Alla inlägg under juli 2018

Av Helena Häll - 17 juli 2018 22:47

Så då är det bara Stockholms vistelsen kvar av vår roadtrip att berätta om! Vi framkom till Stockholm på söndags eftermiddagen lagom för att installera oss i vår hyrlägenhet i Martina och hannes förening. En källarlägenhet i huset bredvid som de hyr ut till besökare! Kanon att bo där eftersom det var lite svalare, hehe! Har sovit kanongott i två nätter, vi skojade om att vi kunde flytta in där för gott! Men i vilket fall i söndags hängde vi mest och kollade på finalen i fotbolls-VM, åt tacos och va och kvällsbadade, så härligt vad det! Vi åkte till något dom hette sjöstugan vid Brunnsviken i Solna, vattnet var ljummet och det var helt ljuvligt! Efter åkte vi hem och såg filmen deadpool innan läggdags!

I måndags bestämde vi oss för att göra något annorlunda i Stockholm, vi tänkte vi skulle gå till en sandstrand och bada! Så på med joggingskorna och till att börja promenera.. typ en timme skulle promenaden ta.. i strålande solsken, och klass 2 varning för värmebölja! Hahaha! Ja men full normalt! Men fram kom vi till badstranden, en liiiiten sandstrand som hette brunnsvikens strandbad (samma typ sjö vi kvällsbadade i dagen innan men på ett annan ställe!) där låg vi och stekte i några timmar tills Martina hämtade oss med bilen så vi slapp gå hem! Sedan käkade vi lite och softade på hemmaplan tills vi på kvällen gick och köpte glass och i den kompakta värmen så gjorde vi en favorit i repris, vi åkte och kvällsbadade igen! Sedan blev det lite kvällsmat innan vi deckare i säng!
Och så var det idag också, nu är vi ju nästan ikapp oss i realtid.. men den storyn får ni minsann imon, nu ska jag sjunga allsång i bilen resten av resan hem!

#roadtrip #stockholm #solna #brunnsviken #strandbad #promenad #värmebölja #bada #semester

Här kvällsbadade vi

Här är vår promenad vi gick i stekande hetta!

Det här kom vi fram till efter vår promenad.

Av Helena Häll - 16 juli 2018 23:29

Så dags för fortsättningen om vår roadtrip.. (jag är minst lika trött idag så blir nog inte att komma ikapp i realtid på resan) men vi slutade iallafall med framkomsten till Örebro. Där mötte vi upp släkten utanför slottet och han umgås någon timme innan alla hade dykt upp! Då tog vi kusiner och alla respektive som var med oss hem till kusin Moa och hennes David. Där bjöds det nämligen på supergod vegetarisk lasagne och en av världshistoriens sämsta filmer, birdemic, Hahaha! Alltså den va så ohyggligt dålig att man skämdes men det var också just varför vi såg den! Efter filmen och lasagnen handlade vi lite frukost för dagen efter för att sedan dra oss tillbaka mot Örebro slott och kvällens höjdpunkt, spökvandringen! Den hölls av min kusin Moa och hennes kompanjon. Vi fick gå runt till olika platser på slottet (nedsläckt och endast lyktor och stearinljus) och på varje plats berättade de en spökaktig historia och mer ska jag inte spoila, men det var en mycket bra spökvandring och rädd blev jag med! Hehehe. Efteråt åkte vi tillbaka till området där Moa bor och vi gick bort till studentrummet vi skulle sova i! Somnade som en stock och vaknade till en ny dag men frukost som första anhalt, den intog vi alla nio personerna i Moa och Davids lilla lägenhet. För vår del bar det sedan av mot Arboga för gofika hos Pia och Olof och sedan efter det, fortsättning mot stockholm! Men ett litet stopp i Enköping för att köpa ny silvertejp då dörrlisten på bilen höll på att lossna igen! Haha! Men vi tejpade rejält och listen sitter kvar! Och till Stockholm kom vi också fram till, men det får ni höra mer om någon annan dag! Nu sleeping time!

#roadtrip #örebro #örebroslott #spökvandring #guide #silvertejp #lagabil #stockholm

Kusin Moa in real life och på cykelkorgen!

