Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

Religionskunskapen sviktar... Kristi himmelsfärdsdagen.. jaha ja.. den ja!

Av Helena Häll - 9 maj 2013 09:25

Eller jaha ja.. va.. va fan är det nu vi firar? Nä, så illa är det inte faktiskt, jag har en liten aning om varför vi firar kristihimmelsfärdsdagen. Jesus flög till himmeln då.. (no shit sherlock.. fattade man ju inte på namnet elr så!). Men sen visste jag även att den infaller ett visst antal dagar efter påsk, si så där 40 st.. (39 efter påsk) (ja, jag hade fuskkollat det!)


Men eftersom jag satt här och funderade på vem jag bör tack för att jag är ledig mitt i veckan så var jag tvungen att göra som man alltid gör nu mera i min moderna generation, jag gogglade.. och vips så vart jag väldigt påläst om en märkligt fenomen som heter kristi himmelsfärdadagen!


Det lilla hum jag hade visade sig stämma då man firar kristi himmelsfärdsdagen till minne av att jesus lämnade jorden och fördes upp til himmeln av änglar, detta inför sina apostlar. Vad jag inte fattar är.. Försvann han för gått då? Liksom typ spårlöst försvunnen borta.. Eller kom han tillbaka fler gånger.. och va fan har pingst med detta att göra?

Fick man lära sig detta som konfimand? Jag kan ju ALLTID skylla på att jag varken är döpt eller konfimerad.. Haha.. Men ibland får jag inte ihop det här med Jesus alls.. I´m sorry.. Jag tycker många gånger det är förbannat ologiskt (med risk att trampa någon på tårna) Men jag är mer åt de naturvetenskapliga hållet och har nog mest därför svårt att se hur allt logiskt ska hänga ihop. Sen undrar jag lite mer saker.. Jag läste mig till nu att vi firat kristi himmelsfärdsdagen sen typ 300 eller 400 talet.. Det är ju för fan sinnessjukt länge! Men vem fan kom den idé då? För om jag inte är helt ute och cyklar föddes väl Jesus år 0 och kan ungefär ha dött när han var nånstans 30-40år. (ja jag gissade men typ så gammal). Så då skedde hela korsfästelsen, återuppståndelsen osv typ runt år 30.. Men vi började fira det först 300 år senare.. var det nån som tänkte lite för länge? eller varför dröjde det så? var man tvungen att kolla på en "hållbar" historia? Å andra sidan hur kommer det sig att vi har firat kristi himmelsfärd i ca 1700år!!! har man alltid varit ledig den dagen? Tro fan att ingen har ifråga satt varför vi firar de när man får vara ledig! Det är ju bara tacka och ta emot! Så vem ska vi tacka? Jesus själv? änglarna som hämtade honom till himmeln? eller personen i fråga som bestämmde 300 år senare att fan nu firar vi kristi himmelsfärd? Jag vet i fan! Men ledig det är jag likt förbannat!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Av Helena Häll - Torsdag 11 april 21:34


Ja både veckan och mitt pussel går framåt! Idag är det redan torsdag! Men igår var jag ju hemma och vabbade så det blev som en ledig dag nästan. Idag har alla varit på förskolan och jag har jobbat! När vi kom hem från förskolan var vi ute och lekte l...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards