Alla inlägg den 11 juni 2016

Av Helena Häll - 11 juni 2016 10:34

Nu gör vi ett nytt försök till att uppdatera bloggen via datorn. (Håller tummarna!) Men man vet ju aldrig kan va så att tjurar ihop för datorn är dum som vanligt, så helt enkelt märker ni om ni får läsa detta eller inte.

Jag har iallafall börjat städa och rensa hemma iom att jag både tycker att jag har för mycket saker, men också inför den stundande renoveringen av kök och ev även sovrum. Måste ju verkligen tänka till vad som är värt att spara och vad man faktiskt klarar sig utan, och detta kommer mig utsökt att tänka på att minnen är något som inte tar plats och ändå finns de där som en påminnelse av vad som jag gjort med mitt liv. Eftersom jag ofta tycker tiden rinner iväg, alternativ går för fort och jag ibland undrar vad jag gör, så blev jag glad idag när jag hittade min bok 100 klassiska sevärdheter. Jag köpte den på bokrean en vecka efter min bilolycka då jag voltade med bilen, och jag bestämde mig för att nu ska vi resa och uppleva saker. Jag vet att jag tänkt länge jag ska göra inlägg med denna bok (kan ev redan gjort det, men då kommer ett till) eftersom jag nu senast i maj betade av tre servärdheter till i min bok. (och ja, jag har insett att jag inte kommer kunna se alla, men jag har iallafall sett några!)

 


Så av 100 klassiska sevärdheter har fröken Häll nu sett följande;

1. Fontana Di trevi - rom, italien - 2013

   

2. Peterskyrkan - rom, italien - 2013

     

3. Colosseum - rom, italien - 2013 (ett av världens sju nya underverk!)

   

4. Turning Torso - malmö, sverige - 2010

 

5. Brandenburger Tor - Berlin, tyskland - 2004

 

6. Riksdagshuset i Berlin - Berlin, Tyskland - 2004

 

7. Triumfbågen - Paris, Frankrike - 2003

 

8. Eiffeltornet - Paris, Frankrike - 2003

   

9. Edinburgh Castle - Edinburgh, Skottland - 2005

   

10. Hadrians mur - England - 2005

Hittade inget kort på muren, men minns att vi på väg från båten upp till skottland åkte förbi denna mur, stannde och hoppade ut och tittade på den oändliga mur som sträcker sig genom det engeslska landskapet.


11. 30 st mary axe - London, England - 2014

 

12. Tower Bridge - London, England - 2014

   

13. Erosstatyn, Piccadilly Circus - London, England - 2014

 

14. Big Ben - London, England - 2014

   

15. Chichén Itzá - Mexico - 2016 (Ett av världens sju nya underverk!)

   

16. Empire State Building - New York, USA - 2016

   

17. Frihetsgudinnan - New York, USA - 2016

     

17 sevärdheter av 100.. Jo men jag har lite och jobba på här, och sommarens inplanerade resor täcker inte upp något av de saker som finns kvar att beta av i boken. (rhodos + franska riverian) Men två av världens sju nya underverk är avbetade och reslusten kommer nog aldrig avta, målen som jag strävar efter, min allra högsta önskan är att få åka jorden runt i ett svep. Dit ska jag, och dit kommer jag! Nu vet jag genast vad jag kan göra med all min tid; planera min jorden runt resa!


#minnen #resmål #100klassiskasevärdheter #resa #lycka #jagälskarattresa #17av100 #Europa #nordamerika #usa #empirestatebuilding #frihetsgudinnan #mexico #chichénitzá #london #bigben #piccadillycircus #towerbridge #30stmaryaxe #hadrianusmur #skottland #Edinburghcastle #paris #Effieltornet #triumfbågen #berlin #riksdagshuset #brandenburgertor #malmö #turningtorso #rom #colosseum #Peterskyrkan #fontanaditrevi  

Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards