Alla inlägg under juli 2021

Av Helena Häll - 6 juli 2021 23:52

Nu är klockan mycket men semifinalen mellan Italien och Spanien har gått till förlängning och nu straffar. Så spännande! Jag tippade att Italien skulle vinna och se det krävdes nio straffar sen gick mitt tips in! Men nu hade jag ju inte tänkt att blogga om fotbolls-em även om det nu bara är två matcher kvar av mästerskapet. Utan jag hade tänkt och blogga tillägnat min iPhone. Efter inlägget igår där iPhonen hade lagt in bilder ifrån auswisch med temat i naturen så fick vi idag för oss att besöka just, naturen! Vi tog med barnen upp till naturreservatet vid öxnehaga och fick lite i motionsspåren där.. eller Elliot åkte vagn och Max blev buren en bit. Och mitt i skogen tog vi paus och åt banan. Sen gick vi tillbaka igen och lekte lite vid lekplatsen och åt lite mer frukt. Och givetvis tog vi lite kort för att iPhonen skulle få nya bilder till sin i naturen film! Så håll till godo här kommer dagens naturbesök!

#naturen #naturresarvat #skogen #pseudotvillingar #småbarnsförälder

Av Helena Häll - 5 juli 2021 21:31

Vad fel det kan bli ibland vet ni. Max är inne i en fas där ha gillar att titta på bilder och filmer på oss i familjen och släkten och vänner. Han brukar gå och hämta vår kalender i köket och titta och peka på den (Så när december väl kommer, kommer den va i 354 delar). Men i vilket fall så brukar ju iPhone göra egna små filmer av ens foton på telefonen.. (jag har flera tusen bilder!!) så det kan bli en del olika filmer. Sen döper ju iPhonen dem så käck till saker som; porträtt, tidiga ögonblick, hemma förra månaden, middagar osv.. och nu senast hade den döpt en film till, i naturen! Det låter väl mysigt och kolla på alla våra skogsutflykter (eh hur många har vi gjort, en?) men i vilket fall det var en del bilder från landet också. Och så kollade jag och Max på just denna film och så kom en bild med ett älgtorn (trodde jag) och jag funderade på när har jag fotograferat ett älgtorn. Och varför är det ett järnvägsspår med?! Ja det var många frågor som han ploppa upp i mitt huvud innan jag fattade hur fel det hade blivit. Älgtornet var inget älgtorn, det var ett vakttorn och på järnvägen.. ja där fraktades judar fram för att möta döden.. min iPhone har alltså lagt bilder från koncentrationslägret auschwitz i filmen -i naturen. Känns lite malplacerat.. men den har förmodligen valt bilder tagna utanhus och med lite grönt gräs på förmodligen. Men i det fridfulla som associeras med naturen kanske inte riktigt kan återspeglas på platsen som alla människor bör besöka, auswisch. Ett ställe som ger mig rysningar än idag såhär nästan fyra år efter vi var där.

Här är bilden som iPhonen tyckte va, i naturen!

Den här bilden var också med.

Auswish (vi var där i aug 2018)

En av världens mest kända skyltar på en av världens mörkaste platser!

Av Helena Häll - 4 juli 2021 23:30

Jag hade en tanke om att lägga mig tidigt idag. Det sket sig. Jag gav mig i kast med att byta Max strips på näsan. De har jag bara lappat på nya och nya tidigare men nu var det så skitigt att inget fäste längre, smuts, solkräm, mat, svett ja gud vet allt som samlats på den där näsan på en vecka! Så fick snällt lirka bort allt och försöka badda av lite och klistra på nya strips.. det tog sin lilla tid trots att han sov.. (tänk om han hade vart vaken.. då hade vi behövt sätta han i ett skruvstäd! Hua!) men nu är det nya strips där och glipan var inte riktigt helt läkt. Men den hade blivit mycket mindre iallafall! Så hoppas den läker bra och att det blir ett snyggt ärr! Jag själv är helt slut både fysiskt och psykiskt efter den omläggningen av näsan! Men nu kan ni kalla mig doktorn Häll!

#fixarfrasse #jackinäsan #tejpadnäsa #klumpigabarn

Fixar-Frasse med ett smutsigt och mycket skitigt bandage!

Ett nytt påklistrat!

Fotot vi skickade till mina päron som har bröllopsdag idag! Hurra, Hurra, Hurra! 35-år!

Av Helena Häll - 3 juli 2021 22:45

Igår när jag var på så dåligt humör och ville sälja min barn på blocket så smsade jag min bästa vän och frågade ungefär just det; vad gör man när man inte orkar och vill sälja sin barn på blocket. Hon svarade man åker hemifrån några timmar. (Utan barnen då). Sagt och gjort. Vi lämnade barnens hos Martins föräldrar idag på förmiddagen. Nu ifs bara för en timme men det var en väl värd timme! Vi åkte nämligen till rudenstams gårdsbutik utanför Huskvarna och shoppade! Helt själva! Bara tanken att ha med mig barnen in i den butiken bland alla glasflaskor med mustar, cider, marmelader osv.. hua! Max hade rivit hela butiken med omnejd! Så han röjde runt hemma hos Martins föräldrar istället! När vi hade shoppat färdigt åkte vi hem och fikade hos Martins föräldrar och barnen åt lunch. Sen höll vi de vakna i bilen hem och när vi kom innanför dörren så sov hela familjen inom en kvart! (Jag och martin med!) men Eje hade vart vaken sen 05.30 imon vad vi ungen ta lite sovmorgon!

På eftermiddagen åt vi middag redan vid tre snåret och sen var vi ute på promenad i värmen! När vi väl kom hem efter en och halv timme var alla fyra genomsvettiga och helt slut! Efter kvällsmat och sövning och omplåstring av näsa så passade jag och Martin att njuta av lite av gosakerna vi köpte på rudenstams! Nu är det knappa 10min kvar av sista kvartsfinalen i fotbolls em och England kör över Ukraina (som slog ut Sverige! Ops!) 4-0 står det nu!

#rudenstam #utflykt #barnfritid #pseudotvillingar #småbarn #fotbollsem #fixarfrasse #promenad

Barnen avlämnade! Föräldrarna är på utflykt!

Rudenstams gårdsbutik!

Martin shoppar.. (eller leker staty)

Massa shopping!

Rudenstams odlingar.

Vättern på vägen hem. Det ser ut som man är utomlands tyckte martin.

Hemma igen och lunch med Fixar-Frasse!

Elliot äter lunch!

Ute på promenad!

Kvällsmys!

Av Helena Häll - 2 juli 2021 22:23

Idag har vädret varit mycket bättre, dock har mitt humör varit lite sämre.. men så är det när ett barn bara skriker och det andra inte lyssnar utan bara för jävelskap. Men på förmiddagen var vi i stadsparken och lekte en stund innan det blev för mycket folk. Barnen gungade, lekte i klätterställningen och i sandlådan. Sen tittade vi på djuren innan vi gick hemåt igen. På eftermiddagen var vi ute och lekte på en annan lekplats. Martin och Max cyklade dit och jag och Elliot gick. Där åt vi lite frukt till mellanmål innan vi lekte lite till innan vi gick hem. Sen har vi mest tagit det lugnt, ätit carbonara och barnen har testat vårat humör (mest mitt) till bristningsgränsen (och över den..) men nu sover de iallafall båda två (och Max näsa är omtejpad i sömnen som varje kväll) och jag och Martin tittar på en av kvartsfinalerna i fotbolls-EM.

Mina barn gungar jämte varandra!

Av Helena Häll - 1 juli 2021 21:44

Första semesterdagen och guess what jo.. regnet bara öser ner!! Alltså vräker verkligen ner, det var länge sen det regnade såhär! (Jo möjligvis den dagen vi flyttade in här förra året!) Haha! Minns att vädret var ganska regnigt och dåligt i juli förra året med! Men lite uppehåll har det ändå varit. Och i ett sånt uppehåll passade vi på att möta upp min kusin och hans fru och barn. Hans barn är nämligen lika gamla som våra med bara några månaders marginal. Vilket är roligt, inte för de små leker så mycket med varandra men denna gången var de yngsta iallafall vakna och kunde spana och tjöta lite med varandra.

Efter två timmar i lekparken och på en liten promenad så kom det där omtalade regnet så vi gick hemåt och vinkade av våra lekkamrater och gick hem åt lunch. Lite senare sen var det dags för mig att få min första vaccinationsspruta! Efter ungefär 25min i kö fick jag tillslut min spruta ca 10min efter utsatt bokad tid. Men Pfizers vaccin fick jag och känner just nu, ingenting! Jag har dock lite huvudvärk men det är nog för jag är sjukt trött! Sen brände jag översidan av fingret i ugnen innan så har mest ont där istället! Hahaha. Martin undrade hur jag lyckas med allt.. ja det kan man undra! Nu ska vi göra ett tappert försök att tejpa om delar av Max näsa innan jag ska krypa ner och sova för idag!

#semester #ösregn #vaccinerad #pfizer #lekdejt #fixarfrasse

Lekplatsdejt!

De yngre kunde tjata lite med varandra i vagnarna!

På g till vaccination i ösregn och stormbyar!

Första dosen fixad!

Elliot smäller flugor i leksakslådan..

?medan Max (och pensionärsgrannen i blått, längst upp på balkongen i bakgrunden) tittar på maskinerna som ska asfaltera vägen utanför!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards