Direktlänk till inlägg 7 juni 2017

1001 böcker du måste läsa innan du dör..

Av Helena Häll - 7 juni 2017 11:03

Ja, denna bok som är skriven av Göran Hägg som bland annat är svensk litteraturvetare, den boken kollade vi i (jag och min kusin Niklas) när vi var i Arboga sist. Den stod nämligen så snällt och väntade på oss i deras bokhylla, så jag fick ett sånt infall att titta i den och börja räkna vilka jag hade läst! Så tävligen började mellan mig och min kusin! (Min moster fick räkna mina poäng eftersom jag tappade bort mig hela tiden!) men tro det eller ej, jag vann inte, det gjorde min kusin som inte alls har samma bokintresse som jag och mina mostrar Pia och Lotta (dvs hans mor o vår gemensamma moster!) men det till mitt försvar berodde mest på en sak, han har läst fler klassiska litterära verk än mig.. jag läser ju in 98% enbart deckare! Haha! Så jag minsann bestämde mig för att göra en egen lista; "1001 böcker jag har läst innan jag dör!" Jag har inte räknat in några barnböcker då jag garanterat läst säkert 1001 barnböcker under mina år som förskollärare! Utan räknat med vuxenböcker och några ungdomsböcker (längre kapitelböcker). Och idag fyllde jag på listan med ytterligare två böcker; evig eld av Jonas Moström och tusenskönor av Kristina Ohlsson och vips så har jag kommit en fjärdedel på min lista!! (Omg!) en fjärdedel är 250,25 böcker och jag har nu på min lista 251 böcker jag har läst! Och ja som ni säkert redan gissat är den en jävla massa deckare, inkluderat Camilla Läckberg, Henning Mankell, Liza Marklund, Mari Jungstedt, Ann Rosman, Anne Holt, Jussi Adler-Olsen, m.m (inser att det är övervägande nordisk litteratur) tur att jag vägde upp det med att streckläsa åtta böcker av Elly Griffiths nyss då (engelsk författare!) haha! Hela listan är på datorn förtillfället så jag får väl bifoga mästerverket när jag är klar.. hmm, undra hur lång tid det kommer ta?! Jag vet dessutom att jag saknar en bok på listan som jag inte kan komma på varken vem som skrivit den eller vad den hette, så om någon kunde hjälpa mig med att klämma fram en gissning (vet att det va flera år sedan flera av oss i släkten läste den så Pia o Lotta om ni läser detta, och alla andra med förstås -HJÄLP!!) den handlade om någon internatskola för pojkar i England där någon blev mördad.. ja, det var det jag kom ihåg och att flera i släkten läste den! Hahaha! Vilken givande beskrivning!
Lycka till! Själv ska jag nu strax till tandläkaren för förhoppningsvis sista gången på några månader!

#1001böcker #göranhägg #1001böckerdumåsteläsainnandudör #boklista #boknörd #litteratur #minegnaboklista #1001böckerjagharläst #camillaläckberg #henningmankell #lizamarklund #annrosman #marijungstedt #anneholt #jussiadlerolsen #ellygriffiths #jonasmoström #kristinaohlsson #deckare

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Av Helena Häll - Torsdag 11 april 21:34


Ja både veckan och mitt pussel går framåt! Idag är det redan torsdag! Men igår var jag ju hemma och vabbade så det blev som en ledig dag nästan. Idag har alla varit på förskolan och jag har jobbat! När vi kom hem från förskolan var vi ute och lekte l...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards