Alla inlägg under januari 2021

Av Helena Häll - 7 januari 2021 21:45

Från och med idag är det obligatoriskt med munskydd vid vissa tidpunkter i kollektivtrafiken. Nu åkte ju jag och Elliot inte kollektivtrafik utan vi gick en promenad efter vi lämnat Max på förskolan en sväng. (Han grät inte vid lämning däremot vid hämtning - han ville inte gå hem!). Men åter till den där promenaden, vi va och förnyade lite eurojackpot eftersom vi vann förra veckan och så bytte vi in en lott martin hade vunnit på till fars dag tror jag det va! (Men bättre sent än aldrig!) och vips så vann han 40kr till så nu måste vi gå en ny promenad för att byta in den lotten med. Kanske inte behöver dröja 2 månader till..

Men just det ja, det var ju vad vi såg på promenaden detta skulle handla om! Så när vi gick förbi munkplan och den parken med samma namn (eller?) vi har alltid kallad den munkplan eller munkparken när vi bodde granne med den innan. I parken står iallafall en hög staty föreställande Hermes och Pan gjord av Axel Wallenberg (ja, jag googlade!) och du hade något humoristisk människa (som var färdig med sitt åkande i kollektivtrafiken?!) satt munskydd på statyn! Alltså jag tyckte det var så roligt!! Inte mycket som behövs för att roa i dessa dagar! Men där fick jag mig ett ordentligt skratt! Så har ni vägarna förbi, passa på att spana i statyn Hermes och pan i munskydd!

Såhär ser statyn ut under sommaren!

Såhär såg han ut idag! Coronasäkrad och redo för att åka kollektivt!

Ute på tur i sibirisk vinterkyla!

Av Helena Häll - 6 januari 2021 22:38

Idag har vi då firat Martins syster som fyllde 32 i söndags. Fast i vår komihåg kalender fyllde hon uppenbarligen bara 31.. hahaha, jag hade glömt att det var 2021 nu! Alltid jobbigt det där årsskiftet, att komma ihåg att ens ha ägt rum! Vet att jag skrev en tenta typ 3-4januari någon gång, ett av felen jag hade på den tentan var att jag hade skrivit fel årtal på vilket år det var när jag skrev tentan!

Men i vilket fall så var det ett mycket trevligt kalas idag! Det serverades smörgåstårta från citygross (den är såååå god!) och sen blev det paj, kladdkaka och lite glass efter det. Sen körde de stora barnen järnet och dansade loss! (Max tog lite pauser ibland och körde runt med brandbilen och grävmaskinen!). Fick så roliga filmer på dom men är lite krångligt att få in filmerna när jag gör inläggen via appen, så ni får nöja er med bilder. Vi hade såklart med oss liten present med, en ny kokbok och en mascara fick faster Martina! Kokboken var av samma författare (Jenny Warsén som har jennys matblogg) som gjort den kokboken jag och martin fick när vi fyllde år, men det var en annan av hennes kokböcker. Väldigt lätta, smidiga och goda recept!

Annars idag var det vår sista lediga dag på jullovet och det har varit en smärre snöstorm ute. Kunde inte snön ha kommit lite tidigare? Så vi hade kunnat gå ut med barnen och leka i snön! Men Max får väl leka i snön på förskolan imorgon. För imon är det dags att gå tillbaka till vardagsrutinerna med att martin ska till jobbet och vi andra är hemma (förutom några timmar som Max är på förskolan då!). Sov nu ska jag sova och försöka samla så mycket energi som det går inför dessa två dagar innan det blir helg igen.

Det här fick faster Martina av oss i present!

Citygross goda smörgåstårta!

Kusinerna äter korv med bröd!

Barnen hjälper till att öppna paketen!

Efterrätten var mumsig!

Elliot rider på Herman!

Sen däckade de i soffan!

Dans och traktorkörning!

Av Helena Häll - 5 januari 2021 22:30

Idag har vi så smått börjat städat ut julen. Vi ställde ner julgranen i källaren och plockade bort alla tomtar, julstrumpor, julkort osv. Föresten tusen tack för alla fina julkort som vi fick! De värmde och har förgyllt våra dörrlister i vårt kök! (Hann plocka bort den ena av två innan jag kom på att jag skulle ta kort för att visa här på bloggen hur fint vi satt upp dom!) vi plockade iallafall bort allt juligt utan stakarna och stjärnorna. De fick vara kvar för annars blir det ju så himla mörkt överallt. (Speciellt när man bor ihop med en som släcker jämt, även när man är hemma!!).

Annars idag har även vart ute och gått med min mamma i den sibiriska kylan lite, handlat present till Martins syster, kollat på skidor, gjort hemmagjorda wienerschnitzlar, sprungit maraton fram och tillbaka i hallen. Och sen har Max ätit på disktrasan med... (ja alltså han åt mat precis innan men var väl lite extra sugen på en god efterrätt.. disktrasa!). Nu sover barnen så nu tänkte jag njuta av tystnaden en stund innan jag somnar jag med! Tack och godnatt!

#städa #städautjulen #nuärjulenslut #nyttår #ätadisktrasa

Såhär fint hängde alla våra julkort på varsin sida av dörrlisterna i köket. Och längst ner i snöret hängde barnens julstrumpor... (de har max bara varit och dragit i några gånger...)

Max bet loss en bit av disktrasan innan jag hann stoppa han i sitt ätande..

För att väga upp gårdagens outfit hade Elliot idag valt lite jag gillar pappa kläder med!

Härromdagen plockade Max ner polkastängerna från julgranen och lekte lite med dem i soffan. Han städade ut julen några dagar för tidigt bara!

Av Helena Häll - 4 januari 2021 22:20

Idag har Max hjälpt mig att tvätta igen (som alltid!) bara det att idag kryddade han till det lite extra och stoppade med sin tandkräm i tvättmaskinen. (Tacka gudarna att korken satt kvar!) Annars hade vi fått lite extra kletig tandkrämstvätt. Men nu vet ni att tandkrämstuben går alldeles utmärkt att tvätta och centrifugera! (Ifall ni ville testa själva!) Tandkrämen i blev dock extra rinnig efter en omgång i tvättmaskinen!

Elliot i sin tur har mest hängt på som vanligt! Han valde dock sin klädesoutfit med omsorg idag, eller så valde jag den som en liten egoboost till mig själv på en måndag som denna! Ni kan se själva vad jag menar på bilden!

Annars spånar jag på en idé jag fick ifrån Louise Edlund Winblad som driver bloggen hej hej vardag (alltså fantastisk rolig blogg att läsa!) hon har pseudotvillingar precis som vi! (Och en tredje till sen efter de två första!) Men denna gången handlade det inte om barnen i inlägget utan om nyårslöften och att de aldrig går att hålla och att de bara sätter press på en osv. Så hon hade format en lista på 12 saker hon hade planerat att göra, en sak för varje månad. Jag blev lyrisk direkt! Vilken rolig idé och vad välbehövligt för mig som är lite trött och sliten för tillfället. En rolig sak jag ska ta för mig varje månad. Och hon hade verkligen tänkt till och ställt upp vilken månad som allt skulle göras med. Just den biten får jag nog klura på lite. Kan ju vara lite svårt i just coronatider att få till allt och då kanske man får planera in dem lite senare under året bara. Fast just nu har jag bara kommit på tio saker som jag har på min potentiella lista av 12 saker jag ska göra 2021!

Här har ni mina tio saker jag just nu har på listan; kan ni komma på något mer som skulle passa på listan, så ge gärna förslag!

Plantera tomater och paprika

Unna mig en behandling

Gå ut och äta med martin på restaurang grill.

Pussla ett pussel

Göra iordning barnens ?mitt första år? böcker

Laga mat utomhus

Anordna en tapaskväll

Anordna en klädbytardag

Fixa foton till fotoböcker för halvåret/året som gått.

Göra en receptpärm utefter kategorier


#lista #todolist #12saker2021 #louiseedlundwinblad #hejhejvardag #pseudotvillingar

Elliot va supersnygg idag i sina jag älskar mamma body och dreglis!

Mys i soffan efter att ha tvättat tandkrämen i tvättmaskinen!

Av Helena Häll - 3 januari 2021 21:12

Ibland blir det inte som man tänkt sig, speciellt inte när barnen tar sovmorgon till nio! (OMG!) jag har ifs sovit skit dåligt, så de spelar ju kvitta, de kunde väl valt en natt när jag sovit bra. Så det hade vart lite lönt! Men i vilket fall detta ledde till att sovet mitt på dagen blev uppskjutet och långt. Och nu är ungarna fortfarande uppe och fulla med energi. Så det var den kvällen det. Hade kunnat tänka mig en kväll för mig själv, men icke! Hela familjen är vaken och två av dom är rejält i gasen (mina barn!). Det blir visst inte alltid som man tänkt sig.

Här får ni en bild från dagens promenad. Pit-stop vid stora grävmaskinen! (Hur kan han va så intresserad av dessa när jag och martin är så ointresserade?!)

Av Helena Häll - 2 januari 2021 19:03

Hörni! Vi vann! Vi vann på eurojackpot. Herregud, vi vinner ju aldrig annars. Det var dessutom min rad som vann! (Jag och martin brukar ha varsin och sen tävla vem som har bäst resultat) och i vanliga fall brukar vi inte ha en siffra rätt! Men igår så minsann! Vi hade 2 + 1 och vann 84kr! Hahahaha! Men ändå! Vi vann iallafall!

Några andra som vunnit är mina kompisar som har fått barn idag! Hurra o grattis! En barnkompis till att leka med! Så roligt! Och spännande och se vad hon ska heta! Sen fick jag föresten reda på härromdagen att en av tjejerna i middagsgruppen ska ha ett barn till! Så roligt det med! (Känner dock att det är tur att vi är färdiga för tillfället!)

Annars idag har jag tagit tag i projekt omplantering av mina blommor. Har (hade) en stor monstrera som jag fick när jag fyllde 30. Eller den va stor.. nu är den en skugga av sitt forna jag. Och när jag hade planterat om ungefär en tredje del av den och va klar, då drog Max sönder ett av de enda hela och gröna blad som fanns kvar.. (Kul kille den där Max!) Har väl iför sig inget större hopp om att den ska återhämta sig överhuvudtaget. Men håller tummarna att mitt andra projekt ska lyckas bättre, nämligen mina elefantöron (ja växten alltså, inga riktiga elefantöron). Där hade det ploppat upp så mycket skott att det höll på svämma över i krukan, så fick plantera om allt ihop och har nu en stor planta och massa bebisplantor. Nu återstår bara och se om de tar sig eller om de dör allihopa.

Vi har också varit ute på en promenad med Max gåendes.. vi var ändå ute i 40min ungefär men kom inte längre än ut från vårt kvarter och in i nästa! Hahaha.. men ändå stor eloge till maxen. Han hade bara ett litet bryt och det var när vi gick förbi hans förskola, då stod han utanför grinden och ville in. Men sen gick han nästan allt själv!

Nu blev det ett jätteinlägg men då har ni haft något att läsa iallafall! Tjipp hej för idag!

Vi vann 84kr!! (Eller 34kr om man ska vara korrekt, vi köpte ju de två raderna för 50kr!)

Kaos!

Innan omplantering!

Efter omplantering!

Max skakar galler utanför förskolan.

Elliot sov som en stock när vi kom hem från vår kvarterspromenad!

Dagens middag! Egenpanerad fisk!

Av Helena Häll - 1 januari 2021 19:37

Jaha då börjar vi ett helt nytt år, som ett blankt papper kan vi nu fylla det med nya minnen. Max han började året med att kissa på vardagsrumsgolvet och jag väckte martin med att entusiastiskt påstå att det idag börjar ett nytt decennium.. jo men det var ju förra året det började svarade han mig.. hahaha! (Goddag yxskaft!) det är ju 2021 nu!

Men för att summera gårdagen så hade vi då våra föräldrar här på trerätters middag! Vi åt Skagen toast till förrätt, inbakad fläskfilé till huvudrätt och hemmagjord daimglass med hallonsås till efterrätt. Jag hade även gjort ett quiz som jag tyckte va ganska lätt. Det tyckte uppenbarligen inte de tävlade (mer än martin kanske). Hahaha! Sen åt vi lite tilltugg, skålade i skumpa vid tolvslaget och tittade på alla som sköt raketer. Max höll i till runt tio-snåret, då hade vi försökt lägga han ett antal gånger innan det. Elliot sov först sen var han vaken från typ halv elva till två minuter i tolv.. hahaha! Men han öppnade ögonen lite av allt ståhej vid tolvslaget. Han kan ju inte sovit så djupt efter två minuter.. men sen somnade han om igen.

Idag har vi tagit hela dagen i slow-motion, men vi gav oss iallafall ut på en promenad på över en timme i regnet sen hämtade vi givetvis pizza, traditionsenligt som man bör den 1 januari, som är den internationella pizzadagen! Är även min mosters 70-års dag, så vill även här skicka ett stort grattis på din (jämna) födelsedag, även om vi ringde i natt och sjöng för full hals! Nu tror ja vi inte lyfter ett finger mer idag.. mer än Max då som står och dansar i köket till 70-tals klassiker!

Max dansade i köket igår också, nyårsfin i sin skjorta och fluga!

Nyårsmiddag!

Förrätten!

Huvudrätten!

Efterrätten!

Nyårsfamiljen! (Max vill absolut vara med på bild och satte jättestilla.. hahaha!)

Lite av nyårstilltugget! (Notera den däckade tomten upp i vänstra hörnet på kortet!)

Här har vi några av quizfrågorna!

Gott nytt år från mig och martin!

Dagens barnvagnsdate med martin! Varsitt barn i varsin vagn!

1 januari är pizzadagen!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards