Alla inlägg under mars 2021

Av Helena Häll - 7 mars 2021 20:19

Vilken söndag! Långloppssöndag deluxe! Först traditionsenligt som bör var det Vasaloppet (det är ju första söndagen i mars!). Sedan femmilen i längd-vm på det! Alltså flera timmar av skidor (och lite skidskytte och friidrott med!) vilken sportsöndag! Härligt!

Något som inte är lika härligt är att snön är tillbaka! Ne fy sjutton och blä! Den trodde vi att vi inte skulle få se mer, men tji fick vi! Idag när vi vaknade var det vitt ute igen. Och svinkallt var det också. Vad jag längtar till våren och sommaren och kunna vara ute och vara lediga! (Och inte föda barn!) som jag gjort två somrar i rad nu (om nu slutet av maj räknas som sommaren, men det var sjukt varmt när Max föddes!) men i vilket fall för att liva upp snökaoset lite gjorde vi min favorit rätt sen jag var barn (en av de bästa matträtterna jag vet nu med!) biff i sås!! Martin gillar rätten med så vi åt tills vi höll på att spricka! Så gott verkligen och enkelt!

Man strimlar lövbiff (ca500g) och lägger i en smord form, blandar vispgrädde (2,5-3dl) med senap (2-3msk beroende på smak) salt (1 tsk) och peppar (2krm). Häll såsen över den strimlade biffen, häll riven ost över allt och in i ugnen på 225grader i 25min och så serveras det med ris och en sallad! Ni kommer inte bli besvikna!

#vasaloppet #mars #långlopp #femmilen #vm #snö #recept #lövbiff #barndomsrecept #godmat

Vasaloppet!

Vinterpromenad!

Söndagskaos i soffan!

Av Helena Häll - 6 mars 2021 21:09

Det är ju mars månad nu kom jag ju på, så det var ju dags att ta tag i mitt mars-mål. Det var att plantera paprikor och tomater till att ha på balkongen sen. Jag fick givetvis hjälp av fixar-frasse.. han började med att äta upp paprikakärnorna vi skulle plantera.. hopp! Tur att vi hade många! Men förvånar mig inte om han skiter ut en hel plantering av paprikor sen! Tomaterna åt han dock inte upp. Utan den delade vi i småbitar (mittendelen av den alltså) och planterade rakt av. Så nu är det bara invänta hur detta ska går för de små fröna. Omplanteringen av elefantöronen har ju gått över förväntan när alla plantorna överlevde!

#plantera #paprika #tomat #12målför2021 #månadsmål #fixarfrasse #småbarn

Mums med paprikafrö!

Tryck ner fröna!

Och tomaterna las ner dem också!

Av Helena Häll - 5 mars 2021 20:57

Friska, fredag och frivisning av cmore på tv:n! Så just nu behövs flera barnfria-timmar på dygnet om vi ska kunna utnyttja frivisningen som bara håller i sig en vecka! Det började dock med att jag fastnade i Harry Potter och dödsrelikerna del 1 (vilket jag redan sett sjuhundra gånger) kunde ju valt något annat. Men känner jag mig själv rätt somnar jag inom en timme i vilket fall. Det är det där med att hålla sig vaken på kvällen.. inte min grej längre! Så ja, godnatt då!

Fredags-Max!

Harry Potter visning!

Av Helena Häll - 4 mars 2021 20:08

Dag två i sjukstugan. Som egentligen inte är någon större sjukstuga. I en vanlig värld hade vi jobbat och vart på föris som vanligt. Men iom coronan så är det minsta lilla och man får vara hemma. Och sen ska man ju vara hemma lite extra också. Men barnen är pigga och jag och Martin är väl hyfsat pigga med (om man plockar bort småbarnströttheten).

Vi började iallafall dagen med att gå och leka i stadsparken på morgonen. Vi tog dubbelvagnen nu när vi lagat den så Max slapp gå upp för backarna! Elliot somnade så gott och vi andra lekte på lekplatsen i över en timme. Sen gick vi hem för att inte frysa ihjäl! Vi var dessutom så tidiga i morse att vi hade hela lekparken för oss själva!

Sen har vi mest tagit det lugnt! Tittat på två damstafetter.. den från längd-vm blev ett praktfiasko men stafetten från när skidskyttet började igen var en top noche, en fröjd att se, så tack för ni räddade upp den här sportdagen!

Jo vi har ju firat idag med!! Smålands nationaldag! Fössta tossdan i mass är det ju idag!! Då äter man massipantåta!! Så vi fikade varsin bit när Max sov middag! Sen fick vi ta en promenad till på eftermiddagen för att väga upp sockerintaget!

#smålandsnationaldag #fösstatossdanimass #stadsparken #jönköping #leka #promenad #massipantåta #skidvm #stafett #skidskytte

Påväg upp till stadsparken! Det ser så härligt ut och det var så förbannat kallt!

Livsnjutaren i gung!

Max!

Elliot sov sig igenom hela vistelsen i stadsparken!

Vättern och jönköping i vårsolen!

Varsin bit av massipantåta! Hejja Småland!

Promenad nr 2 för dagen!

Av Helena Häll - 3 mars 2021 20:26

Det sista jag skrev igår var att jag skulle läsa lite innan sovdags.. jag kröp upp i soffan med morgonrock och lite gott att dricka. Sen hinner jag inte ens öppna boken innan helvetet börjar. Elliot vakar, tjuter och är täppt! (Ohhh no!!) jo men visst är det så, Eje har tagit över Max förkylning (Max är pigg som en mört!) och sen har han ojat sig och gnällt och snorat typ hela natten. Jag och Martin har knappt sovit en blund. Sen visar det sig att martin låter lika dant han med (till viss del allergi dock!) men ändå! Så kontentan; vi är hemma och snorat som en hel familj idag!

Men rätt var det var mitt under dagen så slutar det iallafall rinna ur Elliots näsa, bara sådär. (Det gjorde det på Max med) men inte på martins allerginäsa! Så nu låter han värst i hela familjen helt plötsligt! Tur att jag var så snäll och gick och köpte allergitabletter åt han innan då. Men det går ingen nöd på oss, vi har orkat gå ut med barnen, laga mat och städa! Och martin har även byggt ett torn upp till taket av Max duplo, utan Max.. för han tittade på tv istället! Hahaha!

Nu ska jag iallafall göra ett nytt försök att läsa en rad eller två och hoppas på bättre lycka än igår, risken är väl dock att jag somnar i brist på sömn!

En snorig krabat som höll sina föräldrar vakna inatt!

Martins torn ända upp till taket! Hejja Pappa!

Lyckan är gjord när man får titta på och vinka till grävmaskinen på gården!

Max och pappa gungar i lekparken.. eller mest pappa..

En glad Elliot utan rinnande näsa!

Max dammsuger väldigt effektivt. Bra hjälpreda!

Av Helena Häll - 2 mars 2021 20:29

Idag har vi tagit en extra dag hemma för Max var lite snorig i helgen! Men andra ord blev det som en måndag fast på en tisdag. Dagen började med att Max insåg att han hade första parkett på vår innegårds nya ombyggnad, med andra ord första parkett på grävmaskinen!!! Wow tyckte han och vinkade till den genom fönstret.

Vi har också roat oss med Youtube-klipp och lekt med modellera! Han fick de för ett tag sen så vi testade när Elliot sov lite. Det var ganska hårt att knåda för han och med tillbehören gjorde jag roliga figurer, de plockade han isär ögona böj. Men han lekte med det en stund och sen ännu längre med att vara hälla i och ur alla tillbehör ur en glasburk! Ibland behövs det inte så mycket för en liten.

Förövrigt idag så har vi ätit middag (ja det gör vi ju varje dag!) men vi har ätit samma middag alla fyra!! Wohoo!! Tänk vad smidigt när vi kan göra det varje dag! Men idag var alltså premiären! Lasange! Han brukar ju annars plocka lite av delar av vår mat vi äter men idag fick han det precis som det var! Han fick väl i sig en del iallafall och åt lite på kanten på tallriken med!

Nu tänkte jag läsa en liten stund och sen gå och lägga mig tidigt, det behöver jag! Har sovit sämre än det vanliga dåliga jag brukar sova så trött är bara förnamnet! Godnatt!

#grävmaskin #ombyggnation #vab #modellera #lera #lasange #barnmat

Vilken utsikt från soffan han har nu!

Leka med modellera!

Där bakom ser ni en av mina fräsiga gubbar jag byggde!

Sortera alla tillbehör var minst lika roligt!

Lasange.. eller tallrik.. det mesta går att äta om du frågar Elliot!

Mumma!

Av Helena Häll - 1 mars 2021 20:25

Jag har ju som ni vet haft ett litet utspel om hur tråkig bokrea var iår. Så jag tråkigt utbud att jag inte ens varit där! Haha! Men har ju ändå tänkt på mina barn, främst den äldsta då! Den yngsta äter bara upp böckerna!

Så när jag var och storhandlade igår på maxi så passade jag på att köpa två böcker till mina barn. En om traktorer och en om brandbilar! Max va helnöjd! Elliot med, men förmodligen inte för jag köpt böckerna utan mest för han fick se mig gissar jag.

Annars idag har martin varit hemma och varit föräldraledig! Så skönt! Har känts som söndag hela dagen men så är det liksom redan tisdag imon! Vilken lyx!

#bokrea #icamaxi #bojanochtraktorn #brandbilen

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards