Alla inlägg den 11 september 2020

Av Helena Häll - 11 september 2020 22:59

Alltså det här med att läsa ut en bok. Jag fick ju lite blodad tand när jag lyckades läsa ut en bok i samband med att lilleman föddes. Förmodligen för han sov typ hela tiden medan vi var på BB ensamma (utan resten av familjen). Ja tror sjutton man har tid då. Det har man inte hemma har jag insett. Speciellt inte sen lillebror kom in i sin högljudda fas och Max är överallt! Men började ju lite optimistisk läsa 3096 dagar av Natascha Kampusch (för vad som känts som 3096 dagar sen..) men nu är jag nästan färdig (bara nästan dock.. har typ 40 sidor kvar). Men vad jag skulle komma fram till var att jag för nån dag sen såg en länk till bloggen/hemsidan selmastories, där hade de gjort en lista om jorden runt på 160 böcker. Ja, alltså böcker som utspelar sig i 160 av världens olika länder. Jag var på två röda sekunder inne och scannade igenom listan efter böcker jag hade läst.. och insåg att jag bara hade läst 5 ynka böcker av 160! Hahaha! (Ytterligare 5 böcker har jag läst andra titlar av författarna, men då va två författare dubbletter med de som var med bland dem jag läst!). Så antingen va personen som gjorde listan lite lat för det fanns fler dubbletter av författare bara att deras böcker utspelar sig i olika länder. Men i vilket fall så får ni ett litet quiz för att gissa titeln på de fem böckerna. I följande ordning får ni; landet boken utspelar sig och sedan inom parantes initialerna på författaren, sedan nationalitet på författaren och sist en liten ledtråd. Så Vilka är de fem böckerna jag hade läst?!
De utspelar sig i följande länder;
1. Danmark - (J. A-O) - dansk författare - debut om avd. Q. Vilken är boken?
2. Thailand - (J. N) - norsk författare - Harry Hole. Vilken är boken?
3. Algeriet - (A. C) - Fransk författare - klassiker från 40-taket. Vilken är boken?
4. Lettland - (H. M) - svensk författare - hundar. Vilken är boken?
5. Botswana - (A. M-S) - brittisk författare - första om detektivbyrån. Vilken är boken?

Det var lätt fixat va?! Det var de ynka fem böckerna jag har läst på listan av 160. Varsågod och gissa, facit kommer en annan dag!

#läsa #böcker #quiz #bokquiz #vilkenärboken #gissa #världenruntpå160böcker #selmastories #femböcker #vadheterboken #vadärbokenstitel

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards