Alla inlägg den 2 maj 2013

Av Helena Häll - 2 maj 2013 15:40

Idag på jobbet har vi experimenterat! Bara att barnen skulle få en aha-upplevelse. Vi ska inte gå in så mycket djupare på varför det blir det resultatet det blev av exeperimenten utan mest att vi talade om hur det skulle göras och sedan fick de ha en tanke på vad som skulle hända. De tyckte det nog var supercoolt med experiment, speciellt det sista!

Dags att experimentera!


Första experimentet handlade om vätskor som inte tycker om varandra, så vi blandade vatten och olja och hur mycket man skakar de så kommer det hela tiden tillbaks och lägger sig i lager. vattnet underst och oljan överst.

   


Andra experimentet handlade om vad som flyter i vad men även med en liten touch av det förra experimentet. Man blandar nämligen olja, sirap och vatten (i den ordningen) och det kommer då lägger sig i lager med sirapen längst ner, sedan vattnet och överst hamnar oljan. Sedan droppade vi ner en skruv, en äppelbit och en makaron. Skruven åkte igenom allt, äpplet i oljan och makaronen i vattnet. Då var det ett barn som undrade vad som hände om man rörde runt, så det gjorde vi och snabbt som attans la sig allt på samma ställe igen! Fantastiskt när det går så bra när man gör experiment. Barnen var helt inne i detta och skrattade åt att fröken inte lyckades röra om utan att allt la sig på plats igen.

    


Sista experimenetet var russinhissen, detta klassiska mästerverk som är så fascinerande. Man har bubbelvatten och russin. Helt sonika häller man i några stycken russin i bubbelvattnet och vips så börjar de att åka hiss! Upp och ner, upp och ner... upp och ner.. Är sjukt häfftigt ändå! (Ja, jag är ganska imponerad själv med! hehe..)

  
  

Efter jobbet var jag på mitt första besök av fyra hos min naprapat. Han var sjukt trevlig och förklarade massvis och visade bilder och undersökte mig och vips så hade han bestämt sig för att sätta nålar i nacken på mig.. Herregud nu dör jag tänkte jag! Det gjorde jag inte, men nu efteråt har jag fasligt ont i huvudet! Mer än innan.. men när det släpper hoppas jag på att det ska bli bättre över lag! Men nu vill jag helst bara gå och lägga mig och sova! Men ska handla lite sen ska jag nog fasen lägga mig i solen på balkongen fram tills jag ska till Emma på tjejmiddag ikväll!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards