och högt kommer han placera sig. Låten sätter sig på hjärnan men jag tycker den är sådär, men Martin gillar den.

Rumänien - de brukar ha ganska bra låtar, men det här vet jag inte.. mest skrikigt tycker jag..

Serbien - vet inte varför riktigt, men jag gillade det här. Det var liksom mysigt med fina toner och lite Balkan över det!

San marino - San marino brukar alltid, jag menar alltid skicka skit! I år är inget undantag men standarden av skit är nog ett snäpp bättre iår, ja just de ja.. de som sjunger är från Malta och Tyskland.. kanske beror det på att San marino inte ens skickar sina egna längre.. Hahaha..

Danmark - så olikt vad Danmark brukar skicka, men jag gillar det! Lite mer power i refrängen så hade den varit ännu bättre! Men så manligt och vikingaaktigt att jag är såld direkt!

Ryssland - engelskan var väl sådär på henne och refrängen kvalificerar in sig som kvällens andra skrikbidrag.. njä, va väl sisådär..

Moldavien - vilket nummer, det var en show av hög kvalite, händer något hela tiden.. MEN, låten höll inte alls samma standard som deras låtar med sun stroke projekt som kommit trea och fyra för Moldavien två ggr.

Nederländerna - väldigt likt Keith Urbans musik (Nicole Kidmans man) men detta faller mig inte i smaken alls trots att jag inte är helt emot country. Passar liksom inte ihop med Nederländerna..

Australien - bra, men det fastnar inte.. och då kan det gå hur som..

Georgien - kissepaus, Gud vad tråkigt!

Polen - Nemen polen skickar en svensk.. och i Sveriges mello tävlade en polska! Haha! Men låten.. Mja, jo.. kanske.. kanske måste säga, heja Sverige iallafall..

Malta - Thomas G:son!! Man kommer aldrig undan den mannen, han är överallt! Nu på Malta! Men bra låt, vidare går de nog men vinner gör de inte!

Ungern - kvällens tredje skrikbidrag.. han tar i så de ser ut som han ska skita ner sig! Men för min del, nej tack!

Lettland - de brukar skicka skit, (ja, jag vet att de vunnit) men detta gillade jag! Hon sjunger riktigt bra! Och gillar låten! Lite James Bond-aktigt över det! Riktigt bra jobbat!

Sverige - herregud! Jag hejade ju inte ens på Benjamin (jag erkänner!) Jag har lite svårt för han, lite för gnälligt för mig.. (men mamma älskar han) men nu är jag nervös.. ordentligt nervös.. (3min senare...) pust.. det var ändå bra jobbat! Han gnällde lagom mycket och hans solarie fungerade!

Montenegro - en balkanballad! Jag är lite svag för dom! Trots att HAN heter Vanja.. Hehehe..

Slovenien - oj, musiken dog mitt i numret! Vad det meningen?! Men det räddade hon upp snyggt ialf! Låten va bra ändå!

Ukraina - Ukraina har skickat Dracula.. men helt okej låt..

På tal om det här med Sveriges inflytande över eurovision som jag tog upp i tisdags så kommer här ytterligare en tanke kring detta. Tror det är 43 länder med i eurovision i år, vet ni hur många av dem som har svensk involvering? I form av artist, låtskrivare, dansare och ja fan och hans moster.. det är TIO stycken!! Alltså nästan en fjärdedel av bidragen har Sverige haft en finger med i spelet.. så vi har ju ändå ganska goda chanser att vinna! Även om det inte är Benjamin. Hahaha! Men nu är det bara hålla tummarna att han går vidare till lördag.. och att han isåfall får ett bra startnummer (men det kan nog Christer Björkman ordna!)

#eurovisionsongcontest #esc2018 #semifinal2 #hejasverige #lissabon #portugal #benjaminingrosso

Av Helena Häll - 9 maj 2018 19:29

Både idag och igår har vi legat och gottat oss och solat! Igår var vi vid västersjön och idag vid axamo! Känns helt plötsligt som värsta semestern med den strålande solen och våra 25 grader varmt! Läste förövrigt mitt inlägg från just denna dagen förra året och då hade det börjat hagla på min promenad! Hahaha! Idag har jag legat i bikini på stranden! Tänk så olika det kan vara!

Annars idag har jag varit och ätit lunch med mamma och Inger. Vi åt på spira och det var så gott! Åt hemmagjorda köttbullar med potatispuré, rårörda lingon och en god sås! Smaskigt verkligen! Sen tog jag den långa vägen runt sjön hem! Så efter 7km promenad (med lunchpaus) var jag värd en eftermiddag på stranden med Martin!

Nu är jag däremot helt slut och ligger i sängen och väntar på att maten ska bli klar! Pulled pork väntas här hos oss! Mumma!

#sola #västersjön #axamo #jönköping #hagel #lunch #lunchdate #spira #promenad #munksjön #pulledpork

Från västersjön igår! Med min nya bok! Äntligen en jönköpingsdeckare! Mer info om denna kommer en annan dag! #somnitroglycerin #fridamoisto

Dagens lunch!

Dagens lunchdater

Det tog nog inte ens tio minuter sen sov Martin som en stock! Haha! Kul sällskap, tur att jag hade min bok!

Av Helena Häll - 8 maj 2018 22:50

Jo men nörden i mig är i gång igen! En gång om året så är det en vecka eurovision som gäller! Här kommer mina tankar om den första semifinalen!

Azerbadjan - bra inledning.. men ja, det var ju typ bara det! Hade velat ha mer power!

Island - känns lite som en kyrkokör, men en fin liten isländsk kör!

Albanien - originellt efternamn har han iaf.. men tyckte de va lätt tråkigt trots att han sjöng bra..

Belgien - första gången idag jag vaknade! Det här gillade ja, originellt och mycket bra! Trots att det ser ut som hon har en regnkapps-klänning på sig.. haha! Minuspoäng får hon också för kunde haft en bättre frisyr!

Tjeckien - ursäkta va den här segertippade? Hmm.. jo refrängen är bra om man blundar kanske.. jo om jag blundar är det bra! :)

Litauen - jag fick gåshud! Den berörde himla mycket fast det inte va det bästa jag hört.. men bra!

Israel - jag är stum, vet inte riktigt vad jag ska säga.. färgstarkt Israel! Ju mer jag lyssnar fastnar ju skiten! Hahaha!

Vitryssland - eh, nej tack! Vill hellre ha tillbaka Israel igen även om hon gjorde mig stum!

Estland - fantastisk röst, men målgruppen kan eventuellt bli lite smal med en operaröst.. men bra jobbat Estland

Bulgarien - va kär i Bulgarien redan förra året! Kärleken sitter i! Jag gillar det skarpt! Klar finalist!

F.Y.R Makedonien - okej, men inte mer..

Kroatien - jag vet inte.. hon är bra men faller inte riktigt för det ändå.. finns för många andra originella låtar.

Österrike - bra låt! Påminner mig om typ om John Lundvik hade sjungit en poplåt istället för en ballad.

Grekland - ett av få landen som kommer undan med att sjunga på sitt hemspråk och få det att låta så grekiskt och jag gillar det!

Finland - Hejja Finland!!! De bästa de skickat sen Lordi!! Woop Woop!

Armenien - blir lite platt efter Finlands fartfyllda låt.. sjunger han kanel föresten? Eller kamel kanske.. åh nej typiskt, nu hör jag bara kamel..

Schweiz - helt okej.. sätter sig lite fast på hjärnan.. lite amerikansk country över det.

Irland - kommer han kunna rädda Irlands heder? Eh, nä! När jag snabbt tittade när dansade kom in trodde jag de var Markus och martinus.. Hahahaha! Jag fick inte ihop vad de gjorde i Irlands bidrag (det var inte dom!) men pluspoäng för dansarna!

Cypern - en blandning av en modern dana international och beyonce! För första gången ikväll säger jag det! Den här kan vinna! Bang! Topp fem kommer den definitivt! Asbra!!! Wooooohooo!!


Överlag efter dessa låtar tycker jag de flesta sjunger bättre än vad det brukats göras i eurovision. Även de flesta tondöva länderna kan sjunga i år. Hahaha!
En annan sak som jag reflekterar över är att de har tagit bort de filmerna de brukar spela bakom artisterna under framträdandena.. då är det såhär, hade Sveriges bidrag behövt använda sig av filmen.. NEJ, Benjamin har sitt solarium han dansar runt i. Vet ni vilken nation de har som har bestämt att dessa bakgrundsfilmer ska bort.. de är svenskar! Hahaha! I bakgrunden gör vi uppenbarligen allt för att vinna! Och inte nog med det, första semifinalen är tuff sägs det och andra semin lättare.. var startar Sverige?! I den andra givetvis! Och vet ni vem som bestämmer startordningen?! Jo, Christer Björkman! Har Sverige ett bra startnummer i sin semi?! Ja såklart!! Hahaha, alltså for fuck sake! Är det bara jag som börjar tycka de ser lite genomskinligt ut?!

Men spänningen är olidlig! Vilka går till finalen på lördag?!

#esc2018 #lissabon #portugal #eurovisionsongcontest #semi1 #spänning #nörd #escveckan

Av Helena Häll - 7 maj 2018 20:59

Idag har jag varit i Borås och svettats även där (kors i taket, det har inte regnat i Borås idag! Hahaha!) men vid kvart över fyra var jag tillbaka i Jönköping och bestämde mig för att åka till axamo och träna! Jag hade tänkt och gå min vanliga 4,7km runda i godan ro, men då ville Martin följa med. Vilket gör det hela mysigt och trevligt.. vi han gå typ 10m innan han utbrister -Ska vi inte springa lite också! Suck! Så typiskt han! Men han fick mig faktiskt till att i två omgångar springa 1km åt gången! Så 2,7km powerwalk och 2km jogging.. jag kommer inte kunna gå imon! Haha! Men efteråt gick vi ner till vattnet och kände på det. Vi gick med fötterna och kom fram till att det var svinkallt! Så svinkallt att Martin tyckte det var okej att bada.. BADA!! FÖR I HELVETE! Det är ju knappt att isen har smällt.. (ja jag vet det är 7:de maj!) men ändå! Jag är en sån badkruka!! (Det är INTE min sambo!) men han badade sen satt vi längst ut på bryggan en stund och njöt!
Efter hem färden gjorde vi pastasallad och åt den på balkongen medans vi spelade lite kort! Alltså tänk vad härligt det kan va en sommardag i maj!

#sommar #värme #varmt #sol #borås #plugga #träning #jogga #promenad #träningsvärk #jönköping #axamo #bada #premiärdoppet #kalltsomfan #maj #pastasallad #kortspel #balkonghäng

Jo men det var lite kallt, men jag tror jag badar!

Av Helena Häll - 6 maj 2018 20:27

Ja hela helgen har varit fylld med goda gärningar! Både för mig och Martin men även av mig och Martin.. förmodligen mest de senare av dem! I lördags var vi på sortergården och slängde skräp (för vår egen gärning!) så skönt att det blev av!
Sen blev det raka vägen till Erikshjälpen och handla second hand saker.. ja eller saker och saker, det blev en bok! Men en god gärning att köpa begangnat och tänka på återvinning och miljö!
Efter Erikshjälpen blev det en sväng till XXL och äntligen en par nya gympaskor till mig!! Åh så fantastiskt!! De andra va hål i! Så för min egen skull va det en god gärning! Sen var vi och åt lunch hos Martins mormor och morfar och umgicks lite, sedan på kvällen var vi och åt hos Martins mamma och höll henne sällskap eftersom Martins pappa jobbade kväll!

Men om nu lördagen var full med goda gärningar så kan jag säga att idag har vi slagit på stort! Vi har nämligen varit på landet och hjälpt Martins mormor och morfar med en hel del! Typ rensat landet, lagt på ny jord (i alla land och rabatter.. dvs på 7-8 olika ställen på deras gigantiska tomt!) vi har planterat blommor och planterat potatis! Och monterat pumpen i ån.. och ja, Martin halkade i och satte sig med halva rumpan i ån så jag fick rädda han till tack fick jag tre stora rivmärken på benen.. haha! Men en god gärning av mig! Det klipptes gräs, jordfrästes, spikades upp fågelholkar (en som Martin hade gjort för typ 10 år sen!) ja, ni hör ju! Vi arbetade som blådårar i strålande solsken och japp mycket riktigt har jag intagit färgen röd nu.. men det brukar lägga sig tills imon! Då börjar ny vecka med nya äventyr!

#helg #sol #sortergården #erikshjälpen #bok #bokfynd #XXL #gympaskor #lunch #grill #landet #arbete #godagärningar #jönköping #odla #så #potatis #jordbruk #egenodlat

Min bok och mina nya gympapjuks!

Grillat! Mums!

Martin kör jordfräsen i landet!

Den lilla sommarstugan på landet! (Med betoning på lilla!)

De små längst fram i rabatten har jag planterat!

Årets potatis!

Martin knuffar ner jorden över potatisen igen! Ska bli gott att smaka sen!

Av Helena Häll - 4 maj 2018 21:07

Idag har jag varit ledig!!! Så skönt att bara får göra precis det man vill när man vill.. typ.. råkade vakna 05.10 när martin åkte till jobbet (suck!) har så svårt att somna om när det är så ljust överallt! Men gjorde inte mycket vettigt fram till typ nio då jag började plugga så smått, vid tio tyckte jag det var dags att gå runt munksjön så det gjorde jag och passade på att kila in på högskolebiblioteket med och låna en bok till kursen! Sen gick jag hem och pluggade lite till tills Martin kom hem! Sen umgicks vi lite innan vi gick ner till quizet på olearys för att för andra veckan irad dra hem vinsten! 21p på första delen (av 24 möjliga) sen 16p på andra delen (av 21 möjliga) Bra jobbat av oss! Tvåan var bara en poäng efter!! Men nästa fredag är det inställt och därmed bara en gång kvar av säsongen! (Om två veckor då!) spännande eftersom som vi nu leder leder alla serietabeller på de olika quizen!!
Nu sitter vi iallafall på balkongen och myser! Vi tände lite ljus och satt och eh.. (frös) men va fan det är ju ändå maj! Vi får väl försöka låsas att det är skönt! Hahaha! Snart blir det sängen här och en härlig stundande helg väntar!

#fredag #quiz #olearys #vinst #quizvinnare #ledig #promenad #munksjön #jönköping #balkongmys #maj

Bilden är tagen under promenaden idag!

Balkongmys!

Av Helena Häll - 3 maj 2018 20:42

Jag läste inte för så länge sen ut Agatha Christies bok döden på Nilen. (Förövrigt min tredje bok jag läser av henne.. hon har väl gett ut över 80 st..) så jag har en del att göra! Men i vilket fall nu var det döden på Nilen som var boken i fråga! Men, boken satte griller i huvudet på mig.. så mycket griller att jag gjorde allt jag kunde komma på; jag googlade till förbannelse, frågade min sambo, min kusin och i slutändan min moster Pia och hennes extremt duktiga historiker man Olof..
jag blev nämligen helt ställd när de i boken flera gånger säger att de är i Europa och så är de i Egypten.. i min värld ligger Egypten i Afrika! Hahaha! Men det stod så flera ggr i boken och jag funderade och funderade.. men tänkte om Egypten på den tiden va någon brittisk koloni och det var anledningen till att de sa att va i Europa! So far so good! Men mitt problem va att teorin inte höll fullt ut! Egypten blev självständigt land 1922 och boken skrevs 1937!!! Va fan liksom! Hur går det ihop? Och det var här min moster och morbror kom in med sin hjälp och sa att Storbritannien hade kvar sina trupper i landet långt efter självständigheten och de styrde fortfarande dem inofficiellt och att Egypten var beroende av Storbritannien (typ som en satellitstat) och att många av engelsmännen (speciellt inom högadeln!) själva tyckte de fortfarande typ ägde Egypten och därav hade de enorm hybris och en gnutta storhetsvansinne! Helt okej slutsats till varför Egypten ligger i Europa, engelsmännen har storhetsvansinne! Hahaha!
Men om någon annan vet exakt hur det för håller sig, hör gärna av er!! (Ni får gärna kommentera ändå eftersom Martin inte tror att någon läser min blogg mer än min mamma!) eller så har vi lyckats klura ut det stora mysteriet med att Egypten helt sonika ligger i Europa i boken döden på Nilen!
By the way; Poirot löser även denna gåtan! Go Poirot!! Oväntad tvist (som vanligt!) och klart läsvärd, blir genast sugen att åka på kryssning på Nilen! (Utan att bli mördad då förstås!)

#egypten #boktips #agathachristie #mordgåta #dödenpånilen #bok #läsning #läsfrämjande #europa #afrika #poirot

Precis vid mina fingrar ser ni hur det nämns en av flera gånger!

Av Helena Häll - 2 maj 2018 21:10

Idag har det varit min tur att ha tjejmiddagen. Jag kan knappt minnas hur många år vi har hållt på med detta nu, men det är länge! Väldigt länge! Alltså flera år! Vi gör som halv åtta hos mig och åker runt till varandra en gång i veckan och äter.. fast vi gör det klockan sex istället. Så det blir istället ?klockan sex hos mig!?

Idag bjöds det på vegetarisk lasange! Woho! Jag (Martin behöver med) äta mer vegetariskt och denna lasagnen är supergod! Har fått receptet från Inger som gjort den några gånger när vi har varit i Ullared! (Det var vi ju för några helger sen med - men den historien får vi ta en annan dag!). Så åter till middagen! Vegetarisk lasange blev det som sagt till middag och bär med kesella och kaksmulor till efterätt! Så gott! :) (jag bifogar receptet i översta bilden - lite suddig dock) så i snabba drag för att översätta bilden om ni inte ser; purjolök, rivna morötter, tomatkross, grönsaksbuljong lite soya, oregano, salt och peppar, koka upp, tillsätt grädde, puttra. Varva hopkoket med keso, riven ost och lasagneplattor! 25-30min i 220grader och voilà för er som vill testa denna supergoda vegetariska rätt!

Nu ligger jag dock i sängen och har både diskat och städat efter middagen så lär somna gott! Imon är det Borås som gäller igen innan jag är ledig på fredag för att njuta på hemmaplan!

#tjejmiddag #middag #halvåttahosmig #klockansexhosmig #vegetarisklasange #vegetariskt #recept #efterätt #bär #godavänner

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards