Alla inlägg den 9 maj 2013

Av Helena Häll - 9 maj 2013 21:39

Idag har jag äntligentagit tag i min målning! Jag har grundmålat två av hyllorna och båda mina pallar. Så nu har jag bara en hylla kvar att grundmåla och sen ska jag måla dem med den vanliga färgen med! Detta kommer bli kanon tror ja! kommer passa mycket bättre in i mitt hem istället för den träfärgen den hade innan. Det är s himla roligt att måla och nu har jag kommit in i det mer. Andra hyllan böev jag mycket mer nöjd med. När jag målar med färgen sen får jag ta det sakta och långa penseldrag så det blir snyggt! Men känns så skönt att äntligen ha kommit igång!


Så här såg de ut innan jag började grundmåla!


 

vinpaus i målandet!


 

Fläckig blev jag.. Tänkte nog att jag var bättre än jag var.. höhö..


 

Måla, måla, måla!!


 

En hylla och två pallar klara!


   

En hylla klar till!

Av Helena Häll - 9 maj 2013 09:25

Eller jaha ja.. va.. va fan är det nu vi firar? Nä, så illa är det inte faktiskt, jag har en liten aning om varför vi firar kristihimmelsfärdsdagen. Jesus flög till himmeln då.. (no shit sherlock.. fattade man ju inte på namnet elr så!). Men sen visste jag även att den infaller ett visst antal dagar efter påsk, si så där 40 st.. (39 efter påsk) (ja, jag hade fuskkollat det!)


Men eftersom jag satt här och funderade på vem jag bör tack för att jag är ledig mitt i veckan så var jag tvungen att göra som man alltid gör nu mera i min moderna generation, jag gogglade.. och vips så vart jag väldigt påläst om en märkligt fenomen som heter kristi himmelsfärdadagen!


Det lilla hum jag hade visade sig stämma då man firar kristi himmelsfärdsdagen till minne av att jesus lämnade jorden och fördes upp til himmeln av änglar, detta inför sina apostlar. Vad jag inte fattar är.. Försvann han för gått då? Liksom typ spårlöst försvunnen borta.. Eller kom han tillbaka fler gånger.. och va fan har pingst med detta att göra?

Fick man lära sig detta som konfimand? Jag kan ju ALLTID skylla på att jag varken är döpt eller konfimerad.. Haha.. Men ibland får jag inte ihop det här med Jesus alls.. I´m sorry.. Jag tycker många gånger det är förbannat ologiskt (med risk att trampa någon på tårna) Men jag är mer åt de naturvetenskapliga hållet och har nog mest därför svårt att se hur allt logiskt ska hänga ihop. Sen undrar jag lite mer saker.. Jag läste mig till nu att vi firat kristi himmelsfärdsdagen sen typ 300 eller 400 talet.. Det är ju för fan sinnessjukt länge! Men vem fan kom den idé då? För om jag inte är helt ute och cyklar föddes väl Jesus år 0 och kan ungefär ha dött när han var nånstans 30-40år. (ja jag gissade men typ så gammal). Så då skedde hela korsfästelsen, återuppståndelsen osv typ runt år 30.. Men vi började fira det först 300 år senare.. var det nån som tänkte lite för länge? eller varför dröjde det så? var man tvungen att kolla på en "hållbar" historia? Å andra sidan hur kommer det sig att vi har firat kristi himmelsfärd i ca 1700år!!! har man alltid varit ledig den dagen? Tro fan att ingen har ifråga satt varför vi firar de när man får vara ledig! Det är ju bara tacka och ta emot! Så vem ska vi tacka? Jesus själv? änglarna som hämtade honom till himmeln? eller personen i fråga som bestämmde 300 år senare att fan nu firar vi kristi himmelsfärd? Jag vet i fan! Men ledig det är jag likt förbannat!


Presentation


Mitt liv i ord och bilder så som jag lever det!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards