Alla inlägg under juli 2021

Av Helena Häll - 23 juli 2021 22:03

Då var det vår sista hela dag här i gryt. Jag hade nog kunnat stanna några dagar till nu när man kommit in i rutinerna att bada och jaga barn på ett annat ställe än hemma. Sen kommer de nog vara lite skönt att komma hem också då vår hem är något mer barnsäkrat än detta och inte fullt av sten.. men idag vaknade vi upp till något sämre väder än tidigare i veckan. Men inte kallt egentligen utan 20 grader och mulet. Så efter frukosten packade vi ner barnen i vagnen och gick på promenad bort till poolen där vi badade ihop i barnbassängen i det mulna vädret. Sedan gick vi hem och åt lite lunch för att i eftermiddag packa ner barnen i vagnen och ja ni har gissat rätt, vi gick och badade! På eftermiddagen hade dock solen tittat fram och det blev riktigt varmt igen. Nu på kvällen har vi hämtat pizza i fyrudden och njutit av vår sista kväll ihop. Imorgon börjar resan hemåt igen!

#grytsskärgård #pizza #semester #bada

Morgonpromenad mot poolen!

Bad i poolen!

Martin och jag gjorde quesadillas till lunch!

Eje redo för stranden!

Mot stranden!

Bad!

Max badar med morfar

Till fikat hade alla helt plötsligt ingen dricka kvar? den hade nämligen Max snott åt sig! Hahaha!

Max äter kex ståendes på ett ben!

På g hem från stranden för sista gången!

Pizzakväll!

Av Helena Häll - 22 juli 2021 22:45

Kom på att jag glömt blogga idag. Så nu får ni ett snabb uppdatering om läget! Idag har vi gått bananas och badat två gånger! På förmiddagen var vi borta i poolen (var 26 grader i barnpoolen och 24 grader i stora bassängen!) och på eftermiddagen var vi vid badplatsen (i havet var det 25grader!) så vi har badat i massor och det har varit så skönt för idag har det varit riktigt varmt igen! Annars har dagen flutit på som de flesta dagar här i gryt, same procedure as every day! Men tänk snart är veckan slut, nu när man börjar komma in i rutinerna för semestern!

Kort på Eje och Max från barnpoolen på förmiddagen!

Fika på stranden på eftermiddagen!

Kvällens överlevnad! Pepsi, ostbåge, napp och salva för myggbetten!

Av Helena Häll - 21 juli 2021 21:03

Idag har vi gjort samma sak som alla andra dagar här i gryt. Bara att idag har jag nästan helt glömt att ta några kort. Så kan det gå när man gör samma saker dagarna i enda! Blir inte så mycket variation men barnen är iallafall nöjda. Dagens förmiddagspromenad gick ner till båtbryggan här nere i viken och kollade på båtar. Sedan hem igen och bada i poolen för att sedan äta lunch, sova middag, och sen idag, bada i havet, hem igen och äta middag och nu sover dem och vi laddar för lite spel! Men andra ord, precis som alla andra dagar hör i gryt!

#omigen #grytsskärgård

Morgonpromenad

Vår badplats taget ifrån båtbryggan

På väg till badplatsen, dricka och nyplockade blåbär i barnens sandhink.

Av Helena Häll - 20 juli 2021 22:09

Idag på förmiddagen tog vi bilen bort till fyrudden som är sista anhalt här på fastlandet. Ska du vidare ut i skärgården måste man ta båten. Bilfärden tog typ fem minuter och sen så tog vi vår promenad där med barnen och tittade på båtar. Det fanns en del fina båtar men sen var det också typ det. Det kändes som världens ände! Hahaha! Så promenaden blev inte så lång. Istället åkte vi hem och barnen nakenbadade lite i poolen i trädgården och barnen somnade givetvis båda två i bilen tillbaka! Men efter lite lunch och ännu mer sovning för dem så åkte vi på eftermiddagen bort till samfälligheten pool och badade där med barnen. Och vi satte på båda barnen simpuffar och så badade de stora bassängen (och givetvis även i barnpoolen då det är varmare vatten där!). Nu ikväll har vi ätit tacos, tårtrester och spelat quiz om länder och flaggor (jag vann!) och så har vi spelat M.I.G (Martin vann!) nu blir det strax sängen för en ny dag imon!

#semester #grytsskärgård #spelaspel #bada

På promenad i fyrudden (Max är sjukt missnöjd på bilden!)

Båthamnen!

Vi bor ungefär vid fingret!

Bad i poolen!

Lunch! Max gav sina rester till Eje!

Bad i stora poolen!

Fika!

Har man blött ner sin mössa i bassängen får man ha badbyxor på huvudet istället!

Max tog ett extra bad med kläderna på efter middagen!

Av Helena Häll - 19 juli 2021 22:10

Idag är det Elliots 1-års dag! Herregud vad tiden går fort! Vi har alltså i ett helt år varit två-barnföräldrar till våra pseudotvillingar! Galet! Även om vissa stunder känns som en evighet med två småbarn så har det här året gått snabbt (såhär i efterhand). Elliot har firat dagen lång med promenad, nakenbad i poolen, lunch, bad i havet, trerätters middag, paketutdelning och nu har han (och hans storebror) slocknat som två ljus. Medan vi andra spelat spel som mamma idag vann! Efter hon vunnit och vi skulle spela klart så va hon lite ofokuserad ett tag sen helt plötsligt undrade hon; är det min tur nu? Hahahah? Ne mamma du har ju redan vunnit spelet!

#ettår #födelsedag #elliot #pseudotvillingar #grytsskärgård #semester #trerätters #speladpel

Morgonens promenad!

Max badar! Han bara traskar rakt ut den ungen och tjuter bada, bada, bada!

Födelsedagsbarnet badar!

Århundradets familjefoto! #familjefoto

Förrätt!

Huvudrätt!

Taaadaaaa! Min jordgubbstårta!

Paket!

Spelkväll!

Av Helena Häll - 18 juli 2021 22:09

Idag har vi spenderat vår andra dag i gryt. Och vi började dagen med frulle på uteplatsen innan jag, martin, barnen och min mamma gick en promenad i närområdet. Det är ju mycket återvändsgator men man kan fortfarande gå runt de mesta till fots och så när vi kom ut på vår gatan från en skogsstig så sa både mamma o martin; nu ska vi ta vänster och jag sa då (givetvis) nu ska vi till höger. Gissa vilket håll vi skulle gå, jo höger! Så hem kom vi till stugan och där blåste vi upp barnpoolen och barnen fick bada lite innan lunchtime. Efter lunch och middagslur så åkte vi och testade badplatsen som tillhör alla stugor här omkring. Alltså samfällighetens badplats, superfin var det med bryggor och strand. Max badade massvis och vandrade ut i vattnet utan farhågor! (Bha!) den ungen alltså! Och även Eje badade och var helnöjd tills han skulle få upp, då fick vi muta han och Max med fika! Så var alla nöjda och glada igen! Väl hemma igen lekte vi lite till och sen åt vi middag! Nu sover barnen så gott och vi har spelat spel (som jag vann!) Och imon vankas födelsedag! Herregud tänk att det redan har gått ett år sedan lillebror föddes! Tänk att vi för ett år sen var på förlossningen nu och nästa precis på pricken tidsmässigt som de satte ryggbedövning på mig, sen fick jag vila lite för de skulle förlösa flera andra emellan, sen satte de värkdroppet strax innan tolvslaget och Eje flög ut fort som fan, rent ut sagt! Så när morgondagen precis börjar är det ett år sen vår andre son föddes!

#grytsskärgård #semester #bada #födabarn #tbt #förlossningen #fyllaettår

Dagens promenad!

Frihetsgudinnan med en napp och nyplockade hallon!

Vår stuga!

Plus den lilla stugan där vi bor med barnen.

Nakenbad i poolen!

Bad med Max!

Helt familjen!

Eje!

Middag!

Spelkväll.

Av Helena Häll - 17 juli 2021 21:40

Idag var det då dags att åka iväg på vår första familjesemester som tvåbarnföräldrar! Vi var iväg lite sommaren när Max föddes men inga större resor förra sommaren för då födde vi barn. Men nu var det då dags! För nu har vi åkt till gryt! Eller gryts skärgård rättare sagt! Innan vi hyrde stuga här hade jag ingen aning var det låg! Men nu vet jag, det ligger aslångt bort! Hahaha! Det gick ändå ganska bra, det var Elliot som var lite missnöjd sista biten i bilen men fram kom vi till den lilla stugan. En stuga som sett sina bästa dagar och med ett litet stenmonument i trädgården. Vi byggde genast för stensättningen med stolar så nu ser det ut som en sån där gammal vikingagrav istället! Men vad gör man inte för att Max inte ska slå halvt ihjäl sig! Efter framkomst och installering (och bygge av vikingagrav) så åkte vi bort till poolen som tillhör stugorna. Och badade i barnpoolen hela familjen och mina föräldrar som också är med. Det var väldigt svalkande för här är det minst lika varmt som hemma! Sedan käkade vi middag i stugan och nu sover barnen (och martin) som stockar och jag och mamma o pappa sitter och njuter av tystnaden (eller ja, jag bad dem va tysta så jag kunde skriva klart blogginlägget! Hahaha) imon väntar en ny dag i gryts skärgård!

#semester #gryt #grytsskärgård #pseudotvillingar #vikingagrav #hyrastuga

Nu åker vi!!

Och nu kom vi fram! (Gick långsammare än en bild i verkligheten!)

Bada hela familjen i barnpoolen!

Elliot hänger vid poolen!

Middag!

Vår vikingagrav! Hahaha!

Min familj!

Dags att sova!

Precis innan vi skulle åka till gryt fick Elliot för sig att marinera sig självt i sin lunch? hahaha! Han fick duscha innan avfärd!

Eje!

Av Helena Häll - 16 juli 2021 22:07

Man tycka vad man vill om all ombyggnation i jönköping, men en sak som är säker är att det under flera års tid nu så byggs det om precis överallt! På riktigt så är det grävskopor, lastbilar, lyftkranar, ja ju name it! Allt finns här minst en av dem, varje kilometer, överallt! Men härromdagen upptäckte jag att det inte bara byggs om utan rivs också. Och mer specifikt rivs det hus där jag har minnen ifrån, mycket minnen! De river nämligen just nu mitt gamla dagis (ja de hette så på stenåldern när jag var liten!) och inte nog för de river hela dagiset med alla tre avdelning, de river och matsalens där jag ätit hundratals gånger! Och haft uppvisningar, luciatåg och discon! Tror ni det var färdigt där? Nej, de river även mitt gamla fritids! Där jag hängde långt in på eftermiddagen under hela lågstadiet och halva mellanstadiet! Vår ateljé, vårt kuddrum, mina fritidsfröknar som rullade sina cigaretter och hade vandrade pinnar! (Gud bevare mig om de hade hänt i dag!) men då var det okej och det blev folk av mig också! Även den vita lilla baracken där jag gick i årskurs 1 (och 2 kanske?!) rivs..
Sen vet ni så var det inte slut med de heller. Utan borta vid mina gamla högstadieskola där rivs det också! Där river de istället dramasalen och bildsalen! Därifrån har jag också massa minnen (bättre från drama än bild.. bild va aldrig riktigt min grej). Jag undrar, speciellt borta vid min låg o mellanstadie skola vad de ska bygga istället för mitt dagis, min gamlaskolbyggnad och mitt gamla fritids?! Förmodligen nytt eftersom själva skolan står kvar! (Och har typ gjort sen sent 1800-tal!)

#jönköping #rivahus #minnen

Nu börjar grävskopan att riva mitt gamla fritids!

Nästa gång vi gick förbi va hela gaveln borta.

Sen var hela huset borta!

Här rivs gamla drama och bildsalen.

Kort på mig taget utanför mitt fritids! (Det huset som rivs på de första tre bilderna!)

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!