Direktlänk till inlägg 11 september 2022

Spaweekend i Tranås!!

Av Helena Häll - 11 september 2022 10:37

När jag fyllde år i fredags så fick jag en spavistelse och övernattning på badhotellet i Tranås av Martin! Vi åkte dagen efter födelsedagen då vi båda jobbade sent i fredags. Men vi åkte hemifrån vid ett-snåret igår iallafall och kom fram lagom till incheckningen på hotellet vi halv tre. Vi fick ett jättestort rum med fin utsikt över trädgården ner mot svartån. Vi packade upp och gjorde oss iordning för spa! Vi hade i vårt spapaket en inbokad spa-ritual som vi samlades för först. Vi fick ett glas mousserande te först. (Har aldrig druckit te på det sättet innan) men det var ganska gott faktiskt! Sen fick vi genomgång av spa-ritualen där de kör lite av metoden varmt/kallt varannan och det var flera olika moment. Alla dessa stop och behandlingar gjorde man på sig själv eller på varandra. Och det bästa var att allt var i en låst del spa:et där bara spa-ritualgästerna var. Så det var lugnt och skönt! När vi var i Varberg förra året så var ju alla spagäster på samma ställe hela tiden och det var så mycket folk att det blev både trångt och mycket sorl. Så den här lösningen var verkligen toppen med en låst del av spa:et till oss!
Vi började med tvagningen då vi tvättade oss med spa:ets egna produkter och en skrubbsvamp, sen var det dags för bastun som mätte 85grader (de va varmt!). Efter det var det isskrubb, då tog man isbitar och skrubbade sig på kroppen (så man blev sval igen!) efter detta var det ett varmt fotbad med salviadoftande medel och fotmassage som vi gjorde på varandra och sen skulle man skölja fötterna i kallt vatten i 30sek. Nästa steg var rengöring av ansiktet där man tvättade sig först och la sedan på en guldmask som skulle sitta på medan man satt 10 min i ångbastun. Därefter skulle man skölja av sin guldmask och så kom chockdelen!! Spruta iskallt vatten med en slang, på varandra! Uppfriskande minst sagt! Nästa del i ritualen var ett dopp i den 37-gradiga poolen, där låg vi i en stund innan vi satt 20 min i ljusterapirummet för sedan avsluta spa-ritualen med handmassage med hjälp av stenar! Alltså vilken fantastisk upplevelse! Och inte nog med det, när spa-ritualen var klar så hade vi ju hela den vanliga spa:et att gotta oss i. Så då bastade vi björkbastu, badade i vedeldad tunna utomhus, badade i bassängen utomhus med bubblor och badade i bassängen inomhus! Så efter fyra timmar av spa:ande så gick vi upp till rummet och gjorde oss iordning för vår tre-rätters middag som ingick i vår vistelse. Då fick man välja på två alternativ förrätt, huvudrätt och efterrätt. Vi hade olika förrätter, jag valde en soppa och martin carpaccio. Till huvudrätt åt vi oxfilé, med potatis och till efterätt case jag brownie med glass och martin valde jordgubbar och rabarber med smul! Maten var väldigt god! Men iom att vi hade middagstid vid 20, så var det kämpigt med ögonlocken i slutet av middagen, så vid 21.30 hade vi ätit färdigt och gick raka vägen till rummet och somnade som två stockar! Hahaha!
Idag har sovit ut (jag vaknade 06:40! Haha!) efter de har vi tagit det lugnt på rummet och dessutom ätit en lång och god frukostbuffé! Nu bär det snart hemåt igen till de små huliganerna men hade kunnat vilat ut här en vecka till (minst!)!

#födelsedag #tranås #badhotellet #badhotelletitranås #spa #sparitual

I väntan på spa!

Sparkling te!

Här är hela spa-ritualen vi gjorde!

Här var det dags för tvagning!

Insmorning i is efter bastu!

Fotbad!!

Bad i poolen!

Här vi i ljusterapirummet!

Handmassage!

Basta i björkbastun!

Mot utedäcket!!

Dags att hoppa ner i vedeldade tunnorna!

Så härligt och varmt!!

Bad i bubblorna!

Två småbarnsföräldrar som njuter av spa!

Dags för middag! Martin och hans förrätt!

Min soppa till förrätt!

Huvudrätten! Oxfilé!

Våra efterrätter!

Vårt stora rum!

Vår frukostbuffé!

Tusen tack älskling för en fantastisk födelsedagspresent!

Det verkar inte ha gått någon nöd på de där hemma heller!

 
 
Ingen bild

Mamma

11 september 2022 23:20

Vilken trevlig helg 👍!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Helena Häll - Tisdag 16 april 21:35


Idag var jag på quiz på biblioteket med Mirre, hennes man Peter och två till. Det har vi gjort tidigare också. Litteraturquiz med ett tema, idag var det filmtema! Det var roligt, men som vanligt varje gång vi är på quiz på biblioteket så förlorade vi...

Av Helena Häll - Söndag 14 april 20:24

Idag fyllde barnens kusin år! Så på eftermiddagen var vi bjudna på kalas hemma hos Martins syster med familj! Men innan det, på förmiddagen var jag först en snabbis på asecs och köpte sista presenten till Erik! (Kan dock ha glömt att de öppnar 11 på ...

Av Helena Häll - Lördag 13 april 22:28

Idag känns det som det har varit en lång dag! Vi har varit ute och lekt, tittat på två och halv film, lekt med Lego och städat och sen när barnen somnat har jag pusslat och duschat. Ja det var den dagen! Elliot som hade feber när han kom hem igår har...

Av Helena Häll - Fredag 12 april 21:36


Efter en stimmig vecka på jobbet med mycket personalbortfall, inklusive mig själv i onsdags så var det väldigt skönt med helg! Hade sett fram emot en quizkväll (som vanligt!) iom att det inte är något quiz nästa vecka. Men nä, när vi kom hem från för...

Av Helena Häll - Torsdag 11 april 21:34


Ja både veckan och mitt pussel går framåt! Idag är det redan torsdag! Men igår var jag ju hemma och vabbade så det blev som en ledig dag nästan. Idag har alla varit på förskolan och jag har jobbat! När vi kom hem från förskolan var vi ute och lekte l...

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26 27 28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards