Direktlänk till inlägg 26 januari 2021

Släktforskning, klippning och kasslergratäng!

Av Helena Häll - 26 januari 2021 22:18

Idag har jag gjort tre saker jag inte brukar göra så ofta. Eller rättare sagt, en sak som jag gör ibland (lite mer nu det senaste) och en sak jag gör någon gång om året och slutligen en sak jag aldrig gjort förr.

Vi börjar väl från början även fast den saken var sist nu på dagen innan läggdags. Jag satt och släktforskade lite nämligen. Det har ju gått i vågor det där, men nu är jag inne i en (satan vad spännande jag kan sitta i hundra år med det här)-period. Så idag har jag digitalt bläddrat i tofteryds födda, döda och giftas bok och letat ledtrådar, familjerelationer och dödsfall och hittat en hel del (mest dödsfall) som är kopplat till min släkt. Jag tog avstamp i min farmors farfars morfar! Det ni! Han levde i Tofteryd på tidigare hälften av 1800-talet! Kul när man hittar massa spännande fakta, kanske inte lika kul när fyra i samma familj är med på samma lista över döda från ett och samma år! (Från mars till maj) men så var det förr i tiden då dog man visst av nervfeber gammal som ung.

Men nog om det nu, jag har ju gjort två saker till idag. Jag har ju klippt mig! Hade inte klippt mig sen i mars förra året (Ops!) men min ordinarie frisör är ju mammaledig så jag var hos Mia istället, som klippt mig hela min barndom innan jag flyttade hemifrån. Klippte nog av en fem-sex centimeter ialf! Så skönt!

Sen till den sista grejen för dagen, vi har testat ett nytt recept idag! Kasslergratäng med riset i botten, sen kassler på med sås och tomater och ost. Det var så gott! Kan jag verkligen rekommendera. Jag lägger ut en bild på receptet så kan ni testa själva! Nu måste jag och min nya frisyr och mätta mage gå och lägga oss och drömma lite om riksarkivets hurförslängder! Tjipp och godnatt!

#släktforskning #tofteryd #småland #misär #klippning #långthår #nyttrecept #recept #mattips #kasslergratäng

Lite av mitt svall som försvann! (Om ni undrar, martin såg inte alls att jag hade klippt mig...Hahaha! Karlar!)

Precis innan det skulle in i ugnen. Riset är underst i formen.

Här är receptet! Mumsigt!

 
 
Ingen bild

Mamma

26 januari 2021 23:12

Ser väldigt gott ut...😋

Helena Häll

27 januari 2021 20:14

Det var det också! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards