Alla inlägg under mars 2021

Av Helena Häll - 16 mars 2021 21:31

Idag har våren vart på besök igen. (Efter 348 st bakslag som vanligt) förra veckan var det snö och nu är det vårigt och varmt igen! Jag passade därför på att äta lunch i solen på balkongen idag, sen sitta där och läsa lite! (Elliot sov och Max var på förskolan!). Men jag har gjort lite nytta idag med, har rensat bland Elliots kläder igen.. den ungen växer fortare än jag vet inte vad! Bvc var här på hembesök med och han blev godkänd (och vi med) men det var inte därför jag rensade utan för att klädern svämade över i lådan. Och Martin lyckas av någon anledning alltid välja något plagg av för liten storlek när han ska klä på. Så nu rensade jag ut det så slipper han fråga varje gång! Återstår att se om det hjälper..

#pseudotvillingar #rensakläder #fixarfrasse #vårkänslor #sol #vår #lunchisolen

Lunch på balkongen i solen! Jag satt i linne och njöt av värmen.

Rensat ut massa kläder. Det här var knappt en tredje del så ni kan förstå att det var överfullt.

Här är FixarFrasse som också fick lite vårfeeling idag! Blöja och hatt är det nya nu! (Eller så hade han tacogratäng över hela sin klädsel och blev förvisad att vara klädlös fram till läggdags!)

Av Helena Häll - 15 mars 2021 20:21

Igår blev det inget blogginlägg. Jag orkade verkligen inte. Är så fasligt trött typ jämt, men tänker att en dag klarar ni er utan att läsa om mitt kaos!

Idag har jag iallafall haft promenaddag! Först på förmiddagen gick vi en karavanpromenad med tjejerna (utan barn! Lyx!) de va hemma med martin iom att han är hemma på måndagar nu. Så jag, mamma, Inger, Mia och Ewa-Karin spatserade en ny runda dagen till ära! Genom stadsparken, en rejäl rundtur på kyrkogården och sen ut med dunkehallaån hem igen. Mycket trevligt! Och välbehövligt att prata med en vuxen människa som inte är Martin! Hahaha!

Sen på eftermiddagen var jag ute på promenad igen, fast denna gången med min familj. Vi gick ungefär en timme och jag höll på att frysa ihjäl. Inte för att det var så kallt egentligen. Men jag hade råkat förtränga att vi bor i typ världshistoriens blåsigaste stad. Och givetvis blåste det från Vättern idag, vilket betyder att det är svinkallt! Men jag tog en varm dusch när vi kom hem och så festade vi till det med egengjorda kebab i bröd. Vi köpte Amirs färdiga gyroskebab, ni vet han som vann Sveriges mästerkock 2014.. och som gör reklam på tv för din kebab. (Alltid som är bra, det är kebab!) den sloganen ni vet.. eller så kollar ni inte på reklam dagarna i ända som vi gör! Hahaha! Men i vilket fall så blev det jättegott! Gyroskebaben var riktig god och så hade vi det i pitabröd med sallad tomat, gurka, rödlök och kebabsås! Det kan jag verkligen rekommendera!

Nu ska jag fasen festa till det med ett glas saft efter mina 13000 steg idag!

#promenader #måndag #hurtbulle #amir #gyroskebab #sverigesmästerkock

Första promenad gänget vid ån!

Promenad längst dunkehallaån.

Damerna!

Promenad nr 2, den kalla promenaden!

Amir på kebab-förpackningen!

Kebab i bröd (med extra sås!)

Av Helena Häll - 13 mars 2021 23:17

Mellofinalen idag! Jag hade tippat en jordskredsseger till Tusse med Saade som tvåa! Japp men poäng till mig! (Personligen hejade jag på Saade) men sen gick tippningen inte lika bra! Jag hade rätt på första, andra och sista låten i finalen! De flesta kompisar i appen hade precis som jag, två-tre rätt. Men martin prickade in sju rätt! Han laddade ner appen precis innan röstningen avslutades och har knappt sett programmet idag! Hahahaha! Ren tur! Nu återstår bara att se hur det går för Tusse i eurovision.

Annars idag har mina föräldrar varit här och sett mello. Vi har druckit Bellini, ätit chips med gräddfil, rom, och rödlök på, sen friterat till också. Så nu är jag proppmätt och något trött.

Vi har också varit ute på promenad på förmiddagen och vart på kyrkogården och sagt hej till de döda. Max tänkte snällt lämna sin sten på graven hos sin gammelgammelfarfar och gammelgammelfarmor (min farfars föräldrars grav!) men ångrade sig i sista sekunden och gick tillbaka och hämtade den och höll den i handen resten av vägen hem sen!

#melodifestivalen #tusse #saade #mello2021 #bellini #fixarfrasse #dunkehalla

En mycket bra melodifestivalfinal! Väldigt bra programledare!

Tilltugget!

Bellini!

Max med stenen på graven! Innan han ångrade sig.. De kunde fått en sten av sitt barnbarnsbarnbarn.. (vilket hänga gubbe ord!)

Max promenerar på kyrkogården!

Av Helena Häll - 12 mars 2021 20:36

Idag har vi haft morgonmys! Sen åt vi omelett och rostad macka till frukost. Sen dansade vi till videor på youtube (främst det sydkoreanska pojkbandet BTS... Max favoriter just nu) sen kom min mamma och då städade vi iordning lite i klädkammaren och på lilla toaletten. Sen åt barnen lunch och Max tog en tupplur. Sen åt jag lunch och var iväg lite. Efter det kom jag hem igen och barnen åt mellis och sen gick min mamma hem och vi dansade lite till BTS igen. Sen kom martin hem från jobbet och han tog med dem ut lite medan jag åkte och hämtade mat på samboosak. När jag kom hem höll de på att dammsuga hemma för Elliot hade råkat riva ner en blomkruka. (Klåfingriga unge!) sen åt vi och lekte lite och nu sover barnen och martin åkte och handlade på Ica maxi (på en fredagkväll!) jag är helt slut efter att ha vart vaken sen 05.20 så nu vet ni vad jag har gjort idag! Godnatt!

Barnen morgonmyser i sängen!

Min söta pojkar!

Sen blev det Lyxfrulle!

Elliot åt sin omelett med god aptit!

Under städningen av klädkammaren och lilla badrummet fick jag en ny sysselsättning! Liksvepare! Jag var grymt duktig på det!

Mys efter maten! Max dammsuger, Elliot leker och vi andra kollar på skidskytte.

Av Helena Häll - 11 mars 2021 21:01

Äntligen har det blivit lite omgjort i vårt hem! Det har kommit upp två tavellister i köket, där jag nu kunde ställa vår snygga inramade årskalender! (Och en kokbok!). Pappa hjälpte även till att flytta ut mormor i vardagsrummet. Ja alltså inte min riktiga mormor hon dog ju i julas men byrån jag fick ärva. Jag har börjat kalla byrån för mormor nämligen, det var enklast så! Så mormor står nu i vardagsrummet med den fina tavlan jag ramade in igår och med lite tulpaner på med! Jag är så nöjd att jag kan spricka! Inne i arbetsrummet gjorde vi en liten myshörna med en av Martins extramormors stolar. Tant Anna som var som Martins extramormor (hans riktiga mormors halvsyster var hon) gick ju också bort förra året. Så nu har vi ett Tant Anna myshörn i arbetsrummet! Så för att vara lite extra morbida så har nu den fullt normala familjen har möblerat om med de dödas möbler! Men för att inte skämta för mycket om de döda är vi väldigt tacksamma för vi fått ärva deras möbler även om vi hellre hade haft de två 90+ damerna kvar på jorden! Men man får vara glad för det lilla, en mormor i vardagsrummet och en tant Anna myshörna i arbetsrummet!

#ommöblering #makeover #ärvdamöbler #homestyling #dedödasmöbler #mormor #extramormor

Tavellisterna är på plats!

Mormor står i vardagsrummet!

Tant Annas myshörna i arbetsrummet!

Av Helena Häll - 10 mars 2021 20:41

Idag har jag effektivitetsshoppat! På 1,5 timme hann jag åka till Hemmahallen (gamla ekohallen) och köp ett snyggt galler som ska hängas upp i arbetsrummet. Sedan har jag även varit på Biltema och köpt reperationskit till barnvagnshjulen, som uppenbarligen inte vill hålla sin luft i däcken utan vill punka sig självt om och om igen. Efter det var jag på Ica-maxi och handlade lite (och fick avstämning på mina nio varor!). Sen gick rutten till Rusta för att köpa ramar till mina nya affischer jag beställt. Så nöjd blev jag! Efter det blev det Erikshjälpen en snabbis (de har nu även extraöppet på onsdagar!) kollade efter lite böcker bland annat de jag saknar i Camilla Läckbergs första deckarserie om Erika Falck och jag hittade faktiskt två av de tre böcker jag saknade! Och vips hade jag coronaeffektiviserat mina inköp och var hemma efter 90min igen!

Annars idag har jag pratat med en överentusiastisk kvinna på kyrkogårdsförvaltningen. Hon var så himla trevlig och hjälpsam (och pratglad). Hon var t.o.m ute i deras arkiv och letade upp saker åt mig gällande gamla gravar där mina släktingar har legat. Eller ligger rättare sagt, för även om gravstenen är borta så ligger de ju kvar där i jorden och vilar. Och ingen hade begravs ovanpå dem heller så själva gravplatsen är öppen för nya döda att begravas ovanpå min farmors mormor och morfar!
Min farmors farmor och farfars grav är dock kvar och det var anledningen till att jag ringde till kyrkogårdsförvaltningen från första början. Jag har nämligen bestämt mig att ta över gravrätten för deras grav de närmsta 15 åren. Tyckte nämligen det vore så synd och ledsamt att de bara skulle glömmas bort sådär. Det kostade nämligen 40kr om året. Så 600kr för 15 år. Det är väldigt lite pengar för att visa lite medmänsklighet för de döda!

Dagens vurpa har idag utförts av lille Maxen som snubblade när han sprang i vardagsrummet. Han lyckas träffa kanten på dosan för eluttaget som sticker ut från väggen och vips så hade han ett jack i hårbotten. Det syns dock inte om man inte flyttar på allt hans hår. Men nu på kvällen hade bulan lagt sig lite och det verkar inte vara någon större fara. Men stackars min lille fixar-frasse som verkar ha ärvt sin klumpighet från sin mor.

#shopping #coronaeffektiv #hemmahallen #inredning #tavlor #bokfynd #erikshjälpen #biltema #kyrkogårdsförvaltningen #gravförrättare #otursfågel #sinmoruppidagen #fixarfrasse

Här är mitt nyinköpta galler med små förvaringskorgar!

Min poster som en kalender som jag ramat in och den ska vi ha i köket!

Min nya tavla! Tycker den är såå fin! Har köpt en affisch och sen ramat in den själv!

Två av Läckberg böckerna jag saknade, till vrakpris på Erikshjälpen!

Min lilla Fixar-frasse med sin lilla bula!

Nu på kvällen ser det lite bättre ut! Och nu sover han gott med sina två nappar, en i munnen och en i handen!

Av Helena Häll - 9 mars 2021 20:49

Idag är det nionde mars vilket betyder att jag fyller år! Eller ja alltså jag fyller halvårsvis idag! Idag fyller jag 34 och ett halvt! Haha! (Viktigt att räkna även halvåren!) speciellt nu när jag insåg att om ett halvår när jag fyller 35 så är jag helt plötsligt närmare 40 än 30! Och som Martin så snällt påminde mig att när jag fyller 35 sen så är jag halvvägs till 70! Hahaha! Han räknade även ut att jag fyllde 414 månader! Elliot fyller 8 månader snart och Max 22.. Bah! Jag börjar bli gammal! (Iallafall om man räknar månaderna!)

Som bonus får ni här årets familjebild från oss!

#halvårsfirande #414månader #åretsfamiljebild

Elliot blev för två sekunder ett monster och Max var på dåligt humör innan bilden togs ska tilläggas.. men detta gjorde inte saken bättre! Hahahaha!

Av Helena Häll - 8 mars 2021 20:08

Idag har vi lyxat till det jag och min man! Vi har fått gå ut och äta lunch på restaurang! Hörni alltså! Vilken lyx! Min mamma hoppade in och va lite barnvakt så vi kunde komma iväg ut och äta! (Tack!) Vi var senaste ute och åt när martin fyllde år, vilket är nästan fem månader sen. Så vilken lyx att kunna sitta ner och äta i lugn och ro och föra ett normalt samtal! Det gör vi nämligen aldrig annars, eller jo såklart vi pratar med varandra men vi har ju två andra som också tar vår uppmärksamhet! Men i vilket fall var vi nere på dal baffo på andra sidan stan och åt deras wienerschnitzel med stekt potatis och bearnaisesås! Alltså vilka gigantiska schnitzlar, det var knappt vi var hungriga till vår middag nu på kvällen! Men det var gott och väl värt besöket. Nu hade vi ju ifs bestämt att vi skulle just äta detta för flera veckor sen och bara inväntat en dag när det skulle passa som bäst!

Annars har vi mest tagit det lugnt idag. Jag har haft digitalt lönesamtal med min chef och martin har varit hos optikern och på eftermiddagen promenerade vi en sväng. Elliot i vagnen, Max på brädan och den obligatoriska stenen var med den med. Nu ligger den utanför dörren i farstun och väntar på nästa promenad! Hahaha! Barns envisa påhitt alltså!

Nu på kvällen efter middagen har barnen badat lite ihop, det var som hela havet stormar gånger fem och alla inom en mils radie var blöta! Men de hade de kul och skrattade och sen efteråt mös de tillsammans i soffan innan läggdags! Naww! Dom två alltså!

#lunch #lyx #barnfritid #egentid #dalbaffo #wienerschnitzel #pseudotvillingar #promenad #helahavetstormar #bröder

Lunch med han! Min stora kärlek!

Alltså jag höll på att spricka efteråt! (Jag åt inte hela!) men det var gott!

Hela havet stormar!

Mina killar! De bästa bröderna!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards