Direktlänk till inlägg 31 december 2023

Mitt bokår 2023!

Av Helena Häll - 31 december 2023 11:01

Då var det helt plötsligt årets sista dag (vad sjutton hände?) och det är dags att summera året som gått. Så vad har jag kvar att summera? Jo givetvis mitt bokmål och sen mitt år i bilder. Så det får nog bli två inlägg idag. I detta inlägg så får ni då summeringen av något jag är väldigt stolt över, mitt bokmål. Mitt mål var (precis som förra året) att läsa / lyssna på minst 50 böcker detta året! Jag klarade målet redan i början av hösten och sedan slog jag visst till med 15 böcker till utöver det! Så sammanlagt blev det HELA 65 böcker! (Wow guldstjärna till Helena!). Så här kommer lite statistik kring mitt bokår, inom parantes står 2022 års resultat:

Antal böcker totalt: 65 (51)
Antal sidor totalt: 23833 (15305)
Ljudböcker: 46 (30)
Vanliga böcker: 19 (21)
Kortaste boken: Kerstin Ekman - Löpa varg - 180 sidor
Längsta boken: Kristina Ohlsson - Skuggläge - 531 sidor
Svenska författare: 28 st olika på 58 böcker
Utländska författare: 5 st olika på 7 böcker. Finland (3 böcker av samma författare), sen 1 var av; Frankrike, USA och Storbritannien x2.
Författaren jag läst mest av: Margit Sandemo - 9 böcker (precis som förra året! Men nu är de tre långa bokserierna jag läst av henne slut)
Bästa läsmånaden: Januari 16 st
Sämsta läsmånaden: Februari, Maj och December 3 böcker dessa månader
Var utspelar sig böckerna: Mestadels i Sverige och av någon anledning har jag läst flera olika böcker som utspelar sig just i Åre. Men jag har i böckerna värld besökt allt ifrån fantasiländer till Stockholm under både slutet av 1700-talet och runt sekelskiftet och nutid. Jag har även varit i min hemstad Jönköping, Malaga, Helsingfors, Engelska landsbygden, Hovenäset, och även flera författare som skrivit om Öland (där vi även var på semester i somras!). Ja, ni hör ju, jag har varit runt på många ställen i mina 65 böcker.

Vilken är mina topp 3: Många böcker jag läste var väldigt bra, jag är ju väldigt förtjust i Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway, Sara Strömbergs böcker om Vera Bergström, Veronica Sjöstrands böcker om Rodins auktionshus samt även Anders De La Motte är en ny favorit. Men mina topp tre för året blir:

Katarina Wennstams bok Döda kvinnor förlåter inte
Valérie Perrins bok Färskt vatten till blommorna
Bonnie Garmus bok Lektioner i kemi

Så kontentan av det hela, det allra mesta var bättre än förra året. Och ja, jag kanske kan ha svårt att slå detta årets resultat, men det återstår att se. Huvudsaken är ju att jag klarar mitt mål på 50 böcker även nästa år. Här får ni det fulla listan på årets böcker i den ordningen jag läst dem:

-Margit Sandemo - Det bävande hjärtat (legenden om ljusets rike del 12)
-Margit Sandemo - Ond Saga (Legenden om ljusets rike del 13)
-Margit Sandemo - In i värmen (Legenden om ljusets rike del 14)
-Mari Jungstedt - Innan molnen kommer (Malagasviten - del 1)
-Margit Sandemo - Mörkrets ande (Legenden om ljusets rike del 15)
-Margit Sandemo - Livshunger (Legenden om ljusets rike del 16)
-Margit Sandemo - Från toppen och uppåt (Legenden om ljusets rike del 17)
-Margit Sandemo - Så djup en längtan? (Legenden om ljusets rike del 18)
-Margit Sandemo - Mördande oskuld (Legenden om ljusets rike del 19)
-Mari Jungstedt - Andra sidan månen (Malagasviten - del 2)
-Margit Sandemo - Ett hav av kärlek (Legenden om ljusets rike del 20)
-Jonas Moström - Blindspår
-Veronica Sjöstrand - Den svarta dolken (Rodins Auktionshus - del 1)
-Elly Griffiths - Det låsta rummet (Ruth Galloway del 14)
-Veronica Sjöstrand - Den gråtande violinisten
-Ann Rosman - Marvatten (Marstrandsserien - del 7)
-Max Seeck - Den trogne läsaren (Jessica Niemi del 1)
-Max Seeck - Ondskans nätverk (Jessica Niemi del 2)
-Sara Strömberg - Sly (Vera Bergström - del 1)
-Sara Strömberg - Skred (Vera Bergström - del 2)
-Madeleine Gustafsson - Mord på slottet (Henny Hoff - del 1)
-Amanda Hellberg - Jul i krinolin (Ulltunasviten del 1)
-Viveca Sten - Offermakaren (Åremorden - del 1)
-Niklas Dag och Natt - 1793 (bellman noir del 1)
-Kerstin Ekman - Löpa Varg
-Viveca Sten - Dalskugga (Åremorden - del 2)
-Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln (Engelsforstriologin - del 1)
-Peter Mohlin & Peter Nyström - Det sista livet (Agent John Adderley - del 1)
-Peter Mohlin & Peter Nyström - Den andra systern (Agent John Adderley - del 2)
-Peter Mohlin & Peter Nyström - Den tysta fågeln (Agent John Adderley - del 3) (475 sidor - ljudbok)
-Camilla Läckberg - En bur av guld (Fayes hämnd - del 1)
-Anna Bågstam - Ögonvittnet (Morden i lerviken - del 1)
-Kamilla Oresvärd - Brudslöjan (Vargön - del 1)
-Kamilla Oresvärd - Älvdansen (Vargön - del 2)
-Kamilla Oresvärd - Vinterströmmen (Vargön - del 3)
-Kristina Ohlsson - Skuggläge (August Strindberg - del 3)
-Kamilla Oresvärd - Skamsnaran (Vargön - del 4)
-Maria Adolfsson - Stormvarning (Doggerland - del 2)
-Max Seeck - Djävulspakten (Jessica Niemi - del 3)
-Johanna Mo - Nattsångaren (Ölandsbrotten - del 1)
-Viveca Sten - Botgöraren (Åremorden - del 3)
-Johanna Mo - Skuggliljor (Ölandsbrotten - del 2)
-Anna Jansson - Dotter saknad (Kristoffer Bark - del 1)
-Johanna Mo - Mittlandet (Ölandsbrotten - del 3)
-Johanna Mo - Darrgräset (Ölandsbrotten - del 4)
-Anna Johansson - Den som bär skulden (Isabelle Berg - del 2)
-Anna Johansson - Den som tystar (Isabelle Berg - del 3)
-Daniel Braesch - Den nimska flickan (Sparven från nim del 1)
-Jonas Moström - Rovdjur (Natalie Svensson del 10)
-Barbro Guaccero - I skuggan av pilträden
-Anna Jansson - Skuggan bakom dig (Kristoffer Bark - del 2)
-Katarina Wennstam - Döda kvinnor förlåter inte (Sekelskiftesmorden - del 1)
-Viveca Sten - Vilseledaren (Åremorden - del 4)
-Anders De la Motte - Slutet på sommaren (Årstidskvartetten - del 1)
-Johan Theorin - Ristmärken (Ölandssviten - del 6)
-Anders De la Motte - Höstdåd (Årstidskvartetten - del 2)
-Valérie Perrin - Färskt vatten till blommorna
-S. J. Bennett - Windsorknuten (Drottningens detektivbyrå del 1)
-Anders De la Motte - Vintereld (Årstidskvartetten - del 3
-Anders De la Motte - Bortbytaren (Askerserien - del 1)
-Bonnie Garmus - Lektioner i kemi
-Anders De la Motte - Våroffer (Årstidskvartetten - del 4)
-Christina Eriksson - Om du var min (Svartåsviten - del 1)
-Alex Ahndoril - Jag kommer att hitta nyckeln (Nyckelserien del 1)
-Lars Wernström - Allt du gör (Erik Sandell - del 1)

#bokmål #läsa #böcker #boktips

 
 
Maria

Maria

Måndag 1 jan 12:49

Så skoj! Jag läser och lyssnar också väldigt mycket, men har inte summerat året, det låter som en kul grej!
Ser att du har Sara Strömbergs Skinn kvar att läsa, den är jättebra. Vet4 inte om jag missat, eller om du läst tidigare Liza Marklunds trilogi om Stenträsk, annars har du härliga lästimmar framför dig!

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Helena Häll

Måndag 1 jan 21:35

Ja Sara Strömbergs nya ligger i väntehögen. Tack för Liza Marklund- tipset, är det trilogin som börjar med Polcirkeln, de har jag nämligen inte läst! Så det var ett toppentips! Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Lördag 27 april 21:17

I torsdag slog min förkylning till, eller rättare sagt, den satte sig i bihålorna! Jag lät täppt och hade ont så efter jobbet åkte jag hem och sov i 2h. Sen sov jag på natten också! På fredagen jobbade jag som vanligt sen åkte Martin och quizade och ...

Av Helena Häll - Onsdag 24 april 21:32


Idag var våra söner på livets första fotbollsträning! Det var bollibompa (som det så käckt heter!) för barn som var född 19 och 20 som våra barn är. Så hela familjen drog iväg på fotbollsträning idag. De fick välja färg på sin väst och hamnade i olik...

Av Helena Häll - Måndag 22 april 21:18


Alltså kan någon efterlysa våren? Det borde låta ungefär såhär; söker efter årstiden då knoppar brister, solen värmer så smått, gruset sopas bort från gatorna, man känner att ljuset gör underverk med oss. Men NÄ.. inte iår heller. Inte för jag kommer...

Av Helena Häll - Söndag 21 april 20:54

Igår började vi förmiddagen med att träffa Max förskolekompis med familj. Vi gick i skogen vid vattenledningsparken. Barnen va helt överlyckliga och vi lyckades pricka en solig förmiddag. Även om det blåste kallt. När vi kom hem åkte jag på Storefact...

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards