Direktlänk till inlägg 18 september 2020

Morgonens quizhistoriska-promenad!

Av Helena Häll - 18 september 2020 14:38

Dagens morgonpromenad var väldigt informationsrik! (Quiznörds-familjen är på G igen!) Vi gick upp till stadsparken (dit brukar vi ju gå nån gång i veckan) men denna gången gick vi lite annorlunda runda och lärde oss mycket nytt på vägen!

Det började med att vi tog sikte på klockstapeln i stadsparken. På vägen upp dit råkade vi se att vi gick på Selma Lagerlöfs gata. Genast började quiznördarna i oss diskutera vad vi kan om Selma och inte. Vi kunde de mest basala sakerna som att hon föddes o även bodde senare på Mårbacka i Värmland, att hon debuterade med Gösta Berlings saga under sent 1800-tal och att hon fick Nobelpriset 1909 som första kvinna och första svensk! Sen tog våra kunskaper typ slut. Men nu har vi lärt oss lite mer under den sista biten upp till vårt första stopp, klockstapeln.

Väl uppe vid klockstapeln (jag funderar på om jag varit där någongång, men det måste jag ju varit!) så började nästa googling. För om klockstapeln visste vi ingenting. Men den har stått där i stadsparken sen 1903! (Det är ett tag!), men inte nog med det, den är ditflyttad från Norra Solberga i Nässjö kommun. Där den har anor från 1600-talet! (OMG, det är ju väldigt längesen!). Den är 37 meter hög och vi funderade en del på hur bra utsikt man egentligen hade där uppe i tornet (iom att den står uppe på berget och sen dessutom 37 meter till!) man måste ju sett en bra bit utöver stan, som ifs såg något annorlunda ut 1903.. men utsikten var nog fantastiskt!

Redo för promenix!

Snart uppe!

Informationsläsning!

Barnen framför klockstapeln.

Utsikten över stan!

Efter klockstapeln gick vi bort mot bäckaby kyrka, eller rättare sagt där kyrkan stod innan den brann ner för 20 år sen! (Herregud jag minns det som igår!). Men uppenbarligen har det redan gått 20 år sen och kvar är grunden av kyrkan som 1902 flyttades till stadsparken (året innan klockstapeln!). Kyrkan flyttades från bäckaby socknen (No shit Sherlock!) annars hade den väl inte hetat bäckaby kyrka! Vi kunde läsa oss till att vissa delar hade kunnat datera tillbaka till 1300-talet (oklart i vilken uppsättning av kyrkan de förekom) den har ju brunnit innan. Men martin gick runt bland ruinerna och funderade på hur kyrkan såg ut, var man gick in och var prästen stod och predikade någonstans.

På hemvägen tog vi svängen förbi lamadjuren och kollade på dom och givetvis lekte lite i lekparken med innan vi gick hemåt och åt lunch! Ikväll vankas lite egentid för mig och martin i form av (guess what) jo quiz givetvis! Tyvärr kommer garanterat inga frågor om varken Selma Lagerlöf, klockstapeln eller bäckaby kyrka!

#stadsparken #selmalagerlöf #klockstapeln #bäckabykyrka #jönköping #jönköpingshistoria #kulturarv #quiz #lärasignyasaker

Här stod kyrkan!

Martin vandrar runt bland ruinerna.

Spaning på lamadjuren!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Onsdag 24 april 21:32


Idag var våra söner på livets första fotbollsträning! Det var bollibompa (som det så käckt heter!) för barn som var född 19 och 20 som våra barn är. Så hela familjen drog iväg på fotbollsträning idag. De fick välja färg på sin väst och hamnade i olik...

Av Helena Häll - Måndag 22 april 21:18


Alltså kan någon efterlysa våren? Det borde låta ungefär såhär; söker efter årstiden då knoppar brister, solen värmer så smått, gruset sopas bort från gatorna, man känner att ljuset gör underverk med oss. Men NÄ.. inte iår heller. Inte för jag kommer...

Av Helena Häll - Söndag 21 april 20:54

Igår började vi förmiddagen med att träffa Max förskolekompis med familj. Vi gick i skogen vid vattenledningsparken. Barnen va helt överlyckliga och vi lyckades pricka en solig förmiddag. Även om det blåste kallt. När vi kom hem åkte jag på Storefact...

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards