Alla inlägg den 2 juli 2017

Av Helena Häll - 2 juli 2017 22:50

Idag vankades ytterligare en dag med ny roadtrip men uppvaknandet gjordes på det bed & breakfast vi bodde på utanför Tomelilla! Jag skrev det igår och jag kommer skriva det idag med, vilket fantastiskt mysigt ställe! Det heter landet bed and breakfast och rekommenderas varmt! Men i vilket fall så åt vi ju frukost där och den var supergod med hembakt bröd och massa annat gottit (kommer bild längre ner). Sedan var det dags för den första av dagens utflyktsmål, (jag körde!) Ale stenar som är en skeppssättning från forntiden och är Sveriges största bevarade skeppssättning. Jag var här senast 1996 så för 21 år sedan men jag mindes lite av det men ändå en mäktig ich imponerande syn och runt denna fornlämning går det får och betar i godan ro! Vi tittade (och klättrade) på stenarna, tittade på utsikten, klättrade ner för branten och tog strandvägen tillbaka mot hamnen i Kåseberga. På väg mot bilen köpte vi kanelbullar på en fik där Julia kände ägaren sen tidigare och satte oss i bilen igen (jag körde igen!) vi tog småvägar genom Österlen och stannade utanför glimmingehus men gick aldrig in utan tittade lite på avstånd. Bilen (med fortfarande mig som chaufför) åkte vidare mot en känd pizzeria mitt ute på landet men det var fullbokat så vi åkte vidare in mot Kivik (här tog Julia över körandet) vi åkte in till kiviks centrum och åt på deras pizzeria istället, hur gott som helst var det! Mumma! Efter vi fått mat i magen körde vi mot kiviks musteri och kollade på tillverkningen av hur de gör kiviks kända drycker! De hade också en mycket vacker trädgård som vi vandrade runt i, inne i shoppen handlade vi givetvis lite godheter för att sedan sätta oss i bilen igen (här tog Sandra över körningen) jag förklarade vilka vägar hon skulle ta och vad de hade för nummer. Sen somnade jag! Haha! Vaknade igen när vi va nästan hemma! (Uppenbarligen hade min förklaring vart bra!) och nu sen vi kommit hem har vi tagit en promenad på några kilometer och påvägen hälsat på Sandras morbror och moster där vi fick lite kvällsmat! Och nu sitter vi i stugan och gäspar ikapp, blir nog sängen snart! Det tär på krafterna att roadtripa!

#skåne #tomelilla #landetbedandbreakfast #alestenar #kåseberga #glimmingehus #kivik #pizza #kiviksmusteri #roadtrip #promenad #semester

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards