Direktlänk till inlägg 10 november 2015

Vad har det tagit åt mig?

Av Helena Häll - 10 november 2015 19:36

Idag efter jobbet fick jag för mig att intervallträna runt munksjön.. Intervallträna i 5km.. Men herregud kvinna, du var så trött förra veckan att du somnade 20.00 (innan skämsgränsen!) Men nä då, min hjärna hade bestämmt sig här ska det intervall tränas, om som jag gjorde det! En låt powerwalk, en låt jogging, en låt powerwalking, en låt jogging, osv osv. Heeeeeela sjön runt! Ja, ni hörde rätt ALLLA 5km blev intervalltränade och jag var en genomsvettig kvinna när jag kom hem! Helt slut verkligen.. (jag kommer förmodligen inte att kunna gå imon!)    Men det första intervall träningen på vad som känns som en evighet, så nu är jag en mycket nöjd och inte lika genomsvettig kvinna!

 

En mycket nöjd (och på bilden genomsvett kvinna!)



Sen har min nördighet gjort sig påmind igen, jag har ju blivit helt betagen av min släktforskning och idag i samband med att jag googlade på en avlägsen släkting från 1800-talet så hamnade jag på en hemsida och en sak ledde till en annan som man brukar säga. Surfade runt på hemsidan och vips så hade jag hittat tre män som hade "präst" liknande koppling till Istorp, Horred och Öxnevalla. Ascoool tyckte jag då min moster och morbror bor i Istorp (och ni ska veta att det är fan inte stort) så jag började läsa om de tre männen. När jag kommer till den sista mannen så börjar mitt hår på armarna att resa sig (jag skyller det på att jag är så nördig!)

Men följade stod:


Klas Arvid Ådahl.
F. i Kinna, Älfsb. län, i8So14/lo. Stud. i Lund
1903. Prv. 06; lärare vid Frölichska skolan i Istorp
fr. s. år.


För er kanske det inte säger så mycket för mig är detta ett stycke kulturhistoria! För just i den skolan där den här Klas Arvid Ådahl har arbetat, just där, där bor min moster och morbror! Dom har bott där sen jag var liten och jag älskar den platsen. Den skolan är ett stycke kulturhistoria och det är en fröjd att komma dit! Och vet du Klas Arvid Ådahl, nästa gång jag åker dit då ska jag tänka på dig! Tänka att du har gått där jag har gått, att du gissingsvis har bott på övervåningen och undervisat i skolsalen på undervåningen! Det är på ett sätt lite spoookie, men jag måste erkänna, det ger mig gåshud!


Vill ni läsa mer om prästerskapet i Göteborgs stift där jag hittat både informationen om Klas Arvid men även det jag googlade efter först och sökte om August Birger Magni, så varsegoda;

http://runeberg.org/spg/10-8/0036.html


#träning #intervallträning #munksjön #jönköping

#nördig #släktforskning #gåshud #kulturhistoria #pensionär #istorp



 
 
Ingen bild

Mamma

10 november 2015 21:43

Vad häftigt!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Av Helena Häll - Torsdag 11 april 21:34


Ja både veckan och mitt pussel går framåt! Idag är det redan torsdag! Men igår var jag ju hemma och vabbade så det blev som en ledig dag nästan. Idag har alla varit på förskolan och jag har jobbat! När vi kom hem från förskolan var vi ute och lekte l...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards