Alla inlägg under september 2020

Av Helena Häll - 22 september 2020 22:36

Jag är överlag dålig på att blogga i just september av någon anledning. Förmodligen kryper väl vardagen på igen efter att man har varit ledig och all ens tid går åt till annat. Sen är det ju så att det känns som vi gör samma saker varje dag! Idag har det fissuren varit fint väder så vi har varit på två långpromenader (vilket känns i benen) på förmiddagen var det strax över en timme och på eftermiddagen var vi ute i 1 h och 40 min.. så ja nästan 3h promenad idag! Sen har jag även ringt Max förskola inför inskolningen, också ringt bilverkstan angående en bildel vi beställt, vi har även lagat mat och Max sov 2 h middgslur idag och så har vi badat barnen med! Båda två i det lilla hopfällbara badkaret vi har. Inte samtidigt förstås. Utan Elliot först så Max fick hjälpa till att bada han och sen fick Max bada i sitt gamla kar med och det gick toppen! Han lekte med sina leksaker och skvätte vatten över hela badrummet! (Pust och stön!) han skrek inte ens när vi skulle duscha han (kors i taket!). Men nu har jag försökt att söva Elliot i sin egen säng (undra hur länge de håller?!) allt bara för jag ska få tillbaka min egen säng! Så nu ska jag njuta så länge det varar! Godnatt!

#september #pseudotvillingar #bada #fulltuppjämt

Förmiddagens promenad tog vi ner tillstånd och sen hem igen!

På eftermiddagen hade de blivit varmare så vi gick till gräshagen och sen tillbaka vi jordbron, munksjöstaden och torpa!

Av Helena Häll - 20 september 2020 15:49

Idag bestämde vi oss för att det var premiärdags för höstens första tipspromenads-söndag. En liten mysig ritual som Martin förde in i mitt liv när vi träffades och som jag med glädje anammat. Tycker det är så mysigt med tipspromenad och så får man något att göra på söndagarna. (Nu är vi ifs lediga varje dag, ialf en o en halv vecka till). Men numer är det lite meckigare när man ska iväg med två barn och måste ha med sig dubbelvagnen. Den går nämligen inte in i vår bil! Hahaha! Ops! Så vi monterade isär den så mycket som det gick och stoppade in den i mamma o pappas bil istället. För där gick den in! Och så tog vi med oss våra mammor på tipspromenad. Så jag, Martin, Max, Elliot, min mamma och Martins mamma gick rundan (och fikade) och hoppas nu på att någon av oss vinner! Max han gick bokstavsjakten och Elliot fick ingen bricka alls (snåla päron!). Frågorna var överlag ganska lätta idag även om de blev lite förvirrat på fråga nio, då två alternativ var likadana. Vilken stavning är den korrekta? 1. Noggrann X. Noggrann 2. Noggrand hmmm.. Jadu.. jag tar både 1 och X då! Hahaha!

Väl hemma sen igen så följde martins mamma med oss hem en sväng (iom att hans pappa jobbar idag) och så lyckades vi mäta upp och tejpa upp de två olika alternativen av sofforna vi tittat på. De var lika långa på längden sen var det en med divan och en som en hörnsoffa. Men nu har vi bestämt oss för den med divan, även om den var något mindre. Men den blir betydligt större än den vi har idag och vi kan sitta i den hela familjen utan problem. Så det kommer bli toppen! Nu är det bara nästa dilemma att man ska välja tyg, ben och färg på den också. Men bara att vi har bestämt oss för en soffa får ju ses som ett enormt framsteg! Då är det bara nytt köksbord, ny säng, ett vitrinskåp och en ny bil som står kvar på inhandlingslistan! (Och förmodligen lite till!).

#tipspromenad #quiz #söndag #söndagsnöje #fika #cyrus #västersjön #nysoffa #miomöbelvaruhus #upptejpning

Lite bilder från tipspromenaden.

Här nedan följer bilder på ungefär hur soffan blir i vårt vardagsrum!

Av Helena Häll - 19 september 2020 21:40

Nu är det officiellt, lagom till att han idag fyller 2 månader. Lillebror ska heta... tadadam (trumvirvel) Elliot!! Ja, det blir ju bra! Pappret till Skatteverket är nu underskrivet av både mig och martin och kuvertet är igenklistrat! Så nu är det Elliot Eric Leonard Robèrt som gäller! Eric är från martins släkt, där typ alla heter Eric i andranamn utan Max och Elliots kusin som heter det som tilltalsnamn (fast alla, utan martin som också heter det stavar med K). Så eftersom nu martin stavar med C så får Elliot göra det med. (Även Max stavar ju sitt andranamn med C, han heter Victor efter sin morbror och min farmors pappa). Sen får Elliot även heta Leonard, det hette nämligen min mammas farfar i andranamn och jag tycker det är så fint! (Han hette Oscar i tilltalsnamn men det heter min kusin).

Så denna gången ska bli spännande och se om de på Skatteverket kan få accenten (eller va de nu heter) på rätt håll! Sist fick vi tillbaka Max papper och så var hans efternamn fel. Accenten satt på fel håll!! Hur svårt ska de vara att göra det rätt när man jobbar med folks namn! Men återstår att se denna gången.. sen är det bara min tur kvar att få heta Robèrt i efternamn.. hmmm.. jag ska nog be martin specifik läsa just slutet av det här inlägget.. Haha!

#lillebror #2mån #vadskahanheta #elliot #skatteverket

Iom att Elliot fyller 2 månader idag så är här jämförelsen på han och Max när de båda var 2 månader.. eh.. jo men kan ju undra vad som hände.. Hahaha.. en är slående lik sin far (Elliot) och Max ja, han är fan inte lik nån på det fotot! Hahaha!

Av Helena Häll - 18 september 2020 14:38

Dagens morgonpromenad var väldigt informationsrik! (Quiznörds-familjen är på G igen!) Vi gick upp till stadsparken (dit brukar vi ju gå nån gång i veckan) men denna gången gick vi lite annorlunda runda och lärde oss mycket nytt på vägen!

Det började med att vi tog sikte på klockstapeln i stadsparken. På vägen upp dit råkade vi se att vi gick på Selma Lagerlöfs gata. Genast började quiznördarna i oss diskutera vad vi kan om Selma och inte. Vi kunde de mest basala sakerna som att hon föddes o även bodde senare på Mårbacka i Värmland, att hon debuterade med Gösta Berlings saga under sent 1800-tal och att hon fick Nobelpriset 1909 som första kvinna och första svensk! Sen tog våra kunskaper typ slut. Men nu har vi lärt oss lite mer under den sista biten upp till vårt första stopp, klockstapeln.

Väl uppe vid klockstapeln (jag funderar på om jag varit där någongång, men det måste jag ju varit!) så började nästa googling. För om klockstapeln visste vi ingenting. Men den har stått där i stadsparken sen 1903! (Det är ett tag!), men inte nog med det, den är ditflyttad från Norra Solberga i Nässjö kommun. Där den har anor från 1600-talet! (OMG, det är ju väldigt längesen!). Den är 37 meter hög och vi funderade en del på hur bra utsikt man egentligen hade där uppe i tornet (iom att den står uppe på berget och sen dessutom 37 meter till!) man måste ju sett en bra bit utöver stan, som ifs såg något annorlunda ut 1903.. men utsikten var nog fantastiskt!

Redo för promenix!

Snart uppe!

Informationsläsning!

Barnen framför klockstapeln.

Utsikten över stan!

Efter klockstapeln gick vi bort mot bäckaby kyrka, eller rättare sagt där kyrkan stod innan den brann ner för 20 år sen! (Herregud jag minns det som igår!). Men uppenbarligen har det redan gått 20 år sen och kvar är grunden av kyrkan som 1902 flyttades till stadsparken (året innan klockstapeln!). Kyrkan flyttades från bäckaby socknen (No shit Sherlock!) annars hade den väl inte hetat bäckaby kyrka! Vi kunde läsa oss till att vissa delar hade kunnat datera tillbaka till 1300-talet (oklart i vilken uppsättning av kyrkan de förekom) den har ju brunnit innan. Men martin gick runt bland ruinerna och funderade på hur kyrkan såg ut, var man gick in och var prästen stod och predikade någonstans.

På hemvägen tog vi svängen förbi lamadjuren och kollade på dom och givetvis lekte lite i lekparken med innan vi gick hemåt och åt lunch! Ikväll vankas lite egentid för mig och martin i form av (guess what) jo quiz givetvis! Tyvärr kommer garanterat inga frågor om varken Selma Lagerlöf, klockstapeln eller bäckaby kyrka!

#stadsparken #selmalagerlöf #klockstapeln #bäckabykyrka #jönköping #jönköpingshistoria #kulturarv #quiz #lärasignyasaker

Här stod kyrkan!

Martin vandrar runt bland ruinerna.

Spaning på lamadjuren!

Av Helena Häll - 17 september 2020 20:16

Morgonen började med att vi åt upp vår enorma skörd av odlingarna från balkongen (3 st minimala bebistomater.. Hahahaha!) Den där plantan blev nog aldrig särskilt lycklig på vår balkong. Kan va så att den aldrig fick bli omplanterad och sköttes lite när det hanns med.. så kontentan blev att skörden räckte till pålägg till frukostmackan! Men vi fick lägga på lite andra pålägg med för att väga upp de stackars tomatbitarna.

Dagen fortsatte med färd till martins föräldrar som var lediga idag och kunde hjälpa till mig med lite bilfix tills besiktningen. Och så var de lite barnvakt så jag och Martin kunde fixa våra nya körkortsbilder (alltså varför ser man aldrig klok ut på sitt körkort?!) det jag har nu har jag haft i tio år och bilden togs precis innan teoriprovet skulle skrivas. Ni vet programmet tomtens verkstad som visas som en del i Kalle ankas jul på julafton, och så vet ni dockan som blir skrämd av en spindel innan de lockar håret på henne. Kolla in hennes vettskrämda min när hon blir skrämd av spindeln. Där har ni mig på mitt nuvarande körkort! Hoppas jag ser lite lugnare ut på detta!

Vi hämtade även lunch på restaurang raggmunken för Martins mamma va så sugen på raggmunk! Så hans päron åt raggmunk och jag åt fläsk med löksås och martin någon biff med potatis! Så gott verkligen! Har inte ätit på den restaurangen innan, men det lär bli ett besök där igen!

Efter lunchen var barnen kvar hos martins föräldrar och vi åkte till Mio och kollade på soffa! Vi har ju sagt att vi skulle köpa ny soffa när vi flyttade.. ja.. vi har bott här i snart tre månader nu och ingen ny soffa har vi lyckats hitta. Men nu såg vi en vi tyckte kändes bra.. (eller två till och med) men vi behöver ju bara en! Hahaha! Men vi får mäta och tejpa i golvet (kvällens projekt.. i wish.. men vi kanske hinner mäta någon dag när barnen sover.. Hahaha!) Vi måste se hur stor plats de olika varianterna tar! Och sen är det ju givetvis 8 veckors leveranstid! Suck! Så i den här takten kan vi skratta oss lyckliga om vi har en ny soffa innan jul!

#egenodling #skördetid #tomater #nyttkörkort #körkortsfotografering #vemsernormalutpåsittkörkort #lunch #restaurangraggmunken #jönköping #mio #nysoffa

Hela vår stora skörd!

Supergoda lunchen!

Martin provsitter soffor på Mio!

Av Helena Häll - 16 september 2020 21:39

Ja vi har väl alla våra klassiska felsjungningar i bagaget! Den ena mer konstig än den andra.. (mina ska vi inte prata om..) jag kommer fortfarande titt som tätt på nya textrader jag sjungit fel hela mitt liv.. men priset vet i tusan om det inte går till min sambo! Alltså den mannen kan få mig att skratta så jag gråter hejdlös (av en god anledning nu då!). Enda sen vi fick barn har jag kommit på han med att sjunga fel i ett antal barnsånger.. (som förskollärare tycker jag detta är extra roligt!)

Så senast idag när vi bytte blöja på barnen så mumlande han och sjöng lite, och det tog ett tag innan jag ens fattade vad han sjöng på.. ni vet barnlåten huvud, axlar, knän och tår.. ja vad han sjöng var ungefär; händer, händer, klappa får... hahahahahaha! Fatta om jag har skrattat mig igenom kvällen, bara jag kommer att tänka på det.

En annan liten felsjungning från han gäller klassikern Idas sommarvisa, då går texten: du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart. Men martin han sjunger följande; du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån puttar på.. första gången jag hörde han sjunga det var när vi skulle natta Max en kväll.. jag skrattade så mycket att jag fick gå därifrån..

En annan sångblooper från min älskade sambo är den klassiska jullåten tipp tapp! (På tal om tidigare inlägg relaterat till julen!) men han har inte fattat att man sjunger tipp tapp, tipp tapp osv i refrängen utan han har alltid sjungit; tick tack, tick tack... hahahaha!

Men som sagt jag har mina också, men det är främst på poplåtar jag har trott de sjungit något annat än vad de gjort, inte på klassiska barnsånger som jag trodde de flesta kunde utantill... alla utan min sambo uppenbarligen!

#felsjungningar #sjungafel #hurgårtexten #huvudaxlarknänochtår #idassommarvisa #tipptapp #klassiskabarnsånger

Av Helena Häll - 16 september 2020 12:24

Nu på morgonen kom jag på mig själv med att googla roliga idéer till julkort. Ja alltså sånna där julkort på hela familjen eller främst på barnen då som man kan skicka till släktingarna. (Men Herregud kvinna det är 16 september! 20 plusgrader och du gick förmiddagspromenaden i kortärmat) men lika bra att vara ute i god tid! Igår var i på stranden och idag googlar vi julkort! Men jag gillar ju lite pyssel och vem vill inte ha ett roligt genomtänkt julkort på vår familj!? Nä precis, alla vill ju det!
Förra året var de lite mer traditionsenliga och det var givetvis Max utklädd till tomte som prydde det! (Lillebror visste vi ju inte ens att han fanns då.. fast de gjorde han!) och för två år sen så vet jag att vi skickade lite julkort per sms på Max ultraljudsbilder med en tomteluva på! (Den ungen visste vi ju iallafall att han va på väg!). Nu ska jag spendera resten av dagen att spåna idéer på julkort! Hoho!

#jul #julkort #snartjul #roligajulkort #julinspo #julinspiration #godjul #julkortsplanering

Förra årets julkort från oss!

Max i magen för två år sen!

Av Helena Häll - 15 september 2020 21:41

15 september och vi har varit på stranden idag. Vi badade inte (men det va en gammal man som gjorde - i väldigt små speedos!). Vi hade bara med oss fika och njöt av det fina vädret och Max lekte i gräset och i sanden och lillebror sov! Sen hade Max sand överallt (läs tre ton sand innanför blöjan) så en (halv) middag (pulled porken la han i haklappen) och en dusch senare (hörde ni någon som tjöt va det han!) så sover han nu så gott! Även jag är nyduschad, lillebror snart sövd och den dagliga diskmaskinen påsatt! Tack för idag!

#stranden #brittsommar #västersjön #jönköping #fika

Här har Max precis ätit liiiiite sand! Hahaha!

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards