Alla inlägg under juli 2017

Av Helena Häll - 19 juli 2017 21:47

Dagens utflykter hölls lite mer i närområdet och det var tur det för idag har det varit asvarmt här i Prag! En bit över 30 grader visar termometern men gissningsvis lite till i de trånga stenbelagda gatorna här i gamla stan! Dagen började som alltid med frukost (något senare än igår) sedan gick vi in och tittade när den guidade turen i old town hall skulle börja! (Huset där det astronomiska uret ligger). Nästa guidade tur på ett begripligt språk (dvs engelska) var klockan tolv (kl var 10.30) så vi gick rakt över torget till tynkyrkan som började byggdes på 1300-talet! Det var gratis att gå in och förbjudet att fotografera (rebellerna lydde inte) för vad ska man göra när man besöker kyrkan där en av Danmarks mest kända män ligger begravd (som egentligen är svensk!! Skåne råkade bara vara danskt just vid detta tillfälle! Typiskt!) men som ni förstår så ligger Tycko Brahe begravd just i denna kyrkan (var är jävligt oklart) men sen 1601 då han dog ligger han där inne nånstans! Vi lyckades matcha besöket med en skolklass (tror vi) som bjöd på lite stämsång till bland annat halleluja (då klämde även jag i som en del av kören - Anna tyckte de lät bättre när jag var tyst! Haha!) men fint va det och kyrkan kan nog ha varit en vackraste hitintills vi varit i! Bra val att begravas här Tycko! Efter kyrkan köpte vi pannkakor som vi åt sittandes utanför kyrkan (tänk om vi satt på Tycho Brahes lik och åt pannkaka!?!) sedan gick vi i lite affärer och kollade och vips va klockan nästan tolv så vi gick tillbaka till old town hall (gissar översättningen blir typ gamla stadshuset) där gick vi en guidad tur med vår guide som hette Philip. Han hade en förkärlek till att hela rundturen klanka ner på oss svenskar (det var bara jag och Anna som va det) för att vi aldrig lyckades inta Prag under 30-åriga kriget, däremot lyckades svenskarna förstöra en hel del och därav är svenska inte så populärt som språk på informationshäftet vi fick (enligt guidens skämt!) och så höll det på och under hela turen refererade han till oss flera gånger! Han va riktigt rolig faktiskt och turen va väldigt lyckad och mycket intressant! Vi fick bland annat se apostlarna som sticker ut huvud ur det astronomiska tornet varje heltimme och även gå ner i "källaren" som en gång va marknivån i Prag och gamla dörrar fanns kvar, även en gata från medeltiden, ett fängelse (där guiden tyckte att vi svenskar kunde stanna en stund, haha!) och massa annat intressant! Efter rundturen gick vi och åt lunch på ett ställe bakom tycho brahes dödsplats! Jag åt pasta carbonara och Anna risotto! Vi drack även varsin hallonlemonad i värmen (vi har svettats som dårar idag) men men, sen gick turen mot kruttornet i Prag. Detta var en gång (för jävligt längesen) en av stadsingångarna till prags centrum och den stora vägen där silver (från kutná hora där vi var i igår) fraktades på, och även som hörs på namnet, stället där de förvarade krut! Vi insåg till vår glädje att vi kunde gå upp i tornet (weii), en liten peng kostade det, men wow vilken utsikt det var över centrala Prag! Kul och häftigt att se allt från ovansidan istället för ifrån marken! Men väl nere på marken igen gick vi en sväng och shoppade! Jag köpte en jättefin kjol och ett pussel (på Hamleys!! Omg vad jag älskar den leksaksaffären! Trodde dock bara den fanns i London!) sedan strosade vi tillbaka till hotellet och vilade och duschade och gjorde oss iordning inför kvällens middag! Stället där vi bokade bord igår! En järnvägsrestaurang och med en riktig minijärnväg genom hela restaurangen! Så all dricka du beställde kom utrullades på små tågvagnar och stannade vid ditt bord och så du fick lasta av den! Så häftigt! Tyvärr kom inte maten på järnvägen men det var coolt ändå! Så efter vi ätit veckans dyraste middag med tillbehör och dricka och drinkar efteråt hade vi fortfarande inte betalt mer än 200 svenska kronor var!! Min öl kostade exempelvis 15 svenska kronor! Check på den! Varför har vi inte sånna priser hemma? Haha! Nu är vi övermätta och fortfarande fascinerade men dock i säkert förvar på hotellet igen med nya planer för morgondagen, vår sista dag i Prag innan vi åker hem på fredag!

#prag #tjeckien #gamlastan #oldtownhall #tynkyrkan #tyckobrahe #kruttornet #shopping #hamleys #tågrestaurang #semester #girlstrip

Av Helena Häll - 18 juli 2017 22:06

Kl 17.38
Nu sitter vi på tåget hem till Prag igen efter dagens utflykt! Det är dessutom försenat så det känns precis som hemma förutom att vi sitter inklämda i en fullsatt kupé (7 svettiga vuxna och 2 svettiga barn) men dagen började inte med hemresan utan med hotellfrukost, en 20min promenad bort till Prags tågstation och efter lite letande lyckades vi köpa tågbiljetter tur och retur och hitta både rätt plattform och rätt tåg! (147 svenska kronor för både mig och Anna och dessutom både tur och retur för ca 6,6mil dit och ca 6,6mil hem!) tåget är biiillliiiigt! Men vår destination efter ca 50min tågresa var Kutná Hora! Ett mecka för turister men i övrigt en jävligt död stad (by, samhälle, eller vad det nu klassas som!) första turen gick till en stor sevärdhet; skelettkyrkan (den är med i min lonelyplanet bok med 500 ställen i världen man inte får missa!) kan hända att vi gick till fel kyrka först (Hahaha!!) men vi gick aldrig in i den eftersom vi skulle till skelettkyrkan! När vi väl hittat rätt köpte vi en combibiljett till fyra olika ställen (skelettkyrkan, två basilikor som är med på UNESCOs världsarvslista (kyrkor nu, inte örten) och ett museum. Och vi började då vid skelettkyrkan som är en kyrka där man samlade ben (dvs riktiga lik) av över 40 000 människor (OMG!) och sedan smyckat kyrkan med det! Det hängde en takkrona gjord i bara ben, girlanger i taket med döskallar, pyramidhögar med skallar osv osv. Och rätt va det va råkade någon sätta igång larmet (ja det var ja!) efter kyrkan gick vi ett varv på kyrkogården och efter det en andra sväng ner till den kyrka vi råkade gå fel till första gången och inte heller denna gången gick vi in. Sen började den otroliga vandringen.. kutná hora är nämligen avlångt, jävligt avlångt.. men vi stretade på och tillslut kom vi fram till den kyrkan vi skulle besöka enligt vår biljett.. kyrkan var stängd och vi fan funderade på varför den va det, när vi köpt biljett till den. Vi ryckte i dörren några gånger till vi slut gav upp och gick för att äta lunch! Vi hittade ett mysigt torg och satte oss på en restaurang och jag beställde hamburgare och Anna pasta bolognese, först drack vi varsin Cola sedan restaurangens hemmagjorda lemonad! Mumsigt värre! Men mitt under vårt lemonaddrickande kom vi på, vår combibiljett gällde för den kyrkan vi gått förbi två ggr och inte den som var låst! (Hahah! De hette ju typ samma sak!) Attans! Den låg ju precis vid benkyrkan, flera kilometer bort! Bajs också! Men vi vandrade vidare mot museumet genom den mysiga gamla stadskärnan med små hus och kullerstensgator! Musumet var inget höjdare direkt då de fokuserade på ny abstakt konst från detta årtusende.. helt oförståeliga saker som antingen ett dagisbarn eller någon dement likaväl kunde ha målat! Men lik väl så gick vi där och kollade (klättrade) på konstverken! Sedan gick vi vidare till den Unesco-listade st Barbara basilikan (katedralen) och kollade, det var mycket fin både på insidan och utsidan! Vi tog en del utsiktskort med fin vy här i från med, sedan började vandringen neråt igen! På vägen köpte vi glass, och bestämde oss därefter att gå hela vägen tillbaka till den där kyrkan vi gått förbi två gånger och missat att den ingick i vår combibiljett! (Mycket också delvis för vårt tåg inte gick fören två timmar senare!) så vandringen började tillbaka och tillslut kom vi för tredje gången samma dag fram till UNESCOs andra världsarv i kuntá hora, kyrkjäveln vi äntligen kunde gå in i! Haha! Det var dock inte lika vacker som det förra men hade en mycket intressant historia som jag guidade Anna med! (Jag läste ur ett informationsblad man fick i kassan!) därefter gick vi mot tågstationen och väl där köpte vi en glass till och inväntade tåget (som ni redan vet va försenat!)

När vi kom tillbaka till Prag gick vi och bokade bord på en restaurang vi har blivit rekommenderade att besöka! (Det får ni vet mer om imon!) sen när vi ändå va påväg hem gick vi och åt på samma restaurang som igår, och idag tog Anna carbonaran och jag åt en ostpizza med fyra olika ostar! Sen gick vi hem till hotellrummet helt utpumpade! Väl här bestämde jag mig för att ta ett varmt bad, så nu ligger jag här i sängen, nybadad efter två mil i ca 30 plusgrader! Plus över 13mil tåg på det! Nu kommer jag somna gott! Imon ska vi ha en lugnare dag! Det kan behövas!

#prag #tjecken #semester #sedlec #skelettkyrka #unesco #världsarv #tåg #bad #ömmafötter #turist

Av Helena Häll - 17 juli 2017 20:48

Kl: 16.13
Nu ligger jag nedbäddad i sängen igen och tar igen mig efter en lång dag till fots! Men först började vi med hotellfrukosten som var som vanligt god! Och i frukostmatsalen hade vi utsikt över det astronomiska uret (som slog hel timme medans vi åt, så apostlarna kom ut och visade sig mitt i frukosten!)
Efter vi ätit färdigt var det dags för dagens utflykt! Karlsbron och Pragborgen! Så vi vandrade från vårt hotell som ligger mitt vid gamla stans torg och vandrade genom gamla stan mot karlsbron, där strosade vi runt och tittade och klappade någon hund på någon staty där på bron som visst skulle va lyckobringande typ.. eller något.. jag kom inte ihåg! Haha! Sedan fortsatte vår vandring upp mot pragborgen som hela området kallas (ja det va uppför och ja jag var dösvettig!) men upp kom vi och gick på slottsområdet (som va gratis) och sen köpte vi biljett så kunde se inuti kungliga slottet, st veitsdomen, st George basilikan, gyllene gatan och daliborkatornet! Mycket häftigt och väl värt pengarna 250 tjeckiska Corona! Dvs 100 svenska kronor för allt det nämna ovan! Vi gick även lite i den södra slottsträdgården innan vi vandrade ner mot floden och över till gamla stan igen! Nu har vi vilat på hotellet (läs sovit, ätit chips och läst guidebok!) nu blir det till att göra oss iordning för att gå ut och äta!

20.26
Tillbaka på rummet efter att ha promenerat till nya delen av staden (stadsdelen nove mesto) och stannat till på en restaurang och där åt jag pasta carbonara och Anna åt spenatlasange och så delade vi på en sallad med rödbetor, mozzarellaost och ruccola! Och jag drack en halv liters öl för 55 tjeckiska corona (dvs 22 svenska kronor) Annas vatten på en liter kostade 99 tjeckiska korona! Det var dubbel så mycket visst, men det var för fan bara bubbelvatten! Välkommen till landet där alkoholen är det billigaste du kan dricka! Haha! Sen efter middagen traskade vi hemåt och nu ligger vi utpumpade (mobilens stegräknare är uppe i nästan 17 000 steg) i varsin säng och planerar morgondagens utflyktsmål!

#prag #tjeckien #storstan #pragborgen #karlsbron #semester #promenerat #turist

Av Helena Häll - 16 juli 2017 22:17

Kl 14.24
I väntan vid gaten, flyget ska lyfta 14.40 mot Prag (folk har inte bordat än och de ska lyfta om en kvart!) och dags för semester nr 2 denna sommar! Vi åkte från Jönköping vid 11-snåret och i höjd med Borås (va annars?!) började det ösregna och det håller fortfarande på! Vi är fortfarande blöta trots att vi kom till Landvetter för typ två timmar sen!
Jag hoppas jag lyckas få igång wifit på hotellet så ni kan få lite uppdateringar och bilder från semester - del 2!

22.00
Nu ligger jag i min säng på hotellet och njuter efter en kväll i Prag! Vi kom lite försenade ner till Prag och tog buss sen Metro in till centrum (kostade 46 tjeckiska koruna.. taxin hade kostat 700!) och väl i stan hittade vi vårt hotell mitt vid gamla stadens torg och mitt emot det kända astronomiska uret (och då menar jag verkligen mitt emot, alltså typ utanför dörrn!) vi fick ett varmt välkomnande av de som jobbade här och fick våra väskor uppburna på rummet! (Stackarn va helt andfådd efteråt! Haha!) sen gjorde vi oss i ordning och jag duschade i vårt jäääääätte badkar! (Wow tänk om man hade ett sånt) sen åt vi middag på hotellets restaurang (och eftersom vi bor här fick vi 15% på notan!) sedan gick vi en kvällspromenad och vips så vart klockan redan 22! Imon blir det nya utflykter och äventyr!

#semester #tjeckien #prag #tjejresa #turist

Av Helena Häll - 13 juli 2017 23:01

Idag va dagen som skulle avgöra resten av mitt liv. (Ja eller så drastiskt kanske det inte är) men ändå, idag skulle jag få reda på om jag kom in på högskolan. Och som ni redan förstått av överskriften så kom jag in! Jag kom verkligen in! Wooop! Nu ska jag ifs på en intervju innan dess men jag har mitt alternativ klart! Jag ska plugga igen såfall! Biblioteket here i come! Borås, here i come!

#studentigen #jagkomin #fira #högskolaniborås #bibliotikarie

Av Helena Häll - 9 juli 2017 23:38

Idag har jag och Martin vart i liljeholmsparken och spelat minigolf på deras nya banor. Man få betala 60kr sen får man spela så mycket man vill under den dan, så vi passade på att spela både innan söndagsquizet och efter söndagsquizet! Och guess what, jag förlorade ta mig fan båda gångerna och sista gången med bara två jävla poäng. Nä, jag är inte bitter alls! Tur att jag har vunnit något idag då, det var ju det där söndagsquizet som nämns ovan, de vann vi med bara fyra fel och 3p före tvåan, och de va allmänbildade frågor inte musik, film o tv-serier som vi brukar quiza i. Men vi vann 100kr värdecheck på bishops, så nu kan jag gå dit och äta precis som igår! Haha! Vi tar ju alltid turen till bishops innan Sandra o cosmins födelsedagsfest som gick av stapeln igår! Mycket trevlig tillställning (som det brukar va!) va hemma strax innan ett och det var alldeles lagom! Nu blir det sängen, godnatt!

#minigolf #turnering #jagärintebitter #quiz #bishops #jönköping #vinst

Här är gårdagens bishopsbilder och nedan kommer dagens minigolf bilder!

Av Helena Häll - 8 juli 2017 14:44

Ja är ju egentligen lite rädd för hundar men igår och inatt har lille Herman varit här! En liten söt mops som inte gör en fluga förnär! Möjligvis har han till sin nackdel att han snarkar men i gengäld (är han som jag) äter nästan allt som kommer i hans väg inklusive damm och smuts på golvet! (Fast jag äter varken damm eller smuts, eller hundmat!) men pizza hämtades igår och Herman satt plikttroget mellan våra ben för att hoppas vi skulle tappa något men till hans besvikelse gjorde vi inte det så han hoppade upp och la sig emellan för att va nära maten istället! I natt han har ömsom sovit på huvudkuddarna el vid fötterna eller precis brevid än! Det har vart så mysigt så men någon stans hade jag förträngt vad hårigt det blir av djur och mitt högeröga o näsan led av lite allergi men det va det värt för lille Herman! Ikväll vankas Sandra och cosmins årliga födelsedagsfest med den årliga middagen på bishops för mig, Anna och Henke innan!

#mops #pug #herman #hundvakt #cutepug

Av Helena Häll - 6 juli 2017 22:55

Kort inlägg idag! Är fortfarande sluten efter att ha haft semester! Men idag har jag vart med Martin vid deras stuga på landet och plockat jordgubbar och badat i sjön! Jo ibland är det gött och va ledig!

#semester

Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!