Direktlänk till inlägg 7 januari 2018

Quizsöndag! Testa dig själv!

Av Helena Häll - 7 januari 2018 21:22

Ja, nu kan jag ju inte hävda att jag är den enda quiznörden i familjen eftersom vi nu är två quiznördar i vår familj. (Vi kan ju ha träffats tack vare detta också.. fast vi tävlade i olika lag!!) nu är jag dock inte lika aktiv i quizandet på fredagar, utan mer på söndagar! På fredagar har det varit tema ?musik, film och tv-serier? och nu på söndagar är det mer ?allmänkunskap? eller ibland gissningskunskap!

Idag var det iaf säsongspremiär för bishops arms pubquiz. Och det gick sååå dåligt för oss! Vi hade tillslut 14 av 24, vilket betyder 10 fel!! (Vi kom delad trea på det!) Det va längesen vi var så dåliga poängmässigt! Haha! Men som vanligt får man tänka, då har vi lärt oss något nytt idag! (Eller tio nya saker.. haha) vi hade några stolpe ut, där vi valde mellan två svar, o valde givetvis fel!

Här är de tio frågorna vi hade fel på; (de första tre är tre valsfrågor, de andra ska man bara skriva svaret på!) testa gärna själva och kommentera gärna om ni kunde något, så kommer facit längre ner!

1. Vilket land dricker mest vin per capita?
1. Luxemburg
X. Monaco
2. Vatikanstaten

2. Vad heter valutan i Nigeria?
1. Pund
X. Franc
2. Naira

3. Vilken bok har sålts i flest exemplar? (borträknad biblar o religiösa texter)
1. Alkemisten
X. Borta med vinden
2. Da Vinci-koden

4. Vilket nobelpris tillkom 1968 och var inte med i Alfred Nobels testamente?

5. Vilken känd person var Karin von Kantzow gift med?

6. Under vilket århundrade var Lund ett tag Danmarks huvudstad?

7. Vilket land, efter Spanien är det land svenskarna reser mest till?

8. Vad heter Montenegros huvudstad?

9. Vilket av Sveriges landskap är med råge det mest tättbefolkade?

10. Vilken svensk matkedja har sloganen ?vi gör varje dag lite enklare??


Här nedan följer facit: (och där med de tio nya sakerna jag och Martin numer har lärt oss och kan!)

1. Svaret är 2. Vatikanstaten (med andra ord påven och hans stab är sjuka vinslukare!)

2. Svaret är 2. Naira. (Är lite likt Narnia.. fast det är ju en helt annan grej!)

3. Svaret är 1. Alkemisten (ja men då har jag en ny bok på listan att läsa - kan någon säga, är den bra?)

4. Ekonomipriset

5. Hermann Göring

6. 1100-talet

7. Danmark (Hejja øl o pølse!)

8. Podgorica

9. Uppland

10. Ica

Så nu har vi lärt oss detta och så är det bara att ta nya tag och se till och vinna nästa söndag istället!

#quiz #quizfrågor #quiztest #allmänbildning #söndag #bishop #pubquiz #jönköping #quiznörd #10frågor

 
 
Kukas

Kukas

8 januari 2018 12:00

Oj vilka svåra frågor... men det är bara att komma igen, nästa gång vinner ni nog!👍🏾

http://Lukasmedk.bloggplatsen.se

Helena Häll

8 januari 2018 12:15

Tack, det får vi hoppas att vi gör! // Pristina

 
Ingen bild

Mamma

9 januari 2018 19:01

Ja det var inte många man kunde!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Av Helena Häll - Torsdag 11 april 21:34


Ja både veckan och mitt pussel går framåt! Idag är det redan torsdag! Men igår var jag ju hemma och vabbade så det blev som en ledig dag nästan. Idag har alla varit på förskolan och jag har jobbat! När vi kom hem från förskolan var vi ute och lekte l...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30
31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards