Direktlänk till inlägg 23 januari 2013

Snorigheten resulterade i test av nytt recept!

Av Helena Häll - 23 januari 2013 18:43

Ja idag vet jag inte vad det tagit åt mig riktigt.. Jag är för det första minst lika trött som igår och helt slut i kroppen och idag vaknade jag upp med svaret på kroppströttheten iallafall.. en dunderförkylning! Jag skyller på barnen på jobbet som snorar, hostar och nyser ikapp med varandra.. Hehe.. I vilket fall som helst så jobbade jag mellan kvart i åtta till typ kvart i fyra ungefär.. Sen brukar jag åka och gymma på onsdagar efter jobbet, idag hade jag insett mina begränsningar och åkte hem istället! Men eftersom jag är så inne i min ljudbok jag lyssnar på genom storytell och eftersom det bara är gratis en månad så bestämde jag mig för att gå ut och gå iallafall och lyssna samtidigt.. Hur fan kom jag på den idén då? Det är ju förfan sibirisk vinter ute! Är jag dum på riktigt? Vi har ju haft upp emot -20 grader.. MINUS TJUGO GRADER! va fan lever vi i för land då? Men åter till min dumhet att promenera i kylan! Sagt och gjort och hör och häpna trots förfrusna lår och noll känsel i näsan och tre fingrar så promenerade jag i 45min! GOOO GGIIRRLLL! (Hejjade lite på mig själv ifall ni undrade!).. Sen när jag kom hem fick jag för mig ytterligare en konstig idé.. Att jag skulle göra soppa.. Från grunden.. alltså inte tomatsoppan jag brukar köpa färdig från kelda.. utan champinjonsoppa från grunden.. och sagt och gjort (igen!) så började jag på att laga och den blev jättegod! Jag är ju egentligen ingen soppmänniska alls.. Brukar tycka det är sådär.. men finns vissa som jag faktiskt gillar och denna hamnade där! och vet ni vad.. jag är mätt!! Sen när blev jag mätt av en soppa? Jo uppenbarligen idag! En annan kul grej som hände var att i receptet stod det att jag skulle mixa soppan med en stavmixer och jaha tänkte ja.. Jag har ju en någonstans.. Och ja, jag hittade den där jag trodde att den låg.. Sen insåg jag det att den har jag fått ärva av min mor från att min bror var bebis och mamma mixade hans mat.. Eh? Brosan fyllde 14 för en månad sen.. Hahaha.. Den där jävla stavmixern måste vara MINST 13år gammal, men det fungerade utmärkt vill jag lova!


Här kommer receptet ifall någon vill testa den goda soppan!

500g champinjoner

1 gul lök

5dl vispgrädde

5dl mjölk

½dl grönsaksfond

1½msk maizena

 1tsk Timjan (färsk el torkad)

Smör

Salt och peppar


Grovhacka hälften av svampen och löken, stek i smör i ca 5min.

Tillsätt timjan, fond, vispgrädde och mjölk. Låt koka under lock i 10min (TÄNK på att det kan koka över.. jag råkar veta detta nämligen!)

Skär resten av svampen i tunna skivor.

Ta soppan från värmen och mixa den slät med en stavmixer, alternativt i matberedare.

Tillsätt 2/3 av den kvarvarande svampen och koka i 2-3 minuter.

Red med maizena utrörd i 2msk kallt vatten, låt sjuda i 2min.

Stek den kvarvarande svampen i smör, smaka av soppan med salt och peppar.

Servera och toppa med den smörstekta svampen och lite timjan.

Smaklig måltid!

 

 
 
Ingen bild

mamma

23 januari 2013 19:34

Mmm... ser jättegott ut!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Lördag 20 april 00:04

Jag skrev egentligen ett inlägg i onsdag, om min fiskgratäng, det försvann. Och igår somnade jag tidigt! Men nu är jag vaken och vi kom alldeles nyss hem från AW-quiz på glädje och födelsedagsfirande av Ole (Martins pappa!). Anledning till att vi qui...

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards