Alla inlägg den 8 augusti 2021

Av Helena Häll - 8 augusti 2021 21:24

Idag har jag och Anna varit på en egen liten utflykt utan våra familjer! Denna lilla utflykt har vi sagt att vi ska göra sen Ellionore döptes i klosterkyrkan i Vadstena. Det är bara sisådär 1541 dagar sen.. vi har alltså i mer än i fyra år sagt att till Vadstena ska vi åka och gå på slottet! Och idag blev det verklighet! I morse hämtade Anna upp mig och vi åkte mot Vadstena där vi hade bokat en guidad turvandring på slottet. Den fick vi av Sigismund (Gustav Vasas barnbarn) och inte nog med det, utan även drottning Margareta Lejonhuvuds barnbarn (Gustav Vasa andra fru). Henne räknar jag till familjen nämligen efter min kusin har jobbat som just Margareta fast på Örebro slott under sin studietid. Och just hennes man Gustav Vasa var med i formandet av Vadstena slott och hans barn var sedermera också involverade i detta slott och hur det gick från försvarsslott till ett renässansslott! Och jag skulle kunna dra en hel historielektion för er här, men de bästa vore om ni själva tog er en tur till Vadstena! En mycket bra guidad tur (nästan i klass med min kusin Moa!) och mycket intressant information. Vadstena är också en mycket mysigt stad att vandra runt i. Vi åt lunch på en pizzeria efter några timmar i slottet. Sen gick vi och tittade på just klosterkyrkan där vi för 1541 dagar satt på dop.. och nu när vi kom dit hamnade vi i just ett dop! Vi var tvungna att vänta in att Dylan Ola skulle döpas klart innan vi gick för att kolla på Heliga Birgittas reliker (som vi uppenbarligen missade sist vi va där!) sen gick vi och kollade på klosterområdet innan vi åkte vidare för nästa utflyktsmål; rökstenen! En sjukt gammal sten med massa runskrift på. Googlar man säga det att den är gissningsvis från 800-talet.. Hua, de är ett tag det! När vi var där vid runstenen började vädret bli sämre och det började blixtra, mullra, åska, regna och ja allt du kan tänka dig! Så vi åkte vidare mot Alvastra klosterruin. Väl där ösregnade det men som de två förskollärarna vi är tog vi på oss regnjackor och gick för att spana lite på ruinen. Det var en snabb spaning för åskan kom ikapp oss och det mullrade så typ marken skakade och himlen va kolsvart. Så vi åkte hemåt istället och va tillslut väldigt nöjda över vår utflyktsdag. Vi har ju ändå väntat 1541 dagar på den! Det är ju bättre sent än aldrig!

#utflykt #vadstena #vadstenaslott #vafstenakloster #klosterkyrkanivadstena #heligabirgitta #mammorpåvift #rökstenen #runskrift #alvastraklosterruin

Nu åker vi! Mot Vadstena!

Jag framför Vadstena slott!

I väntan på den guidade turen!

Vår guide! Sigismund!

Jag i kanontornet!

Anna läser om hur man skjuter en kanon!

Tada! I slottskyrkan på Vadstena slott!

Här är hon min släkting! (Eller har jag fått storhetsvansinne nu?!)

Paus på borggården!

Lunch!

Mot klosterkyrkan!

Heliga Birgittas reliker eller ja iallafall ett lårben av henne (tror dom)

Vadstena är så mysigt!

Vättern ser så mycket större ut härifrån än hemma i jönköping.

Mot rökstenen! (Hahaha!) Något brann iallafall, oklart om det var rökstenen eller något annat!

Rökstenen!

Sen kom ösregnet!

Alvastra klosterruin

Alvastra klosterruin!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards