Av Helena Häll - 9 augusti 2023 22:57

Nu har det varit tyst några dagar på bloggen. Men jag har varit lite bortrest. Måndag till tisdag hade jag tjejresa med Anna. Vi hade hittat en bra deal på lets deal om en spavistelse på Lundsbrunn spa! Sagt och gjort, det bokades i början av sommaren och nu var det äntligen dags! Vi åkte på förmiddagen för ett lunch stopp i skara. Där åt vi på skara stadshotell och kollade även på Skara domkyrka. Sen var vi färdiga med folktomma skara, så vi åkte till dollarstore och shoppade lite innan vi åkte mot lundsbrunn. Vi checkade in oss och begavs oss mot spat. Där var det en stor bassäng, två bubbelpooler, rengöringstvättställe, flera bastus, solrum och kalldusch och upplevelsedusch. Så vi var sysselsatte hela vår spavistelse. Vi satt även och sa att de flesta var lite äldre åldern och då kom det ut lite yngre människor från bastu, då var det min kusin och hennes kille och deras bästa vänner. Sånt sjukt sammanträffande! Världen är fasiken liten! Men efter spat åt vi middag i buffeform. Sen var man helt slut och somnade som en stock. Morgon efter var det frukostbuffé och vila på hotellrummet lite innan avfärd hemåt. Vi tog en liten turisttur på vägen hem, men den får ni veta mer om imorgon! För nu ska jag sova!

#lundsbrunn #spa #tjejresa #lundsbrunnspaochresort #kusinträff #buffe #semester

Lunch på skara stadshotell

Skara domkyrka från vår hakvy!

Enorm var den!

Och fin inuti!

En rejäl pjäs mitt i stan!

En fördrink innan spat!

Och en drink på spat!

Träffade min kusin Moa och hennes man David!

Här kunde man ha rengöringsritual

Skål!

Och skål för tredje gången!

Sist ut från spat!

Redo för middag!

Nom nom!

Frukosten dagen efter.

Tack och hej lundsbrunn för denna gången!

Av Helena Häll - 6 augusti 2023 23:54

Det är helt sanslöst! Man kan tro att det är november och höst! Det är svinkallt och regnet bara öser ner i floder. Dessutom blåser det och åskar också! Och vi har fortfarande två veckor kvar på semestern! Och såhär ska det vara några dagar nu framöver! Typiskt! Tur att jag ska iväg på äventyr imorgon då! Och vi hann faktiskt vara ute lite förmiddagen innan regnet kom. Sen handlade vi, lagade lasagne och sen när barnen somnat gjorde vi det igen, jag och Martin. Ja vi pusslade ett helt 1000 bitars pussel på en kväll. Denna gången ett Wasgij (så för er som vill pussla det, scrolla förbi sista bilden). Nu blir det läggdags, hörs imon!

#regn #semester #pussel #wasgij

Max hann gräva lite i sandlådan innan regnet!

Sen gjorde vi lasagne, med sallad och ungsbakad tomat!

Syns aldrig så bra när man ska fota regnet, men det öser ner!

Detta pusslade vi idag!

Såhär blev lösningen!

Av Helena Häll - 5 augusti 2023 14:35

Mycket hinner vi med när vi har två duracellkaniner att rasta! Igår sken solen här i stan (kors i taket!) enligt väderappen skulle de vara lite moln på förmiddagen och molnfri himmel och sol på eftermiddagen. Nu blev det tvärtom, så med facit i hand kanske vi skulle vänt på vår dag! Men nu hängde vi i lekparken på förmiddagen, med tusen andra barnfamiljer! Sedan var vi på stranden på eftermiddagen, och där var vi helt ensamma!! Så skönt! Varmt var synd att säga att det var i Vättern, men det var ändå okej! Barnenlekte länge med vattnet och sanden och vi byggde slott tillsammans i sanden med små dörrar, fönster och trädgårdar till. Sen gick vi hem och åt spagetti och köttfärssås. När barnen somnat började jag och Martin på ett nytt pussel! Ett med större bitar och inte så pilligt motiv som tropiska fiskar! Det blev ett traditionellt ravenburger med disneymotiv! Så kul att pussla det, tur att vi inte blev färdiga så vi får fortsätta idag. Annars är det ju redan 5 augusti och jag har helt glömt att tala om vilka böcker jag betade av och läste i juli månad. Det blev fyra böcker totalt och jag har efter 7 månader detta året läst/lyssnat på 40 böcker, mitt mål för hela året var 50! Så bara 10 kvar! Det ska vi lätt fixa! Julis böcker var iallafall:

Kamilla Oresvärd - Skamsnaran (Vargön - del 4)
Maria Adolfsson - Stormvarning (Doggerland - del 2)
Max Seeck - Djävulspakten (Jessica Niemi - del 3)
Johanna Mo - Nattsångaren (Ölandsbrotten - del 1)

#semester #vättern #lekplatsen #bada #sol #läsa #böcker #bokmål #50böckerpåettår

Lekparkshäng!

Träna på utegymmet!

Ensamma på stranden!

Full aktivitet med sand och vatten!

Våra slott med dörrar, fönster och trädgårdar.

Nya Disney pusslet på G!

Av Helena Häll - 4 augusti 2023 00:12

Så vad gör man när det regnar? Jo vi har givetvis vart ute (som vanligt!) men efter 1,5h fick vi ge upp för var vi helt genomblöta! Rakt igenom allt! Var blöt in på underkläderna! Och då har jag haft regnjacka och dubbla tröjor och höga gummistövlar! Det har som ni förstår verkligen vräkt ner idag! Men eftersom vi hade lovat att köra hem Martins föräldrars bil, (eftersom de lägligt drog till Grekland idag! Kul för dom! Hahaha!) så passade vi på att låna deras badkar för att värma oss lite. Så efter ett stärkande bad så åkte vi hem och åt pizza! Och hade slappar eftermiddag med pusslande! Vi hittade massa pussel i källaren som Max tyckte var roliga så de pusslar vi varje dag nu! Och hör och häpna, även jag och Martin blev klara med vårt evighetspussel idag! (Därav det sena inlägget!) pust och stön, 1500 små bitar av tropiska fiskar! Äntligen! Jag kan ha köpt 4nya pussel på Facebook loppis så nu kan vi hugga in i ett nytt! Martin var sugen på ett till med de där små bitarna, men det var på 2000 bitar. Ahh! Jag ska tillfälligt försöka avstyra det! Nu ska jag dock sova och hoppas på lite bättre väder imorgon!

#regn #semester #pussel #1500bitar

Ute i alla väder!

Lek i ösregn!

Elliot älskar att vara ute!

Stärkande bad!

Pussla!!

Äntligen klara!

Mina fyra nya pussel som jag köpt på loppis!

Av Helena Häll - 1 augusti 2023 22:34

Idag har vi varit på utflykt hela familjen. Till falköping! Ja vad gör man i falköping undrar ni? Jo man går på mössebergs djurpark. Som är lite som en stadspark där man kan leka på lekplatser, klappa djur, titta på djur och trampa trampebil. Vi hade även med oss lunch som vi åt i parken. De har och ett utsiktstorn på 35m med 200 trappsteg. Det gick vi upp i också och kollade på utsikten! Vi hade fullt upp i flera timmar. Och när vi ändå var i Falköping så var vi givetvis på falbygdens ost och shoppade lite snabbt. Barnen fick följa med in och smaka lite kex och ost, sen fick de gå ut i bilen och fika bulle medan jag handlade lite smått och gott! När vi skulle åka hem så hade Elliot somnat innan vi ens lämnade Falköping och Max somnade också, men då hade vi iallafall hunnit ut ur Falköping. Hahaha! Så de somnade senare än vanligt idag och just nu sitter jag och Martin och kämpar med vårt fiskpussel innan vi ska också sova för dagen!

#falköping #mösseberg #mössebergsdjurpark #utflykt #semester #småbarn #pseudotvillingar #ost #ostshopping

Mot falköping! Men vi hade tur med vädret, vi hade sol och lite moln och regnet kom först när vi satte oss i bilen för att åka hem.

Lekparkslek!

Här kör de polisbil!

Cykla!

Här klappar vi getter. Elliot läste getens öronmärkning och sa att geten hette, 88551 get! Undra om get var hans efternamn då.

Kollade även på utsikten!

Lunch!

Max åt pastasallad!

Elliot åt korv och pasta med ketchup och senap. Han doppade även sin kanelbulle i ketchup och senap.

Lek i den andra lekplatsen.

Jag är stark säger Elliot!

200 trappsteg senare!

Och Elliot med!

Där uppe var vi!

Besök på ostbutiken!

Några inköp blev det ändå! Gott gott!!

Av Helena Häll - 31 juli 2023 22:12

Idag har jag haft namnsdag, men enda namnsdag eftersom jag bara har ett namn. (Nä, jag är inte bitter!) men jag har iallafall bakar bullar. 34 st blev det med kardemumma och kanel. Barnen blev överlyckliga och ville äta upp allihopa! Hahaha! Efter de somnade idag så käkade jag och Martin lite pizza och preppade för morgondagen då vi ska på lite utflykt! Tänk, imorgon är det redan Augusti! Välkommen Augusti, hoppas du för med dig lite soligare väder!

Bullfest!!

Namnsdagsmys med han!

Av Helena Häll - 30 juli 2023 22:48

Idag har barnen varit ute nästan hela dagen! Nästan 3h på förmiddagen och nästan 3h på eftermiddagen! Det somnade snabbt vill jag lova! Det tog mindre än fem minuter för båda två!
Jag och Martin var uppe en stund efter barnen och kämpade på med vårt nya pussel vi började på häromdagen. Vet inte om vi fick lite hybris för det förra gick på knappa 4h. Detta lär ta år och dag känns det som just nu. Men 1500 bitar i minimistorlek och en havsbotten med bara massa fiskar! Hahaha! Hur tänkte vi där! Men köpte två nya pussel på Facebook så de är påväg på posten nu, så det blir snäppet lättare igen sen när de kommer!

Imorgon är det måndag igen och vi har tre veckors ledigt kvar! Och dessutom serni har jag namnsdag imorgon!

#semester #lekpark #rastabarn #aktivabarn #pseudotvillingar #pussel #1500bitar #bluebird

Mot lekparken!

Andra lekparken för dagen!

Sedan stadsparken (tredje lekparken)

Och ett besök i lilla stadsparken (fjärde lekplatsen)

Vi kämpar på! Lika stort som ett 1000 bitars pussel men det är 1500 bitar, så bitarna är mycket mindre! Hujedamig!

Av Helena Häll - 29 juli 2023 23:09

Idag på kvällen var vi och quizade och åt burgare på kappa bar. Sedan tog vi en drink på bishops och sen en drink på flamingo. Och nu är vi hemma och Martin har redan somnat i soffan! Det är ett hårt småbarnsliv vi lever!

Quiz!

Drink på bishop!

Drink på flamingo!

Du och jag!

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!