Direktlänk till inlägg 3 maj 2018

Var ligger egentligen Egypten?

Av Helena Häll - 3 maj 2018 20:42

Jag läste inte för så länge sen ut Agatha Christies bok döden på Nilen. (Förövrigt min tredje bok jag läser av henne.. hon har väl gett ut över 80 st..) så jag har en del att göra! Men i vilket fall nu var det döden på Nilen som var boken i fråga! Men, boken satte griller i huvudet på mig.. så mycket griller att jag gjorde allt jag kunde komma på; jag googlade till förbannelse, frågade min sambo, min kusin och i slutändan min moster Pia och hennes extremt duktiga historiker man Olof..
jag blev nämligen helt ställd när de i boken flera gånger säger att de är i Europa och så är de i Egypten.. i min värld ligger Egypten i Afrika! Hahaha! Men det stod så flera ggr i boken och jag funderade och funderade.. men tänkte om Egypten på den tiden va någon brittisk koloni och det var anledningen till att de sa att va i Europa! So far so good! Men mitt problem va att teorin inte höll fullt ut! Egypten blev självständigt land 1922 och boken skrevs 1937!!! Va fan liksom! Hur går det ihop? Och det var här min moster och morbror kom in med sin hjälp och sa att Storbritannien hade kvar sina trupper i landet långt efter självständigheten och de styrde fortfarande dem inofficiellt och att Egypten var beroende av Storbritannien (typ som en satellitstat) och att många av engelsmännen (speciellt inom högadeln!) själva tyckte de fortfarande typ ägde Egypten och därav hade de enorm hybris och en gnutta storhetsvansinne! Helt okej slutsats till varför Egypten ligger i Europa, engelsmännen har storhetsvansinne! Hahaha!
Men om någon annan vet exakt hur det för håller sig, hör gärna av er!! (Ni får gärna kommentera ändå eftersom Martin inte tror att någon läser min blogg mer än min mamma!) eller så har vi lyckats klura ut det stora mysteriet med att Egypten helt sonika ligger i Europa i boken döden på Nilen!
By the way; Poirot löser även denna gåtan! Go Poirot!! Oväntad tvist (som vanligt!) och klart läsvärd, blir genast sugen att åka på kryssning på Nilen! (Utan att bli mördad då förstås!)

#egypten #boktips #agathachristie #mordgåta #dödenpånilen #bok #läsning #läsfrämjande #europa #afrika #poirot

Precis vid mina fingrar ser ni hur det nämns en av flera gånger!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Måndag 22 april 21:18


Alltså kan någon efterlysa våren? Det borde låta ungefär såhär; söker efter årstiden då knoppar brister, solen värmer så smått, gruset sopas bort från gatorna, man känner att ljuset gör underverk med oss. Men NÄ.. inte iår heller. Inte för jag kommer...

Av Helena Häll - Söndag 21 april 20:54

Igår började vi förmiddagen med att träffa Max förskolekompis med familj. Vi gick i skogen vid vattenledningsparken. Barnen va helt överlyckliga och vi lyckades pricka en solig förmiddag. Även om det blåste kallt. När vi kom hem åkte jag på Storefact...

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards