Alla inlägg den 18 juli 2017

Av Helena Häll - 18 juli 2017 22:06

Kl 17.38
Nu sitter vi på tåget hem till Prag igen efter dagens utflykt! Det är dessutom försenat så det känns precis som hemma förutom att vi sitter inklämda i en fullsatt kupé (7 svettiga vuxna och 2 svettiga barn) men dagen började inte med hemresan utan med hotellfrukost, en 20min promenad bort till Prags tågstation och efter lite letande lyckades vi köpa tågbiljetter tur och retur och hitta både rätt plattform och rätt tåg! (147 svenska kronor för både mig och Anna och dessutom både tur och retur för ca 6,6mil dit och ca 6,6mil hem!) tåget är biiillliiiigt! Men vår destination efter ca 50min tågresa var Kutná Hora! Ett mecka för turister men i övrigt en jävligt död stad (by, samhälle, eller vad det nu klassas som!) första turen gick till en stor sevärdhet; skelettkyrkan (den är med i min lonelyplanet bok med 500 ställen i världen man inte får missa!) kan hända att vi gick till fel kyrka först (Hahaha!!) men vi gick aldrig in i den eftersom vi skulle till skelettkyrkan! När vi väl hittat rätt köpte vi en combibiljett till fyra olika ställen (skelettkyrkan, två basilikor som är med på UNESCOs världsarvslista (kyrkor nu, inte örten) och ett museum. Och vi började då vid skelettkyrkan som är en kyrka där man samlade ben (dvs riktiga lik) av över 40 000 människor (OMG!) och sedan smyckat kyrkan med det! Det hängde en takkrona gjord i bara ben, girlanger i taket med döskallar, pyramidhögar med skallar osv osv. Och rätt va det va råkade någon sätta igång larmet (ja det var ja!) efter kyrkan gick vi ett varv på kyrkogården och efter det en andra sväng ner till den kyrka vi råkade gå fel till första gången och inte heller denna gången gick vi in. Sen började den otroliga vandringen.. kutná hora är nämligen avlångt, jävligt avlångt.. men vi stretade på och tillslut kom vi fram till den kyrkan vi skulle besöka enligt vår biljett.. kyrkan var stängd och vi fan funderade på varför den va det, när vi köpt biljett till den. Vi ryckte i dörren några gånger till vi slut gav upp och gick för att äta lunch! Vi hittade ett mysigt torg och satte oss på en restaurang och jag beställde hamburgare och Anna pasta bolognese, först drack vi varsin Cola sedan restaurangens hemmagjorda lemonad! Mumsigt värre! Men mitt under vårt lemonaddrickande kom vi på, vår combibiljett gällde för den kyrkan vi gått förbi två ggr och inte den som var låst! (Hahah! De hette ju typ samma sak!) Attans! Den låg ju precis vid benkyrkan, flera kilometer bort! Bajs också! Men vi vandrade vidare mot museumet genom den mysiga gamla stadskärnan med små hus och kullerstensgator! Musumet var inget höjdare direkt då de fokuserade på ny abstakt konst från detta årtusende.. helt oförståeliga saker som antingen ett dagisbarn eller någon dement likaväl kunde ha målat! Men lik väl så gick vi där och kollade (klättrade) på konstverken! Sedan gick vi vidare till den Unesco-listade st Barbara basilikan (katedralen) och kollade, det var mycket fin både på insidan och utsidan! Vi tog en del utsiktskort med fin vy här i från med, sedan började vandringen neråt igen! På vägen köpte vi glass, och bestämde oss därefter att gå hela vägen tillbaka till den där kyrkan vi gått förbi två gånger och missat att den ingick i vår combibiljett! (Mycket också delvis för vårt tåg inte gick fören två timmar senare!) så vandringen började tillbaka och tillslut kom vi för tredje gången samma dag fram till UNESCOs andra världsarv i kuntá hora, kyrkjäveln vi äntligen kunde gå in i! Haha! Det var dock inte lika vacker som det förra men hade en mycket intressant historia som jag guidade Anna med! (Jag läste ur ett informationsblad man fick i kassan!) därefter gick vi mot tågstationen och väl där köpte vi en glass till och inväntade tåget (som ni redan vet va försenat!)

När vi kom tillbaka till Prag gick vi och bokade bord på en restaurang vi har blivit rekommenderade att besöka! (Det får ni vet mer om imon!) sen när vi ändå va påväg hem gick vi och åt på samma restaurang som igår, och idag tog Anna carbonaran och jag åt en ostpizza med fyra olika ostar! Sen gick vi hem till hotellrummet helt utpumpade! Väl här bestämde jag mig för att ta ett varmt bad, så nu ligger jag här i sängen, nybadad efter två mil i ca 30 plusgrader! Plus över 13mil tåg på det! Nu kommer jag somna gott! Imon ska vi ha en lugnare dag! Det kan behövas!

#prag #tjecken #semester #sedlec #skelettkyrka #unesco #världsarv #tåg #bad #ömmafötter #turist

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards