Alla inlägg under augusti 2018

Av Helena Häll - 4 augusti 2018 22:28

Idag har vi besökt helvetet på jorden. Iallafall om du frågar en jude.. ss-männen skulle nog kalla det för paradiset, men jag håller med judarna. Jag har idag besökt helvetet på jorden, koncentrationslägret Auschwitz.. det var det största lägret tyskarna byggde och det var verksamt mellan 1940-45. De består av tre huvudläger (vi besökte två av dem) och sen hade det massa filialer. Cirka 1,3 miljoner människor deporterades till Auschwitz och cirka 1,1 miljoner dog i lägret. 75% av dem gasades ihjäl direkt efter att de klivit av tåget i tron att de skulle få flytta dit och arbeta. Med andra ord de kom med tågvagnarna med allt sitt bagage de ägde och hade, och hade de inte dött av tågfärden dit så var de nästan garanterat att de dog redan första dagen. Dödades man inte direkt fick man bo på lägret (de flesta bodde på Auschwitz 2) dvs det som heter Auschwitz-Birkenau. Där bodde de nämligen runt 90 000 st.. OMG, det är ju nästan som hela Jönköping.. och där de dog de som flugor ändå i arbete, sjukdomar eller något annat påhitt! Alltså det här är helt sjukt! Man har svårt att ta in att något så jävla sjukt har hänt! Och att de sen när de sovjet kommer nära nog att befria lägret så försöker man förstöra så mycket bevis som möjligt, bränner papper, bränner ner hus, spränger flera gaskammare. Skulle nog behöva gå där flera gånger för att verkligen ta in det ofattbara! Men det viktiga är att aldrig glömma det, aldrig låta något sånt här hända igen. Och dom som inte riktigt har förstått just den delen, de kan åka ner och titta på de sakerna som är kvar; resväskor, mängder av skor, avklippt hår, kläder, kammar; ja you name it! Just de där bitarna kommer sitta fastetsade under resten av mitt liv! Vi såg även den berömda eller ökända skylten - arbeit macht frei, utställningar i olika baracker, den första gaskammaren, var de gjorde tester på gasen, gården mellan Barack 10 och 11 där de sköt ihjäl och plågade folk. Vi har fått se tågrälsen, tågvagnar de kom i, minnesmonument.. ja, vi har helt enkelt fått se helvetet på jorden på riktigt!

För att smälta detta så vilade vi på hotellrummet efter utflykten för att sedan gå mot gamla stan och stora torget idag igen för att äta lite middag! Jag åt ankbröst och Martin åt pasta, så drack vi öl och åt lite efterrätt. Så nu är vi mätta och redo för en ny dag imorgon!

#minisemester #semester #krakow #auschwitz #auschwitz-birkennau #judar #heltsjukt #hurärfolkfuntade #helvetetpåjorden #koncentrationsläger

Gaskammare i Auschwitz 1.

Av Helena Häll - 3 augusti 2018 22:23

Idag började vi dagen med hotellfrukost, en riktigt god en, med ett stort utbud! Synd bara att man blir mätt tillslut! Haha! Efter frukosten gjorde vi oss iordning för en bal på slottet (hehe, eller en förmiddag på slottsområdet!) så vi gick mot wawelkullen som ligger längst ner i gamla stan och som huserar hela slottskomplexet och även wawelkatedralen (som verkar ha flera namn; bl.a krakows domkyrka) men katedralen ligger inom slottets murar och har flera gamla polska kungar begravda där (och som det står på Wikipedia - samt andra icke-kungliga viktiga personer..) hmm ja kan ju undra vilka det är. Men vi lyckades luska ut några genom vår färd genom katedralen. Vi köpte nämligen ingen biljett till slottet (som var typ 10 olika biljetter och välja på!) utan bara biljetten till katedralen och tillhörande klocktorn, gravkammare och altare, ja you name it! Det börjar med att jag har bara axlar så jag måste köpa mig nån lite duk att ha över axlarna för att få komma in.. 4,50 svenska kronor fattigare kom vi iallafall in i katedralen och det var verkligen fint! Ni får tyvärr inga kort från just altare och diverse annat eftersom man inte fick ta kort just där. Kort fick man däremot ta på vägen upp i klocktornet där man läsa information och se de gamla klockorna hänga där.. de var tunga, stora och som tur va ur bruk, annars hade vi vart döva på kuppen! Annars va det en hel del polska kungar som vi inte har en aning om vilka de va! Haha! Men en kung visste vi, han va nämligen svensk kung också! Kung Sigismund! Men hans grav höll de givetvis på att just restaurera, men nere i kryptorna hittade vi gravstenar av som sagt flera polska kungar, precis som utlovat. Exempel på andra icke-kungligheter va bland annat polens förra president som avled i en flygplanskrasch 2010, där va även barn till sigismund och hör och häpna graven av pianisten Fredrik Chopin! (Eller enligt Wikipedia - hans hjärta iallafall) jag öppnade inte graven för att kolla! Men hans gravsten va pryd med ett porträtt av en man (skulle nog va Chopin själv) med en jättenäsa! Hehe! Undra om han hade en sån snok?!
Iallafall efter ett besök i katedralen och tillhörande museum så kollade vi in borggården, lite souvenirshoppar och utsidan av slottet innan vi promenerade lite ut med floden wisla innan vi gick hemåt hotellet igen. Påvägen köpte vi en sallad till lunch som vi delade på ätandes i sängen på hotellet sen! Efter några timmars vilande gick vi ut och åt mat på en restaurang vid det stora torget. Vi drack öl och jag åt risotto och kyckling och Martin åt pizza, sen åt vi även efterrätt, mumsfilibaba! Allt till priset billigare än vad man fått betala för en person hemma! Det är grejer det! Nu väntar sängen för nya äventyr imorgon!

#minisemester #semester #weekend #krakow #polen #wawelkullen #wawelslottet #wawelkatedralen #kungsigismund #fredrikchopin #turista #gamlastan

Av Helena Häll - 2 augusti 2018 22:38

12.56
Nu sitter vi i hotell lobbyn och väntar på att få checka in. Vi åkte hemifrån 04.40 i morse (efter ha sovit sisådär! De började ju givetvis asfaltera utanför oss inatt! Suck! Vid tio drog de igång alla maskiner som tutade och lät..) men då i morse iallafall så åkte vi ner till stationen och tog bussen från resecentrum till Landvetter! Vi hade med oss lite mackor och dricka som vi åt. Vid ca 6.45 kom vi fram till flygplatsen och gick upp till säkerhetskontrollen med en gång efter vi bara reser med handbagage. Den kom vi igenom utan några större incidenter och fick sitta och vänta lite innan de började med checka in oss på flyget. (Förövrigt är ju Ryanair lite ineffektiva med det här med märka upp väskor på plats!) men iväg kom vi (och våra väskor också!) vi fick dock sitta på olika rader på flyget för vi inte betalt extra avgift. Detta trots att de fanns lediga stolar, men de hade delat upp flera sällskap bara för att! Så typiskt Ryanair, men jag sov mesta dels av tiden ändå! Haha! Och fram kom vi ändå! Sedan tog vi bussen från flygplatsen in till central stationen i Krakow och gick sedan sista biten till hotellet! Vårt hotell heter hotell legend och vi ett mysigt och fräsch rum på första våningen.

22.26
Sen senast har vi varit i gamla stan och ätit lunch (hamburgare) och gått runt och tittat vid stora torget med Mariakyrkan och klädhallarna osv. Vi har även varit och handlat lite vatten och tandkräm (som vi inte tog med oss för vi bara äger Big size!) och då hade den inte gått igenom säkerhetskontrollen! Vi har också sovit lite på hotellrummet innan vi tog oss ut igen för middag. Som även sen åts i gamla stan, på en italiensk restaurang. Martin åt sallad och jag åt pasta, så supergott vad det! Sen var vi vid torget igen och gick runt och lyssnade på flera gatumusikanter, de va riktigt duktiga! Sen gick vi hemåt förbi slottet som vi planerar att besöka imorgon! Nu blir det sängen och nya tag inför imorgon!

#semester #minisemester #polen #krakow #weekend #varmt

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!