Av Helena Häll - 15 juli 2018 23:37

Ja vad ska jag börja egentligen, allt går i ett på en roadtrip! Men börja från början känns mest logiskt, och det känns som det var flera veckor sen, men det var bara igår förmiddags!
Vi packade bilen full med vår packning, klädde på oss våra fin kläder och åkte till kyrkan! Ja inte för vi behövde packningen i kyrkan utan den kommer till nytta senare! I kyrkan skulle vi på dop, allt gick som smort ebba va nöjd, Albin sprang i altargången och ylade att ebba va döpt och jag läste vers (utan att prästen anade oråd att jag själv inte är döpt!) haha! Efteråt åt vi smörgåstårta och sen vanlig tårta! Direkt efter dopfikat åkte vi således till vårt första stop på roadtripen - Örebro! Jag körde, och Martin sov! Haha! Han vaknade till ibland typ när han kom på att -vi har hört den här låten innan, den var ju nyss.. (då hade hela skivan spelats igenom!) haha! Men ca 20 mil senare var vi framme i Örebro och den historien får ni mer om i morgon.. för nu kan jag nämligen inte hålla ögonen öppna mer! Godnatt!

Min gömda fusklapp

Av Helena Häll - 12 juli 2018 21:54

Idag har jag varit tillräckligt pigg för att ta mig ut lite! Utflykten gick till Erikshjälpen för att leta lite mer Jo Nesbø böcker och vilken jackpot! Jag hittade fem böcker skrivna av Jo, eller egentligen hittade jag fler men de var dubbletter eller de två jag redan hade läst! Men fem nya böcker fick jag med mig hem för BARA 55kr sammanlagt! Fyra stycken från Harry Hole serien (bland annat den första i serien - yes!) så nu kan jag börja från början! Den femte boken var också av Jo Nesbø men en av hans fristående böcker (som jag vet har blivit film dessutom!) så utflykten till Erikshjälpen var väldigt lyckad!

Vi har även varit och köpt doppresent till Ebba, födelsedagspresent/barnafödelsepresent till Martins kusin Mia som precis fått barn! Så imon ska vi fira Mia en sväng och på lördag blir det dop innan vi åker vidare mot kusinträff i Örebro!

#erikshjälpen #böcker #bok #JoNesbø #Fladdermusmannen #Pansarhjärta #Frälsaren #Djävulsstjärnan #Huvudjägarna #läsa

Av Helena Häll - 11 juli 2018 21:16

På semestern läste jag boken Snömannen skriven av Jo Nesbø. Det är en av böckerna han har skrivit om polisen Harry Hole, den är dock mitt i serien (bok nr 7) men det blev lite bakvänt denna gången. Händer ju ibland att jag lyckas läsa böckerna i total oordning, hahaha! Jag läste dessutom boken Polis som också tillhör Harry Hole serien men den är näst sist i serien! (Och den läste jag först!) så nu har att göra! Har bara läst en fristående bok av Jo Besbø innan men nu har jag som sagt börjat Harry Hole serien så får åka till Erikshjälpen och leta böcker eller låna dom på bibblan. Men det lilla problemet har varit att jag har haft halsont och feber i två dar nu! Så typiskt! Idag är dock bättre än igår så det går framåt iallafall, men saft och alvedon och mat (som Martin får till största delen laga!) så imorgon satsar jag på att va pigg igen!

Men i vilket fall när man är sjuk får man ju passa på att se på film. Så som rubriken syftar till, passade jag idag på att se filmatisereringen som gjordes av snömannen från förra året. Den var okej men inte mer. Jag blev lite besviken faktiskt men jag vet ju att böckerna ALLTID är bättre än filmerna. Men nu har jag iallafall sett den! Och medan jag passade på att se filmen så var Martin iväg och lagade sin cykel och kom hem med ett blödande knä sen.. haha.. pedalerna hade visst inte cyklat som Martin cyklat så han hade flugit i backen! Men det var visst inte så farligt som de låter! Men för att fortsätta vår (min) filmkväll så passade vi på att se ytterligare en film som är baserad på en bok. En bok jag inte än ha läst. Men vi såg Stephen Kings - Det, och jag trodde den skulle vara såååå läskig. Det var den inte. Hahaha. Så klart jag hoppade till några gånger men inte så jag gömde mig bakom soffan och vägrade att komma fram. Vi tyckte både två att den påminde väldigt mycket om tv-serien Stranger Things. Inte bara för att en av huvudrollsinnehavarna är samma skådespelare utan allt annat med, så som 80-talet i en liten amerikansk småstad med ett gäng av barn som ser lite övernaturligt! Men den filmen var också okej! Kul att se Bill Skarsgård i filmen, jag tycker han påminner en hel del om sin bror Gustav när han är floki i Vikings. Men men, jag kanske ska leta efter Det på Erikshjälpen också. Så jag kan avgöra om den boken är bättre än filmen också, vilket lär va ganska givet att den är!

#sjuk #film #boksomblirfilm #bokenalltidbättreänfilmen #JoNesbø #HarryHole #snömannen #bok #it #Det #BillSkarsgård #Pennywise #StrangerThings

Av Helena Häll - 7 juli 2018 18:51

Hopp det var det! Sverige är ute ur fotbolls-VM! Vi såg matchen på samma ställe som förra gången och drack drinkar och öl under tiden! Men inte ens det hjälpte! Lite typiskt att de spelade redan vid 17 här, då detta är vår sista dag på Rhodos, så Sverige-fans som vi är gick vi tidigare från beachen idag bara för att hinna se matchen! Nu har vi ifs blivit lite solbrända ändå (jag mest på framsidan) haha! Men det är ju så tråkigt att sola baksidan! Så har bruna ben på framsidan och vita på baksidan! Men nog om solbrännan, nu har luften lite gått ur oss! Men vi är på hotellet för att byta om och sen gå ut och äta till andra matchen ikväll Ryssland - Kroatien (hoppas på kroatisk vinst!) då vi innan slutspelet tippade, jag, Martin och hans syster hur det skulle gå under slutspelet. Just nu leder Martina med ett mer poäng än mig och Martin är lite på efterkälken.. men jag har fortfarande min tippade etta och tvåa kvar men inte trean, men både Martin o Martina har ingen av sina topp tre kvar, vilket gör att det ser just ut för mig!
Nu ska jag upp och byta om, av med den svettiga sverigetröjan och på med klänning för middagsdags! Tjipp hej från mig!

#rhodos #semester #fotbollsvm #vm #sverigevsengland #tacksverige

Av Helena Häll - 6 juli 2018 19:31

Idag har vi haft en pooldag och legat hela dagen vid hotellets pool (med undantag för lunchen) då vid gick till vårt stammishak och köpte pitagyros till lunch. Den tog vid med tillbaka till hotellet och åt på balkongen! Sedan ner till poolen igen! Så en heldag utan saltvatten men med klor istället, men nu har jag lock i örat, måste sluta doppa huvudet i poolen då jag förmodligen är min mor upp i dagen och har öronen fulla med vax.. Hahaha! Saltvattnet har inte alls samma effekt på mitt öroninnehåll! Så imorgon blir det nog stranden, vår sista hela dag här på Rhodos! Tänk att det har gått så fort och att vi snart ska åka hem igen! Och imorgon spelar Sverige sin kvartsfinal i fotbolls-VM också! Galet! Så det blir en lite kortare dag på stranden imorgon för att vi ska hinna se Sveriges match!

Igår var vi ute och önske-åt! Pappa hade sagt att hittar vi restaurang Jason så skulle vi äta där för att uppleva hans gamla minnen! Han var där 1978, exakt för 40 år sedan och åt och igår var vi där och åt (dock utan pappa!) haha! Men han fick bilder av vårt återbesök åt hans vägnar! Nu ska vi snart ut och äta för ikväll, vi får se vad vi väljer för restaurang men en med TV får det bli för snart börja kvartsfinal nr 2!

#rhodos #semester #poolen

Av Helena Häll - 5 juli 2018 19:30

Nu har jag inget skrivit varken igår eller idag (förens nu!) men vi har det fortfarande bra här i värmen! Vi svettas, solar, badar i havet och så om igen.. vi har legat vid havet flera dagar i rad på våra hyrda solstolar och vi ligger på samma del av stranden varje dag så både den äldre tanten som hyr ut stolarna och mannen i vår supermarket känner igen oss nu! Hehe! Solen steker iallafall av bara sjutton, vi har en bit över 30 varje dag och (om vi har tur under 30 på natten!) nätterna ligger på runt nätta 29 grader! Men inte ska man klaga, utan möjligtvis på mina myggbett som kliar ihjäl mig! Har bara från knäna och neråt och får nya bett varje kväll när vi är ute och äter! Typiskt att jag inte har med mig tunna långbyxor! Fast då hade jag nog smällt bort i värmen!

Igår var vi i gamla stan igen och denna gången hittade vi ingången direkt! Hahaha! (Det var den vi gick ut ur sist!) väl inne i gamla stan gick vi runt bland gränderna och hittade små mysiga torg här och var! Och vid ett av dem satte vi oss på en restaurang och åt middag! Jag åt moussaka och Martin åt gyros! Mycket gott! Sedan hittade vi ut ur gamla stab (utan problem) i en annan utgång/ingång och hamnade vid lyxhamnen. Därifrån gick vi ut med hamnen och muren (hittade tre ingångar till gamla stan till!) haha.. sen kom vi ut vid den vanliga hamnen och vi gick hemåt hotellet!
Vilka äventyr vi har varenda gång vi ska till gamla stan!

Nu sitter vi nere i lobbyn och ska ut och käka får se vad det blir för gott idag!

Lunch från gårdagen!

Hittade rätt denna gången! Haha!

Gårdagens middag!

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!